Gå till innehåll

Plexi-stavar för "pegging" ?


fiend

Rekommenderade inlägg

pegging är bra och ger ju helt andra möjligheter, enda nackdelen är att man ska tänka på det innan man fyller akvariet om man ska borra i tex ngn dekor eller murad cement, eller innan man lägger ner LS eller annat i karet.

Är själv ej av behov av det just nu, men kul spekulera lite,,, - funderade på möjligheterna av att kunna borra i efterhand utan tömma eller ta ut LS, riktigt låååångt borr..? handborr under vatten?.. (finns en hel del praktiska nackdelar och andra som risk för metall i vatten, svavel från sten mm..)

Hursomhelst, har man möjligheten under planeringen skadar det ej att borra tycker jag, även om man ej planerat att använda det från början, är ju små hål som ej syns och växer över annars.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmy kör med vanlig pluggar man använder när man borrar/skruvar i betong.

Det fäster med Gel - snabblim.

Jag limmar och använder i dag Biltemas gamla. Det fungerar bra med litet tålamod även för Montipora på 20 x 30 cm. Limmet blir ganska lagom hårt, det går att ta bort med en skruvmejsel där man gjort fel och mindre bitar växer både kalkalger och koraller över.

En självklarhet är ju att göra ren monteringsplatsen med en tandborste innan och helst också uttnyttja ett hål i stenen för att fästa limmet bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla ser vi olika på saker och ting, jag brukar försöka bilda mig en uppfattning vilka behov en korall har och placerar den därefter. Har en korall börjat växa så formas/anpassar den sig efter ljus och cirkulation, flyttar man den sen till andra förutsättningar så växer den på ett annat sätt. Så därför tycker jag inte man ska flytta runt koraller, vill man ha en korall någon annanstans så fraggar man av den.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som vanligt finns det lika många åsikter som akvarister.

jag tycker fortfarande det funkar kanon med deltecs korallim (trots sågningen från emil ;) ), fäster bra, lät att vålda bort om det blir en ev flytt av korallen osv... funkar kanon för mig, skulle knappast orka ställa mig och göra schweizerost av all LS och sedan börja dutta med blompinnar i varje korall. ;)

smaken är som baken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Draedon: Huvudsak är ju att man gör det som man känner funkar bäst för en själv. =)

Om det sedan är det "optimala" är ju en sak som varje får avgöra vad som är optimalt för dem.

Finns fördelar och nackdelar med alla lösningar..

Just nu så är pegging mitt alternativ och vet många andra som hade önskat dem kom på iden före dem satte upp sitt rev :)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla sätt är givetvis bra som fungerar..

Mitt jobb som partisk i fallet är att lyfta fram alla fördelar i mitt sätt och alla nackdelar i annat ha ha ha....

Nä jag skulle kunna posta massvis med fantastiska revkreationer där pegging inte nyttjats, så korall lim kommer säkert regera ett tag till, men just flexibiliteten är fantastisk, och då menar jag inte att man ska stressa runt koraller som en galning..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkade faktiskt riktigt smidigt det där, men när korallerna växer så kommer de ändå växa fast i stenen. Jag håller dock med om att det kan vara över jävligt att fästa koraller ibland, och frustrationen kan nå gränser man inte trodde fanns. Ännu bättre när man skall fäktas med en nyfiken drakfisk när man limmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som vanligt finns det lika många åsikter som akvarister.

jag tycker fortfarande det funkar kanon med deltecs korallim (trots sågningen från emil ;) ), fäster bra, lät att vålda bort om det blir en ev flytt av korallen osv... funkar kanon för mig, skulle knappast orka ställa mig och göra schweizerost av all LS och sedan börja dutta med blompinnar i varje korall. ;)

smaken är som baken

Magnus hoppas inte du tog det personligt, jag använder också det. Men skulle jag göra om mitt kar hade jag nog satsat på pegging :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...