Gå till innehåll

Mitt nystartade nano kar!


cutekid

Rekommenderade inlägg

Så kom karet äntligen på plats och startades igång! Var ute och jobbade på zoogiganten idag och passade på att köpa med mig 9 kg levande sten hem samt 2 dunkar med saltvatten. Tyvärr räckte inte vattnet till ända upp till insuget till filtreringen så jag fick köra igång cirkulationen med ett powerhead sittandes i karet. Den pumpar runt 1500 liter/h om jag inte minns fel så ordentlig cirkulation är det. Ska ut i morgon igen och hämta mer vatten och lite grejjer till filtreringen. Tack för alla tips som jag har fått ang uppstarten av karet samt filtreringen. Det känns tryggt att veta att folket här på forumet har bra koll på sin hobby :) Ska se om jag kan lyckas att ladda upp några bilder på karet som jag tog nyss men min hårddisk kraschade i veckan så jag har inte tillgång till photoshop m.m

Måste säga att det var många som var ute och köpte saltvattens fisk och koraller idag. jag expiderade runt 5 kunder själv och de andra säkert lika många till. Fick även några trevliga pratstunder med altvattensfolket som var där och handlade, kanske någon här på forumet.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 180
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu händer det grejjer i karet. Såg att en sådan här rackare hade tittat fram, någon som vet vad det är:

Vadrdetta.jpg

En liten uppdatering på karet:

Karet22.jpg

En ganska rolig händelse: Jag och tjejen satt framför tv:n och glodde. Då hördes ett knäppande ljud i från köket så jag gick och kollade. Stod och lyssnade vart ljudet kom ifrån och lokaliserade det till vasken. Dom om min förvåning när jag ser en liten eremitkräfta som försökte vända på sig och försöka klättra upp ur vasken. Det var den som knäppte och levde jäkel. Den hade tydligen suttit i den levande stenen och när jag tömde ur vattnet ur påsarna som stenen hade legat i, i vasken så åkte han med. Jag la till baka den i karet och den drog nöjt iväg in bland stenarna :)

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förökar sig otroligt snabbt och bränner allt i sin väg. Utrotas lätt med en spruta som man suger upp kokande vatten i och sprutar i rosens hål den har i stenen. Har man massor funkar en pepparmintsräka bra, men för enstaka är d bara injicera innan dom sprider sig. Finns färdiga preparat och recept att blanda själv som man injicerar med en nål i rosen, men då kan man bara ta lite åt gången för att inte sabba vattenvärdena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm i dagsläget är det väl inte att tänka på att tillsätta någon pepparmintsräka i karet? Jag har inte mätt några värden ännu men jag ska ut till zoogiganten idag och fixa mer vatten och lite mer levande sten. Vilka tester är att rekomendera som basic att ha hemma? Funderar på att ta ut stenen rosen sitter och hälla kokande vatten i hålet eller helt enkelt torka ut stenen. Vill inte riskerna någon invasion av dessa plågodjur i mitt första saltkar. vad tycker ni att jag ska satsa på? Någon spruta att injecera har jag inte heller tyvärr.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrit test kan du väl behöva om du vill veta när spiken är över. Använd sprutorna som följer testerna, funkar hur bra som helst att suga upp kokande vatten i och snabbt spruta i hålet där den sitter. Inte behöver du förstöra hela stenen, du ser ju var dom ploppar upp vartefter. Är d svårt att komma åt rosen sätter jag ett smalt långt plaströr på sprutan för att nå den. Ska du inte ha svåra koraller behöver du inte köpa massa tester att bli nojig över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helvete!!! Nu har jag hittat 3 mindre och en större jäkel till. Faen också. Känns som att de kommer att ta över hela karet nu. Det är 3 stenar som jag kan se nu som är drabbade. Läste här: http://www.saltvattensakvariet.se/koraller/displayimage.php?album=random&cat=0&pos=-7 att det finns paket att köpa mot dessa. Vad innehåller dessa paket och hur påverkar det invånarna i karet? Behöver hjälp snarast.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Cutekid

Om du inte kan ta bort den med en spruta kokhet vatten, citron+vinäger eller Joe´s juice så ta det lugnt. Den hinner inte terrorisera dit kar på de första veckorna och faktum är att du kan ha lite hjälp av den i början i och med att den växer så binder den lite näringsämnen - inte mycket men lite grand som kan vara viktigt just i den sköra balansen i en uppstart. Börjar du trixa för mycket redan nu så äventyrar du balansen i karet. Min åsikt är att man de första veckorna skall låta naturen sköta sin gång utan för mycket interferens från "guds hand".

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...