Gå till innehåll

Hur få bort Xenia?


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag har nu läst att det finns de som har lite problem med sin Xenia. Det har jag också men inte på samma sätt. Min växer för mycket och jag tror även den slukar lite för mycket Iodine för att min ena sacophyton ska trivas bra. Dessutyom ser den ut att ta över stora delar av karet samt börja komma fram på nya ställen. Jag tycker den är vaker så jag har inte bestämt mig ännu om jag ska ta bort den.

Hur ska jag få bort Xenian om jag beslutar göra det? Skära bort de stora delarna från stenen är inga problem men hur dödar jag det som sitter kvar på stenen? Hett vatten i spruta?

Hjälp mig snälla!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas - växer bra - tar upp mycket näring - bra att ha - fanns de inte skulle du troligtvis ha den näringen löst i karet om inget annat tar bort dem. Ännu bättre - skär ned dom - gallra lite här och där. Skär nära "roten" - biten som blir kvar växer upp och tar näring - skär igen....... Du förstår melodin. De gör samma nytta som rowaphos, nitratfilter och liknande men är f-n så mycket vackrare att titta på.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Xenia gillar mycket näring. Men det gör Sarcophyton också. Men Sarcophyton kan få snyggare färger i magrare vatten + mer ljus även om den inte växer lika fort då. Jag skulle se om det går att fintrimma skummaren litet + byta mer vatten + fundera på om det blir spill av fiskmaten. Detta kan minska tillväxten på Xenia jämfört med stenkoraller framför allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TACKAR!

Här berättar 2 av kungarna att jag ska ha den kvar. De får bli kvar i karet. Jag håller med er om att de är vackra så jag har inget emot dem. Får börja gallra istället.

De som finns i närheten av Enköping får höra av er så gallrar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu bestämt mig helt att behålla xenian. Blev ju inte mindre bestämt när jag ser att Ingvar håller med också. Jag hade visst missat att täönka på varför den växte så in uta h....:smiley9:

Nu till följdfrågan. Jag kommer att behålla xenian men den har ändå spridit sig lite väl mycket. Där det nu finns på sten och jag inte vill ha. Kan jag beskära som ni beskriver och ta död på foten genom skållning som många gör med glasrosorna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas - växer bra - tar upp mycket näring - bra att ha - fanns de inte skulle du troligtvis ha den näringen löst i karet om inget annat tar bort dem. Ännu bättre - skär ned dom - gallra lite här och där. Skär nära "roten" - biten som blir kvar växer upp och tar näring - skär igen....... Du förstår melodin. De gör samma nytta som rowaphos, nitratfilter och liknande men är f-n så mycket vackrare att titta på.

MVH Lasse

Om man får låna tråden för en liten följdfråga. Är det någon som har kört med Xenia i ett seperat kar motsvarande ett algfilter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...