Dimorb Postat 20 februari 2007 Författare Postat 20 februari 2007 Mina är något åt det hållet.. jag startar en ny tråd där man kan få lite hjälp kring problemet.. Michael dina var bleka innan också ju.. frågan är om korallen kan "gå tillbaka" i tålighet för när du för första gången hämtade hos mig så gick de ju under 2*250 watt, sedan under dina svagare ljus och nu under mh igen.Kanske att de har vant sig vid svagare ljus och hade behövt vänja sig vid det starkare ljuset igen.Hur är dina nu när du har bytt belysning?
MichaelE Postat 20 februari 2007 Postat 20 februari 2007 jag har inte märkt någon blekning på korallerna..förutom att dom växer lite snabbare så vävnaden på tillväxtställena inte hinner bli lika tjock.Tror inte att det har med ljuset att göra, nu har jag 378w över mitt 320L kar och det är ju kraftigare än vad du har, så det kan knappast vara pga det.
Dimorb Postat 20 februari 2007 Författare Postat 20 februari 2007 Nej inte nu längre.. men jag menade om du hade märkt någon skillnad från det att du bytte belysning.
Dimorb Postat 20 februari 2007 Författare Postat 20 februari 2007 Tack så mycket.. musslan har vuxit enormt sedan jag fick den. Har lite svårt att fatta bara att den har klarat sig. Den har spottat ut foten 2 gånger och ändå fixar den det som händer i karet.Är väldigt imponerad av den
Dimorb Postat 16 mars 2007 Författare Postat 16 mars 2007 Har fått tag på en fin fungia som har klara och rena färger.. och så en bild på "munnen"
Dimorb Postat 16 mars 2007 Författare Postat 16 mars 2007 Men ack så tomt Men det skall återgärdas snarast..
stigigemla Postat 16 mars 2007 Postat 16 mars 2007 Jag tycker den ser blekt ut.Tror du inte den får de vanliga fungiafärgerna på en månad?
Dimorb Postat 16 mars 2007 Författare Postat 16 mars 2007 Jo.. jag hoppas det.. har haft en tidigare som var mycket grönare i färgen.. denna är bara grön med rätt ljus under fotografering.. den andra bilden är mer "riktig" på det sättet att den visar hur ljus korallen är..Men den har stått ett tag i handlar akvarium och jag hoppas den skall ta sig när den får regelbundna vattenbyten och tillsatser. Har dock lite problem med att placera den eftersom den nästan lyfter på ena sidan p.g.a. cirkulationen.
stigigemla Postat 16 mars 2007 Postat 16 mars 2007 Ja de vill inte ha för mycket fart på vattnet.Jag handmatar ibland med fryst artemia. Det gör verkligen gott.
Dimorb Postat 16 mars 2007 Författare Postat 16 mars 2007 Tror du den klarar av att ta om man bara häller i karet.. öser ofta ner en hel del.. har ju bara tre fiskar..
stigigemla Postat 16 mars 2007 Postat 16 mars 2007 Jag tinar artemian i ett vanligt drickglas. Sedan suger jag upp litet med en vanlig luftslang och blåser sedan ut det på korallen.
Dimorb Postat 18 mars 2007 Författare Postat 18 mars 2007 Har testat att mata allmänt i akvariet nu och den äter mer än fiskarna Vad jag inte fattar är bara hur den får i sig maten för det ser inte ut som om den för artemian till munnen i mitten..Några bilder tagna.. den ena tagen några timmar efter matning.. och sedan mantlen på musslan.. en kompis mobilkamera men ändå hyfsad kvalite.
Dimorb Postat 31 mars 2007 Författare Postat 31 mars 2007 Woooooooooooooooooohooooooooooooooooo... resan till Göteborg förädlades av ett besök hemma hos Pwin. Hann inte stanna länge direkt eftersom tåget gick på tok för tidigt.. men 23 mycket fina fraggar (minde kolonier) fick jag med mig hem Tusen tack Per.. Går inte att få tag på eller se ett sådant akvarium här "hemma"
Dimorb Postat 31 mars 2007 Författare Postat 31 mars 2007 Bilder kommer inom kort.. när korallerna har rotat sig lite..
MichaelE Postat 1 april 2007 Postat 1 april 2007 coolt, då vet du vem som kommer och hälsar på dig snart;)
Dimorb Postat 9 april 2007 Författare Postat 9 april 2007 Lägger upp en del bilder på de fraggarna som har börjat få färg eller som inte har tappat så mycket.. får se hur det löser sig med de andra.. inget verka dö efter frakt.. men lite skillnad på mina 70watt Börjar med en pose av hökenlila montiporaFlyttade upp denna till "toppen" så den börjar bli lite rosa igen..Fick fyra euphyllior också..Något..Gröna polyper..Börjar bli lite rosa igen..Och favoriterna i akvariet.
Fisherman`s Friend Postat 9 april 2007 Postat 9 april 2007 hej väldigt fint akvarium jag tänkte fråga dig vad de mörkgröna algerna på bakrutan är för några jag har bekymmer med dessa de sitter som berget och är otroligt jobbiga att få bort ? Sen blev jag lite orolig att jag har för lite cirkulation i mitt kar du sa att du hade två pumpar som vardera pumpar 6000 liter i timmen eller är det jag som fattat fel ? Jag har ett kar på 350 liter hur starka pumpar rekomenderar du mig isåna fall
Dimorb Postat 9 april 2007 Författare Postat 9 april 2007 Naaa jag har inte två så starka pumpar.. jag har en tunze på 6000 l/h och några små tusenliters.. Hur mycket du skall ha beror ju på många saker t.ex. vad du har i akvariet, hur du riktar pumparna och vilka sorters pumpar det är..Tunze ger ju 6000 l/h men det är en väldigt mild stråle..Om du menar bubblorna som är på baksidan så är det luft som har fastnat på någon form av rödalger.. Jag har inga alger i akvariet mer än kisel alger och röda som lossar väldigt lätt när man skrapar med rakblad.
Dimorb Postat 12 maj 2007 Författare Postat 12 maj 2007 Har möblerat om en del i akvariet så de koraller som krävde mer ljus för att färga bättre fick det.. snabbt resultat och till sist min nya favorit.. i början av tråden ser man hur den ser ut när den sitter 2 dm längre ner och nu sitter den på toppen.
Dimorb Postat 13 maj 2007 Författare Postat 13 maj 2007 Tack tack.. skall försöka få lite mer helbilder när saker som jag har flyttat på har börjat rota sig..
Dimorb Postat 15 maj 2007 Författare Postat 15 maj 2007 ok för att det inte har gått särskilt lång tid så korallerna har väl inte hunnit rota sig sådär jättemycket men ändå.. postar några helbilder och lite på "hyllan".HelbildVänstersidanHyllan med sps:erEuphyllia och skivisarRosa sps:erFick även något litet som var ok på fiskarna så här kommer de också..BispinosusTypus
Karoline Postat 15 maj 2007 Postat 15 maj 2007 Den rosa korallen var super fin.Fint akvarium med /Karro
Rekommenderade inlägg