Gå till innehåll

Vill veta allt om saltvattensakvarium....


Erika-86

Rekommenderade inlägg

Jag har nyligen fastnat för att skaffa mig ett saltvattensakvarium..

Men jag har ingen aning om vad det är man behöver förutom ett akvarium och lite annat.. Men vad jag menar är allt det där om skummare och pumpar och sånt som man behöver till saltvattensakvarium...

Någon som har lust att skriva ner vad man behöver för att starta upp ett saltvattensakvarium.. eller så kanske det står punkterat någonstans vad man behöver.. vilka speciella pumpar m.m

Skulle väldigt gärna satsa på ett stort akvarium.. så som 400-600 liter..

Kanske någon vet en bra hemsida där det står massa om allt detta????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det smartaste är att börja med en bok t.ex saltvattensakvariet av Daniel Knop.

Där står också det mesta man glömmer att fråga.

Det finns några trådar "mitt första akvarium" här på forumet som är bra. Jag tänker särskilt på Vargklo och GustavF.

Det är också bra (när man har lärt sig litet facktermer och vet man skall fråga om) att besöka akvarister i närheten för att se deras kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till Saltvattensguiden!

Som Stig och Jonas redan sagt så gäller det att läsa och läsa och är det något som verkar krångligt att förstå så är det bara att fråga.

Stig nämnde att du kan besöka andra akvarister för att titta på hur deras burkar ser ut och fungerar. Eftersom du är i Örnsköldsvik så är du varmt välkommen att titta på 1920L-revet borta i Arnäs och har du tur är jag där och gör underhåll, i annat fall kan vi komma överens om en tid om du har några frågor om hur det fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det smartaste är att börja med en bok t.ex saltvattensakvariet av Daniel Knop.

Där står också det mesta man glömmer att fråga.

Det finns några trådar "mitt första akvarium" här på forumet som är bra. Jag tänker särskilt på Vargklo och GustavF.

Det är också bra (när man har lärt sig litet facktermer och vet man skall fråga om) att besöka akvarister i närheten för att se deras kar.

Håller med denna talare till fullo, alla andra med vaturligtvis.

Men missade en Låååång grymt bra tråd om ett nystartat kar. Dez3d's uppstart

Får väl nämna att det kan vara bra att läsa mycket oxå;) .

Och välkommen till en mycket intressant och givande hobby.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en istan som eventuellt skulle sälja sitt 720l om du inte tycker det är för stort. Billigaste är att köpa ett beg komplett med utrustning.

Finns en annan (Göran) som ska sälja sitt 530L också. Funderar på att åka ut och kika på båda och se vad som finns i burkarna.

Men jag håller med dig, oftast får man bra med grejjer om man köper komplett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till Saltvattensguiden!

Som Stig och Jonas redan sagt så gäller det att läsa och läsa och är det något som verkar krångligt att förstå så är det bara att fråga.

Stig nämnde att du kan besöka andra akvarister för att titta på hur deras burkar ser ut och fungerar. Eftersom du är i Örnsköldsvik så är du varmt välkommen att titta på 1920L-revet borta i Arnäs och har du tur är jag där och gör underhåll, i annat fall kan vi komma överens om en tid om du har några frågor om hur det fungerar.

Det var rätta akvarietakter det, thumbs up ramq! 15 minuter med ett kar live vill jag nästan säga ger mer än flera timmars internetsurfande!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...