Dimorb Postat 4 november 2006 Dela Postat 4 november 2006 Har ju sålt av det mesta från mitt större system men kunde inte göra mig av med allt så jag startade upp ett 112 liters terapi-akvarium.Har fått en del frågor om hur det går så jag lägger ut lite bilder och så kan man ju få fråga något om man är intresserad. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adddo Postat 4 november 2006 Dela Postat 4 november 2006 Bilder? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 4 november 2006 Dela Postat 4 november 2006 bilder är alltid kul Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 4 november 2006 Författare Dela Postat 4 november 2006 ÖverblicksbildHögersidanMittenFraggarEuphyllia från EmilssonOldtimer Euphyllia, har gett mig många fina sår på underarmarna.Musslan i fokusMusslan uppifrån. Grymt annorlunda i kanternaTvå bilder på fraggar uppifrån Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hultis Postat 4 november 2006 Dela Postat 4 november 2006 bilder är ett måste i en sån här tråd roligt att du är på G igen! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pimo Postat 4 november 2006 Dela Postat 4 november 2006 Mycket snyggt!Men hur går det med en clowntryckare tillsammans med korallerna och musslan? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 4 november 2006 Författare Dela Postat 4 november 2006 Tryckaren funkar tillsammans med allting... han bryr sig inte ens om ormsjöstjärnan eller sjöharen som finns i burken.MEN han kommer att flytta till Petrols fish only så fort vi hittar ett bra datum. Kan inte skylla på impulsköp för jag planerade det.. men idioti finns i alla Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hultis Postat 4 november 2006 Dela Postat 4 november 2006 är det storlek XXXL på den musslan eller är det karet som gör att den ser stor ut? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 4 november 2006 Författare Dela Postat 4 november 2006 Musslan är inte liten men karet gör nog sitt också. Skulle gissa på att den i skalet är cirka 15 cm så när "läpparna" är ute blir den rätt stor. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 4 november 2006 Dela Postat 4 november 2006 snyggt! lite mer info om teknik osv skulle smaka tårta Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MichaelE Postat 5 november 2006 Dela Postat 5 november 2006 Euphyllia fraggen ser ju bra ut, ta gärna en bild på den andra fraggen med, e lite sugen på hur den ser ut efter den lite småbrutala fraggningen;) Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nelson Postat 5 november 2006 Dela Postat 5 november 2006 Hejsan!Det blev ju skitfint.Nelson Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 5 november 2006 Författare Dela Postat 5 november 2006 Tekniken i detta karet är 1 ytavrinning från hornbach som Thomas skickade ner som är kopplad till en 1000 liters pump som "sväljer" ytan i akvariet. Det sitter också en tunze stream på 6000 liter på ena sidan som skjuter ner i botten på karet och som finish är det en MCE600 på sidan. Men skummaren kommer att säljas och en mindre kommer troligtvis inhandlas eftersom deltecs är för stark för detta akvariet.När det gäller belysning har jag gått från cirka 1100 Watt fördelat på rör och mh-lampor ner till en (1) 70 Watt 10000 Kelvin men det verkar inte nämnvärt ha påverkat korallerna. Tycker nästan att vissa av de färgade acropororna växer bättre nu än tidigare.När det gäller vattenkemin så byter jag vatten, tillsätter kalciumklorid och natriumkarbonat för att hålla kH och Kalcium på rätt nivå. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 5 november 2006 Dela Postat 5 november 2006 Det blir bra om du placera upp lla montiporor och låter det växa till sig lite så blir det skit snyggt. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 30 december 2006 Författare Dela Postat 30 december 2006 Jaha då har man lyckats köra huvudet i väggen själv också.. var på mini semester med brossan och karet fick bli utan skötare under en kortare tid.. men även innan den semestern vad man ju grymt slarvig med allting.Resultatet lät inte vänta på sig. När jag kom hem från Stockholm hade hela burken kraschat biologiskt inte mycket att göra än att börja slänga ut allt som höll på att ruttna bort. Lyckades klara fiskarna genom att flytta dem till helt nytt vatten där de fick bo ett tag men korallerna strök med allihopa utom en seriatopora och otroligt nog musslan. Visst en del skivisar och stjärnor klarade sig också men de hade väl överlevt en vecka i toaletten också Jaja har låtit burken gå som den var när jag kom hem och nu har alla äckliga alger försvunnit och varit borta ett tag så det är dax att låta lite nya koraller flytta in igen. De nuvarande invånarna: C. Loricilus, C. Bispinosus, Ps. Mucholli, S. Splendidus, kardinalen och hökfisken får antingen sällskap av en hel djungel av euphyllior som täcker allt och allt... eller så blir det sps:er igen.. vilket skall man välja? Förslag?Bilder på det lilla som finns kvar: Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alofstrand Postat 30 december 2006 Dela Postat 30 december 2006 Fan vad tråkigt att höra var du borta länge då?ha det gott Andreas ps min fraggar är nog snart klara till dig Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 31 december 2006 Författare Dela Postat 31 december 2006 Var inte borta så länge men jag hade inte skött det som jag skulle innan jag åkte heller så resan blev liksom droppen som fick bägaren att rinna över.Det låter hur bra som helst det för karet skall vara stabilt nu.. försöker få fatt i killen med mina euphyllior.. får jag inte tag på honom så kommer jag att koncentrera mig på att införskaffa sps:er i massor så då är ALLA som har fraggar av någonting varmt välkomna att höra av sig. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
knasten Postat 1 januari 2007 Dela Postat 1 januari 2007 slålde allt mitt saltvatten projekt (340l +600) i somras pga ben brott i hand, handled o arm.. + att vi "råkade köpa ett hus" f¤#nb i h#/)t att jag ser dessa bilder...har haft ångest de senaset månader.. blir snart ett nytt.all lycka till dig dimorb. ursäkta stavfel! kola tiden...ha d grannt! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MichaelE Postat 1 januari 2007 Dela Postat 1 januari 2007 du har fraggar som väntar på dig här med..om allt ser ok ut när jag kommer hem dvs. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 1 januari 2007 Författare Dela Postat 1 januari 2007 Det låter bra det Michael.. har en leverans på G också där du skall ha lite av sakerna.. mot bilder naturligtvis.. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 19 februari 2007 Författare Dela Postat 19 februari 2007 Blev inget med leveransen men Michael kan man alltid lita på.. hämtade fraggarna och de har rotat sig bra i karet nu.. växer på fint.Har dock lite bekymmer med färgen på den ena montiporan.. det är stellata som bara vill blekna och blekna.. vet om att det svänger lite i karbonat och kalciumvärdena då jag kör kraftiga preparat. Men kan det ha inverkan på hur korallerna färgar? Det gäller enbart montipora stellata alla andra koraller är lika färgstarka eller bättre nu än när jag fick dem. Slänger upp lite bilder på fraggarna i nästa inlägg också. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 19 februari 2007 Författare Dela Postat 19 februari 2007 Först lite bilder på saker som har spridit sig från stenarna och nu finns lite varstans.Bilder på euphyllio-fraggar och musslan som har klarat av hur mycket som helst.Bild på en av fraggarna. I kanten ser man lite av musslan, bak finns det skivisar och nere till vänster om fraggen (stylophora sp) ser man hur bleka montipora stella fraggarna är.. de har växt och blivit 2-3 gånger större men tappat i färg.. förslag på vad det kan vara?Sist kommer en bild på hela karet.. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MichaelE Postat 19 februari 2007 Dela Postat 19 februari 2007 oj jäklar, du skojade inte när du sa att stellatan va blek.Stylophoran ser också ut som om den har växt bra, kul att fraggarna klarade sig. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 20 februari 2007 Författare Dela Postat 20 februari 2007 Nej det är det jag menar.. den är för blek för att jag skall kunna säga att den trivs. Men allt annat inklusive capricornisen som nästan bara var mos efter att jag limmade fast den ser mycket bra ut.Seriatopora fraggarna har också börjat röra på sig. Plus att koraller som jag trodde var stendöda har fått tillbaka vävnad.. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ppihlstrom Postat 20 februari 2007 Dela Postat 20 februari 2007 Jag tar o hoppar in här också, för den stellatan som jag hämtade hos dig Michael, den ser också blek ut... den har börjat växa till sig lite, men som sagt blek är den... jag har en bild, ska vi se...jo: Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg