Gå till innehåll

Musslor?


Thessan

Rekommenderade inlägg

Jag ska dra igång ett 540 l akvarium, sump 210 l när jag flyttet i februari, tekniken blir:

Skummare: Grotech HEA 150

Cirkulation TS 12

OSMOS vatten naturligtvis...

Jag vill bl.a ha musslor då jag tycker de är ett vackert inslag, nu undrar jag vad jag ska ha för armaturer och lampor för bästa möjliga ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen.

Jag har kikat runt en del ang musslor.

Vissa klarar att hålla musslor under 2st T5rör men det är inte att rekomendera.

Kelvin talet är ganska så ointressant för musslan, det får du avgöra vad som du tycker är snyggt.

När det gäller Watt så så rekomenderar jag 400 watts MH, men det går naturligtvis att ha ett "gäng" T5or också. Min derasa (som är en av de minst ljuskänsliga) så sitter den direkt under en 400Wattare. Den har själv flyttat dit. fundera på vilken sorts mussla som du är intresserad av och ta reda på parametrarna som just den vill ha.

Själv har jag lite olika musslor, bland annat några filtrerande musslor (lever ej på ljus).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar, jag har inte lärt mig dessa namn men jag har sett bl.a en kornblå mussla som jag tycker är såå vacker, hittade även en rosa/lila sort som jag heller inte vet vad den heter, Nu ska jag ju inte inhandla några förrän tidigast i April då jag iaf vill att karet ska stå minst en månad och innan dess sak väggen byggas och känner jag sambon rätt lär jag få sparka på honom en hel del när jag behöver hjälp med byggandet...

vad jag förstått är musslorna rätt kräsna vad gäller ljuset, jag har en annan fundering oxå, det står på en del musslor att de vill ha låg till mellan cirkulation, är min pump för stark då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Låter som ett intressant projekt! Jag läser mycket här på guiden och jag kan inte påminna mig att jag har sett något likande projekt. Kan inte du starta en tråd där det går att följa ditt projekt redan från nu när det är på planeringsnivå och sedan framåt!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...