Gå till innehåll

Små vita varelser täcker hela rutorna?


pimo

Rekommenderade inlägg

Har varit borta i några dagar, och nu när jag kom hem och tände belysningen upptäckte jag att det sitter små vita djur på hela rutorna.

Djuren är extremt små, ca 0,3 mm

Någon som har en ide om vad detta kan vara?, ska jag få panik?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att beskriva hur dom ser ur då som är för små för att se.

Men dom är vita/ljusa, ca 0,3-0,5 mm långa och ganska smala.

Dom sitter på glaset och rör sig då och då, när dom rör sig är dom snabba för att vara så små.

Några ideer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja dom kan simma fritt, Svårt att säga men kan mycket väl vara en sån som på bilden?

Bra eller dåligt?

Vet ej!

Kan vara mat för fiskar och koraller alterntivt pest "Some copepods are parasitic and attach themselves to fish, sharks, marine mammals, and many kinds of invertebrates such as molluscs, tunicates, or corals."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, jag har en saddled valentini kulfisk i karet.

Ser inte att han har något på sig eller ser ut att må dåligt.

uvc kör jag sedan en vecka tillbaks.

Så, vad tror ni?, är lite orolig!

Hur gammalt är uvt? Om uv röret inte är förbrukat och är rätt riggat så tycker jag i alla fall inte att denna "invasion" som du beskriver borde ha uppstått...

Men om du inte ser någon skada på djuren så skulle jag nog inte oroa mig... Tippar på att de helt enkelt inte har någon naturlig fiende i karet och därför kunnat bli så många...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, jag har en saddled valentini kulfisk i karet.

Ser inte att han har något på sig eller ser ut att må dåligt.

uvc kör jag sedan en vecka tillbaks.

Så, vad tror ni?, är lite orolig!

Var inte orolig var glad. Copepoder är utmärkt mat. Faktiskt bättre än zoo-plankton om man tittar på omega-III. Det finns sorter som är nyttiga och sen finns det ett gäng som är parasiterande, men det troliga är att dina är goda eftersom de sitter på rutan och mumsar på bakteriefilmen (sök på Harpacticoid) Platta fyrkantaiga i formen. En anledning att inte skrapa rutorna för noggrannt. De har olika stadier där de sitter på sten och är frisimmande.

Mums för Mandariner, chromis, dvärgkejsare etc. också mums för räkor. Koraller tar dem i det frisimmande stadiet.

Det kan också vara amphipods men de är större och ser ut som ett komma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för hjälpen!

Då kommer nästa fisk/räka få massa godis då!

ot.

fosfaten i karet ligger på 0.6-0.7 ppm.

Kommer denna gå ner av sig själv med tiden?, eller ska jag köra rowa/vattenbyten nu för att få bort den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...