Gå till innehåll

bubblor?


Rasmus

Rekommenderade inlägg

Gröna bubbelalger (vet inte latin på dom) sägs man ska hålla sig borta från att spräcka, då dom skickar iväg nya sporer så en ny koloni bosätter sig på ett nytt ställe i 10-fald. I burken jag driftar har vi ena riktiga kolosser på sina ställen som har legat där ett tag, där det till och med vuxit kalkalger över dom.

Vet inte vilka djur som äter dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gröna bubbelalger (vet inte latin på dom) sägs man ska hålla sig borta från att spräcka, då dom skickar iväg nya sporer så en ny koloni bosätter sig på ett nytt ställe i 10-fald. I burken jag driftar har vi ena riktiga kolosser på sina ställen som har legat där ett tag, där det till och med vuxit kalkalger över dom.

Vet inte vilka djur som äter dom.

har hört att mithrax krabban ska käka dom, men när den lilla gynnaren blivit fullvuxen får man skaffa livvakt åt korallerna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
Gröna bubbelalger (vet inte latin på dom) sägs man ska hålla sig borta från att spräcka, då dom skickar iväg nya sporer så en ny koloni bosätter sig på ett nytt ställe i 10-fald. I burken jag driftar har vi ena riktiga kolosser på sina ställen som har legat där ett tag, där det till och med vuxit kalkalger över dom.

Vet inte vilka djur som äter dom.

Detta är en myt! Om man sticker hål på dom så äter de flesta kirurger upp dom. Annars plocka upp dom hela. Denna alg är mycket tålig och växer men lågsamt även vid mycket bra vattenkvalität. Det skyddande (hårda skalet) gör att många algätere inte kommer åt dom. Rupturerade är däremot en helt annan fråga.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har samma problem, har du hittat lösning?

Som jag skrev sen så va de antagligen bara luftbubblor, testa du också att vifta lite på dom och se om dom släpper. Jag hade en del små bubbelalger och har fortfarnade lite. men dom försvinner av sig självt med tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag skrev sen så va de antagligen bara luftbubblor, testa du också att vifta lite på dom och se om dom släpper. Jag hade en del små bubbelalger och har fortfarnade lite. men dom försvinner av sig självt med tiden.

Som jag har förståt är "luftbubblor" dinoflagentter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sandvändande sjöstjärna och visst den gjör rett bra nytta men den är innte super efektiv. Därimot finns ju sand ätande gobis, jag hadde en gulhuvud gobi han gick som en grävskopa hela tiden tog en skopa me munnen och sila ut det gjenom jelorna den var mycke bra. Problemet som jag tröttnade på var att då hadde jag den finaste sanden i burken så det virvlade rundt hela tiden, men har funderingar på att saffa en igjen nu har jag grövre sand och tror att det fungerar bettre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...