Gå till innehåll

Andre´s 112 Liters


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har ju sålt av det mesta från mitt större system men kunde inte göra mig av med allt så jag startade upp ett 112 liters terapi-akvarium.

Har fått en del frågor om hur det går så jag lägger ut lite bilder och så kan man ju få fråga något om man är intresserad. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 92
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tryckaren funkar tillsammans med allting... han bryr sig inte ens om ormsjöstjärnan eller sjöharen som finns i burken.

MEN han kommer att flytta till Petrols fish only så fort vi hittar ett bra datum. Kan inte skylla på impulsköp för jag planerade det.. men idioti finns i alla ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tekniken i detta karet är 1 ytavrinning från hornbach som Thomas skickade ner som är kopplad till en 1000 liters pump som "sväljer" ytan i akvariet.

Det sitter också en tunze stream på 6000 liter på ena sidan som skjuter ner i botten på karet och som finish är det en MCE600 på sidan. Men skummaren kommer att säljas och en mindre kommer troligtvis inhandlas eftersom deltecs är för stark för detta akvariet.

När det gäller belysning har jag gått från cirka 1100 Watt fördelat på rör och mh-lampor ner till en (1) 70 Watt 10000 Kelvin men det verkar inte nämnvärt ha påverkat korallerna. Tycker nästan att vissa av de färgade acropororna växer bättre nu än tidigare.

När det gäller vattenkemin så byter jag vatten, tillsätter kalciumklorid och natriumkarbonat för att hålla kH och Kalcium på rätt nivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jaha då har man lyckats köra huvudet i väggen själv också.. var på mini semester med brossan och karet fick bli utan skötare under en kortare tid.. men även innan den semestern vad man ju grymt slarvig med allting.

Resultatet lät inte vänta på sig. När jag kom hem från Stockholm hade hela burken kraschat biologiskt inte mycket att göra än att börja slänga ut allt som höll på att ruttna bort. Lyckades klara fiskarna genom att flytta dem till helt nytt vatten där de fick bo ett tag men korallerna strök med allihopa utom en seriatopora och otroligt nog musslan. Visst en del skivisar och stjärnor klarade sig också men de hade väl överlevt en vecka i toaletten också ;)

Jaja har låtit burken gå som den var när jag kom hem och nu har alla äckliga alger försvunnit och varit borta ett tag så det är dax att låta lite nya koraller flytta in igen. De nuvarande invånarna: C. Loricilus, C. Bispinosus, Ps. Mucholli, S. Splendidus, kardinalen och hökfisken får antingen sällskap av en hel djungel av euphyllior som täcker allt och allt... eller så blir det sps:er igen.. vilket skall man välja? Förslag?

Bilder på det lilla som finns kvar:

pict0034fz0.jpg

pict0027kj1.jpg

pict0029op6.jpg

pict0031hh4.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var inte borta så länge men jag hade inte skött det som jag skulle innan jag åkte heller så resan blev liksom droppen som fick bägaren att rinna över.

Det låter hur bra som helst det för karet skall vara stabilt nu.. försöker få fatt i killen med mina euphyllior.. får jag inte tag på honom så kommer jag att koncentrera mig på att införskaffa sps:er i massor så då är ALLA som har fraggar av någonting varmt välkomna att höra av sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

slålde allt mitt saltvatten projekt (340l +600) i somras pga ben brott i hand, handled o arm.. + att vi "råkade köpa ett hus" f¤#nb i h#/)t att jag ser dessa bilder...

har haft ångest de senaset månader.. blir snart ett nytt.

all lycka till dig dimorb. ursäkta stavfel! kola tiden...

ha d grannt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Blev inget med leveransen men Michael kan man alltid lita på.. hämtade fraggarna och de har rotat sig bra i karet nu.. växer på fint.

Har dock lite bekymmer med färgen på den ena montiporan.. det är stellata som bara vill blekna och blekna.. vet om att det svänger lite i karbonat och kalciumvärdena då jag kör kraftiga preparat. Men kan det ha inverkan på hur korallerna färgar?

Det gäller enbart montipora stellata alla andra koraller är lika färgstarka eller bättre nu än när jag fick dem.

Slänger upp lite bilder på fraggarna i nästa inlägg också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först lite bilder på saker som har spridit sig från stenarna och nu finns lite varstans.

skivisaraq6.jpg

stjarnorok4.jpg

Bilder på euphyllio-fraggar och musslan som har klarat av hur mycket som helst.

euphylliasl1.jpg

musslarh4.jpg

Bild på en av fraggarna. I kanten ser man lite av musslan, bak finns det skivisar och nere till vänster om fraggen (stylophora sp) ser man hur bleka montipora stella fraggarna är.. de har växt och blivit 2-3 gånger större men tappat i färg.. förslag på vad det kan vara?

overwzp0.jpg

Sist kommer en bild på hela karet..

overblickwu1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är det jag menar.. den är för blek för att jag skall kunna säga att den trivs. Men allt annat inklusive capricornisen som nästan bara var mos efter att jag limmade fast den ser mycket bra ut.

Seriatopora fraggarna har också börjat röra på sig. Plus att koraller som jag trodde var stendöda har fått tillbaka vävnad..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...