Gå till innehåll

Kinasyndromet – ingenting fungerar


Morrow

Rekommenderade inlägg

Hej jag helt ny pa bade forumet och inom akvarievarlden. Jag bor i Beijing och spontankopte ett saltvattensakvarium for tre manader sedan (detta ar bara det forsta exemplet pa min dumhet, det kommer fler var sa sakra). Jag ar i desperat behov av hjalp fran er experter eftersom det allmana kunskapslaget bland handlare ar minst sagt lagt har och det hjalper inte heller att min taffliga Kinesiska leder till sprakforbistring.

Forst lite info om teknik, mjukvara och provvarden (innan problembeskrivningen)

Teknik

- Karet ar pa cirka 240L (Elite aquariums)

- Tva canister filter med kapacitet pa 1200L/h vardera

- Proteinskummare (Venturi, men verkar valdigt enkel)

- Ett powerhead i tanken

Levande

- En raeka

- En stor sjostjarna

- Tva musslor

- Tva sma damselfish (heter motsvarande “tre vita prickar“ pa kinesiska och ar helsvarta med vita prickar)

- En Lionfish

- Sju sniglar

- En anemon

- Korall med tillhorande liten sten (Det narmaste jag hittade en levande sten har...)

Matvarden

- Ph: 8-8,2

- Salthalt: 1,022

- Nitrit: Ej matbart

- Nitrat: 100 (dvs riktigt illa, varst utslag pa skalan)

- Temp: 25-26C

Problembeskrivning

Det nya akvariet levererades med gammalt vatten, efter att det statt i en vecka med ett canister filter igang borjade jag satta i fisk (forst en, efter en vecka ytterligare tva) aven tva anemoner och en korall sattes i. Resultatet blev en totalkrasch efter cirka tva veckor. Jag insag da att filtret var underdimensionerat varpa jag efter mkt forhandlande fick ett extra.

Efter att ha kopt en proteinskummare och installerat ovrig teknik (se ovan) samt bytt 60% av vattnet sa gjorde jag ett nytt forsok. Nitrathalterna ar nu ruskigt hoga och tre fiskar har dott (endast tre kvar som ser valdigt ledsna ut), men allt ovrigt levande ser fint ut.

Fragor jag har ar:

- Ar det dodsdomt att forsoka utan att ha tillgang till levande sten?

- Som det ar nu har jag ingen sump utan endast canisterfilter – ar detta fel set-up?

- Hur fa ner nitrathalterna? Som det ar nu har jag anvant kranvatten som jag premixat med tyskimporterat salt (Heka), Ammo lock och lite bakpulver. Detta har statt i ett kar med powerhead i tre dagar innan vattenbyte (Bytt 40L/vecka). En ide jag har ar att inte anvanda kranvatten utan istallet anvanda kope-vatten (inte sa dyrt har). Jag tror namligen att kranvattnet har ar valdigt fororenat.

- Kan vodkametoden fungera for att fa ner nitrathalterna (aven nar de ar sa katastrofala som i mitt fall)

- Hur kommer det sig att fiskarna dor, men allt ovrigt levande mar bra (laste nanstans att anemoner och koraller var kansligare an fiskar for hoga nitrathalter)

Mycket tacksam for era kloka tips och synpunkter – det gor ont att se fiskar do.

Mvh Ulf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur klorerat är vattnet i Beijing. Jag har ett minne av att det stank bra med klor när jag var där. Ej klorerat vatten är ett måste om du inte har tillgång till RO-vatten.

Ej dödsdömt utan LS men lite svårare eftersom du inte får tillgång till mikrofaunan. Nitratvärden, även om de vore sanna, dödar i alla fall inte fisk.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur klorerat är vattnet i Beijing. Jag har ett minne av att det stank bra med klor när jag var där. Ej klorerat vatten är ett måste om du inte har tillgång till RO-vatten.

MVH Lasse

Tack for tipset. Vattnet har ar sakerligen extremt klorerat - Sa det blir mao till att kopa "mineralvatten" (destillerat dricksvatten). Jag antar att "Ammo Lock" och liknande produkter inte ar tillrackligt effektiva for att neutralisera allt klor (enl. beskrivning ska de ta hand om klor, men det kanske galler rimliga mangder).

RO-vatten? Ar det reverse osmosis behandlat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Èn osmos kostar väl inte mycket i kina om du får tag i en vill säga. Vad kostar det destillerade vattnet per liter att köpa för destillerat vatten är väl det bästa att använda. Vilka saltblandningar finns det att köpa i beijing? Nitratfilter finns det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Destillerat vatten är bara en ide om man vet att ett givet märke är bra. Det kan innehålla rätt stora mängder kopppar, döden för invertebrate mao. Har du tillgång till en Cu test kan du köpa destillerat vatten och testa det.

Det är inte ortroligt at kineser "uppgraderat" sina vattenanläggningar till att använda kloramin men det kan du få bort både med aktivt kol och med avkloreringsmedel. Är det mycket klor eller kloramin använd bara mer medel.

Lycka till!

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har varit i Bejing och vattnet var ingen höjdare där, så kan mkt väl tänka mig att osmos skulle vara nödvändigt...

Var faktiskt i akvarieaffär där, var mest utrustning för sötvatten och dammar men tror ej det ska vara svårt att få tag på osmos utrustning, många länder i asien använder det för rena dricksvattnet hemma/jobbet.

DSB kan vara ett annat alternativ till få ner nitraten om det ej finns LS.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Èn osmos kostar väl inte mycket i kina om du får tag i en vill säga. Vad kostar det destillerade vattnet per liter att köpa för destillerat vatten är väl det bästa att använda. Vilka saltblandningar finns det att köpa i beijing? Nitratfilter finns det?

Ska leta efter en Osmos har (och undersoka vilka underverk en RO-anlaggning kan gora for sunkigt kranvatten). Vad ligger kostnaden pa ungefar? Buteljvatten gar att fa for under 50 ore/liter inkl hemleverans, sa det ar ingen storre utgift...

Vad galler saltblandingar sa har jag sett Instant Ocean och Heka. Eftersom allt tyskt ar positivt har (till skillnad fran hemma) blev jag overtygad om att kopa Heka's produkt (60Kr/4Kg)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har varit i Bejing och vattnet var ingen höjdare där, så kan mkt väl tänka mig att osmos skulle vara nödvändigt...

Var faktiskt i akvarieaffär där, var mest utrustning för sötvatten och dammar men tror ej det ska vara svårt att få tag på osmos utrustning, många länder i asien använder det för rena dricksvattnet hemma/jobbet.

DSB kan vara ett annat alternativ till få ner nitraten om det ej finns LS.

~Henrik

Nyborjare som jag ar - vad ar DSB?

Det finns faktiskt en hel del affarer med ett ganska hyggligt utbud av fisk och koraller har i BeijingJag tror ocksa att prisnivan ar ganska lag, tex kostar en lionfish 110 Kr. Aven utrustning finns det mkt av, men det mesta ser mindre bra ut. Kunskapsnivan ar ocksa allt annat an hog. Pratade med en av affarsinnehavarna pa en marknad dar det finns 8-10 akvariaffarer och han menade pa att alla var mer eller mindre glada amatorer som testade sig fram... Jag testade flera butikers vatten och sag da att de ocksa hade allt annat an bra Nitratnivaer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns flera länkar om DSB (Deep Sand Bed)

Här är en:

http://www.ronshimek.com/Deep%20Sand%20Beds.htm

Enkelt förklarat: Går ut på ha sand i botten på akvariet (eller sump om man har det), ca 10cm eller mera. Efter ett tag när den 'kommit igång' hjälper den till att bryta ner nitrat i akvariet.

Finns andra sätt att få ner nitrat: tex. nitrat filter, Levand sten, vodka mm

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en akvarieaffärsgata i Peking med ett antal affärer på rad. (Det kanske är den marknaden du varit på?)

Jag är helt övertygad om att du får tag i en osmos där.

Vattenledningsvattnet innehåller säkert en hel del nitrat redan från kranen.

Det finns ju hemkörning av 25 liters vattenkrukor för drickvattenautomaten på kontoret men jag tycker att osmosvatten är ett mycket bättre alternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en akvarieaffärsgata i Peking med ett antal affärer på rad. (Det kanske är den marknaden du varit på?)

Jag är helt övertygad om att du får tag i en osmos där.

Testade nitratnivån i kranvattnet nu, klart över 50Mg/l... Blir nog till att börja borsta tänderna med flaskvatten och fixa osmos.

Den marknad jag nämnde är inne i en blommarknad "Lai Tai" (Women's street) i Chaoyang district - kommer du ihåg vart du var?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack for tipsen.

Jag skulle vilja höra era åsikter om min "totallösning" (som har blivit som den blivit pga okunnighet och brist på material).

Jag har för tillfället ingen sump, ytavrinning, levande sten eller Osmos. Min skummare är inte heller direkt state of the art (Weipro SA-2011), men det bästa jag kunde hitta.

I övrigt så har jag två powerheads i tanken med en kapacitet på 600l/h vardera och två stycken canister filter (Jaqno 1200l/h).

Idag ska jag åter till akvariemarknaden för att köpa en Osmos, cured rock (i brist på LS) och kraftigare pumpar/streamers. Kan detta räcka? Eller är det bara att ge upp och skaffa sump, borra hål i akvariet och försöka beställa en fet skummare på nåt sätt? Börjar bli smått desperat - nu återstår endast en fisk

:ledsen:

Mycket tacksam för tips och råd - det känns lite ensamt härborta i akvariehänseende...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ulf,

Generellt hade jag försökt med få ordning på det du har utan riva sönder och borra mm.

# Osmos -jag hade försökt få tag på osmos med tanke på kvaliteten på vattnet i Peking.

# LS - Om det ej går få tag på LS, så hade jag kört på DSB,

# Högt nitrat, jag hade provat med liten dos av vodka varje dag eftersom du bara har en fisk kvar så måste det vara väldigt högt eller andra farliga saker från kran vattnet. Se också till att mata väldigt lite nu när är bara 1 fisk. Tänkte på om du har typ fodererautomat mm då de doserar ofta betydligt mera än för 1 fisk.

# Kör med fosfatborttagnimgs medel i stumpa om du får mkt alger pga kran vattnet.

# skummare, kolla så den är rätt inställd och funkar som den ska (optimalt).

# Sump, behövs ej. Är mkt för det estetiska/praktiska med få undan utrustning. Man kan förvisso få dit med LS, och vattenvolym. Men som sagt inget måste.

# Ytavrinning, klarar man sig utan med försök på powerhead och andra pumpar att 'piska' sönder vattenytan så det inte blir ngn 'hinna' på ytan som hindrar syresättnign mm.

Lycka till, blev det ngt shoppat?

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ulf,

Generellt hade jag försökt med få ordning på det du har utan riva sönder och borra mm.

# Osmos -jag hade försökt få tag på osmos med tanke på kvaliteten på vattnet i Peking.

# LS - Om det ej går få tag på LS, så hade jag kört på DSB,

# Högt nitrat, jag hade provat med liten dos av vodka varje dag eftersom du bara har en fisk kvar så måste det vara väldigt högt eller andra farliga saker från kran vattnet. Se också till att mata väldigt lite nu när är bara 1 fisk. Tänkte på om du har typ fodererautomat mm då de doserar ofta betydligt mera än för 1 fisk.

# Kör med fosfatborttagnimgs medel i stumpa om du får mkt alger pga kran vattnet.

# skummare, kolla så den är rätt inställd och funkar som den ska (optimalt).

# Sump, behövs ej. Är mkt för det estetiska/praktiska med få undan utrustning. Man kan förvisso få dit med LS, och vattenvolym. Men som sagt inget måste.

# Ytavrinning, klarar man sig utan med försök på powerhead och andra pumpar att 'piska' sönder vattenytan så det inte blir ngn 'hinna' på ytan som hindrar syresättnign mm.

Lycka till, blev det ngt shoppat?

~Henrik

Tack Henrik!

Det blev tyvärr ingen Osmos - hade ganska stora problem med att översätta reverse osmosis till kinesiska... Hursomhelst visade det sig till slut att ingen av butikerna hade RO, men jag fick en adress till ett ställe som skulle kunna ha. Det blir till att handla igen imorgon... Förutom salt och minerlavatten blev det en korall och en anemon med stora tillhörande stenar köpta (det var mest stenarna som lockade då de såg mer levande ut än nåt annat). Tunze och Eheim känns väldigt avlägset här så det blev en fet Epa-pump på 2500l/h.

Har riktat om utflöden mot vattenytan och hoppas att det ska hjälpa. Kör sedan en tid tillbaka 6ml Vodka om dagen för att få bukt med nitraten. Skummaren funkar väl så bra den kan utan att för den sakens skull vara effektiv. Fråga: vad är en normal produktion av skummargegg i ett 240 liters akvarium utan så mkt fisk? Jag får ungefär ihop 2 cl per vecka av grönt te.

Tack för tipset med fosfatbortagningen - ska kolla upp imorrn.

Vad gäller DSB är det bara att handla mer krossad korall och strö ut eller är det nåt mer man ska tänka på?

/Ulf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan,

#Gällande skummaren med 2cl per vecka är det svårt att säga. Utan fisk blir det inte mkt som skummas bort så kan säkert stämma. Det ska vara mörkt/tjockt och bubblor när det sammlas upp, och inte ljust som vatten utan bubblor.

Kan vara du har en del alger om det blir grönt med.

#DSB kräver ganska finkorning grus, se länken för detaljer:

http://www.ronshimek.com/Deep%20Sand%20Beds.htm

Kan vara att det ej behövs om du får ner nitrat genom vodka + de stenar du köpt samt efter du skaffat osmos. Men får du ej tag på lagom mängd LS, hade jag börjat med DSB får långsiktigt säkra nitrat borttagningen.

# Kan eventuellt prova med aktivt kol med för få bort ngn förgiftning mm av de djur som dött + kran vattnet

Frågor:

# Tänkte på dessa: "Tva canister filter med kapacitet pa 1200L/h vardera"

Är de tomma eller har du ngt i dem? Rekommenderar krossad korall istället för filtervadd om du har det nu, annars kan de göra att du får högt nitratvärde om skit sammlats up där sedan tidigare.

#Vad ligger nitrat på efter du börjat med vodkan?

#Har du ngn bild på akvariet?

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...