Gå till innehåll

Vilken LS sten är det som gäller


Bmwpower

Rekommenderade inlägg

Sitter och ska starta ett kar och har hitta milijoner ursprungs ställen på stenen med samma varitaion på priset.

HAr hittat sten från indonesin,Fuji,Bali,Mikronesien etc.

Finns det något lands sten man bör undvika??

Hur är stenen på clownfisken i Danmark den är ju verekligen billig

Kom gärna med nyttig info

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar lite jag me. Ska starta upp ett akvarium i vår (förhoppningsvis) och undrar lite över de där me sten.

Sten från olika geografiska områden borde innehålla olika varelser eller hur?!? Det måsste ju vara att föredra sten från samma område anser jag, att blanda vore väll tabu och att leka lite av gud.

Jag funderar på att endast köpa fiskar från samma område och detta medför självklart att jag "måste" köpa stenen, koraller, kräftor och invånare från samma plats.

När jag var sötvattensmänniska var det enligt mig och många andra utövare "tabu" att blanda tex. malawi och tangyanika.

Jag menar vill man imitera en del av naturen i sitt hem eller vill man ha ett "flyktingläger" med en blandad kompott?

Vad är det då för skillnad om man bortser från stenens form? Självklart är det växterna & djuren som finns med i stenen och därmed borde det finnas fördelar och nackdelar.

Snälla hjälp till me info för de vore mycket intressant

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nästan fått för mig att ju dyrare sten, desto mer "kvalité" om man ser till potentiella liftare. Annars sägs ju Bali sten vara en av dom bästa kvalitéerna och den ligger relativt högt i pris. Tror det var Fiji som var dyrare än den.

Någon som har koll på urpsrunget för JR:s LS? Jurgonh här på forumet verkade ju ha bra erfarenheter av den stenen och bedömt av bilderna på burken hans så verkar han ha fått jackpot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade lite priser i helgen och det var stor skillnad ena handlaren sa att det var mikroneien som gällde om man skulle ha det bästa means bali sten var skit.

Sedan tidigare har jag sett skillander på var ifrån stenen kommer och även hört att visa stenar har svårt att få kalkalger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig i stort Greger. Dock tycker jag vi missar en sak i diskusionen som jag personligen tycker är viktig. Hur stenarna är formade. Att stå och hålla i stenen när jag väljer sten eller låta en handlare välja sten. Jag tror att det är mycket större chans att få tag i den stenen jag vill ha om jag gör det själv då det är jag som ska bygga med den. Är det så att man har en handlare i närheten som av många har fått bra kritik så får man rätt form samt bra chans att den är hanterad bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Formen är ju helt klart en estetisk fråga som är ganska viktig att tänka på innan man köper stenen.

Jag har tänkt vidare på sten valet och tänkt på en del faktorer som borde spela roll i hur "bra" stenen är/bör vara:

Formen Att den uppfyller de estetiska kraven man har dvs. inte trasiga, fula och har en någorlunda platt sida för att stapla,placera stabilt i akvariet.

Håligheter Desto mer hål i stenen borde medföra bättre förutsättningar för liftare. Det betyder dock inte betyda att det finns fler liftare men förutsättningarna finns.

Synligt liv Om det finns synliga tecken på en variation av liv bör stenen vara av bra kvalitet. Där bör man vara uppmärksam på vilken typ av liv eftersom alla organismer inte är önskade i akvariet.

Referenser Möjligheten att se sten som köpts in av tidigare akvarieägare och därmed kunna bilda sig en uppfatning och få tips är otroligt viktigt.

Små funderingar som krätsat efter att denna tråd startat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...