Gå till innehåll

Plexi-stavar för "pegging" ?


fiend

Rekommenderade inlägg

Hej

Hade tänkt ge mig i kast att försöka "pegga" alla mina koraller sen. Dvs borra hål i stenarna på lämpliga ställen och sen limma fast (vad jag tror det är?) plexistavar på korallerna som sedan träs ned i hålen som jag borrat.

Någon som vet vart man får tag på dessa plexistavar t.ex?

Clas Ohlsson hade inte dem.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Hade tänkt ge mig i kast att försöka "pegga" alla mina koraller sen. Dvs borra hål i stenarna på lämpliga ställen och sen limma fast (vad jag tror det är?) plexistavar på korallerna som sedan träs ned i hålen som jag borrat.

Någon som vet vart man får tag på dessa plexistavar t.ex?

Clas Ohlsson hade inte dem.

Mvh Fredrik

Har för mig han nämner nått om hard airlinetube i filmen på reefvideos.

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ska man pegga korallerna? länk?

Det första jag tänker på är golf-peggar.

"Pegging" är något som verkar komma mer och mer, men det finns en video på http://www.reefvideos.com/ där en kille demonstrerar hur det går till.

I kort:

Borra hål i botten på din "fraggsten" som korallfraggen sitter på, samt borra ett flertal hål i din LS. Med en liten bit airline-tube (4/6mm luftrör) kan du montera korallen lite var du vill och flytta den med lätthet om den sitter på fel ställe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Draedon: Det säger du säkert också sedan din sjöborre, fiskar och andra djur har vält dina koraller, eller dem har tippat ned av bara vattenströmmarna ;)

Eller så säger du det om du nu vill sätta korallen på ett ställe, men det "går" inte för att du inte får plats,eller kan ha den stående där för att det sluttar :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Draedon: Det säger du säkert också sedan din sjöborre, fiskar och andra djur har vält dina koraller, eller dem har tippat ned av bara vattenströmmarna ;)

Eller så säger du det om du nu vill sätta korallen på ett ställe, men det "går" inte för att du inte får plats,eller kan ha den stående där för att det sluttar :D

allt ovanstående (förutom sjöborren då, för sådan har jag inte) har jag löst med aquascape lim + mindre stenar ;)

limmet sitter dessutom lagomt hårt för att sitta fast, men tillräckligt löst för att vålda bort och flytta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig Fredrik, pegging underlättar grymmt mycket.. Hade jag gjort mitt kar nu hade jag lätt kört på det! Deltecs lim är skit enligt min åsikt, fäster dåligt + att varje gång man rör det så bildas ett gigantiskt moln som som gör vattnet grumsigt, limmar man då en 10-15 fraggar är hela karet en dammigt.

Finns ju 6 mm pvcrör annars, detta kanske skulle funka?

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

watter: 6mm pvc kanske skulle fungera. Vad fäster på det? Deltec-limmet =) Tänkte hur man ska limma fast det i stenarna så att säga :)

Jag är ju i uppstarten av mitt akvarie så jag har möjlighet att borra obehindrat och röra runt och greja på lite som jag vill för att underlätta att flytta runt fraggar och koraller senare :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

watter: 6mm pvc kanske skulle fungera. Vad fäster på det? Deltec-limmet =) Tänkte hur man ska limma fast det i stenarna så att säga :)

Jag är ju i uppstarten av mitt akvarie så jag har möjlighet att borra obehindrat och röra runt och greja på lite som jag vill för att underlätta att flytta runt fraggar och koraller senare :D

Jag hade borrat ett hål i stenen som korallen sitter på(om det är en fragg, limma fraggen på en sten med superlim) in med lite superlim i hålet. Låta det torka 2 min och sedan peggar du den bara i det hålet du vill ;)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte att folk kan tycka att det är omständigt.. Om man har höga revpelare så är det otroligt bra att kunna trycka dit en två-flaks montipora med 25 cm i diameter som överhäng precis där du vill ha den........ ställ dig och försök limma det!!! Nä, jag ska ev bygga om lite så småningom och då trycka dit stavar och borra upp stenen, varför anpassa sig efter tyngdlagar och revstruktur vid val av placering när det kan bli såhär enkelt. För jag kan iallafall inte sätta mina koraller (ej fraggar)var jag vill med deltec´s korall-lim...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jens_karlskrona: Kanske dem inte vill omkullkasta sina tidigare metoder för att det skulle innebära att kritisera det sätt som dem tänker på idag? är dem trångsynta? Har dem inte förstått potentialen? Vill dem inte acceptera att det är en bra lösning för att det innebär att göra om allt dem gjort hittills? Eller för att dem inte orkar borra upp hålen nu i efterhand? :)

Eller är det något annat?

Bara dem kan veta :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan vara väldigt flexibel oxå.. Säg att en korall inte trivs så bra på ett ställe, bara att flytta den, tar väl en tio sekunder.. Nån korall kanske växt för mycket och den ser lite stor ut på ett ställe, eller va f...n på denna pelaren sitter ju bara gröna koraller, bara att ändra.. Du kan hela tiden jaga det perfekta revet utan att ställa till en fullständig scen i burken och lossa, limma mm..

Nu blir det annars, nu sitter den där den sitter (och man är glad att den sitter överhuvudtaget) För hur många lossar sina limmade koraller? Eller när man ska ner och fragga bort fraggar på sin limmade moder korall, nu ska vi se om det blir 1 gren eller 9!!!!??? Då hela tiden med A sohal cirkulerande runt vansinnig och undrar vad som försegår...

Nä som liraren nämnde i videon " I put them ecactly where I want them to be, not where they have to be"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...