Gå till innehåll

min xanthurum tar kål på min flavescens!


gesi

Rekommenderade inlägg

jag köpte en xanthurum för en månad sedan (jag vet att jag borde ha köpt kirurgerna samtidigt men de hade inte de andra inne i butiken..) och har nu oxå köpt en palett och en gul kirurg efter 3-4 veckor emellan då..

flavescens och xanthurum är lika stora men den gula får så mkt stryk av xanthurum!

stackars den, fenorna är helt saggiga nu..

jag matade och släckte samtidigt vid inkoppning..

jag misstänker att xanthurum har tagit revir nu i akvariet och därför håller på så här (den rör inte palett kirurgen dock, den e ganska mkt mindre än de andra 2...)..

jag har släckt ner och mörkläggt akvariet med papper runt om allt så att det e helt mörkt..tänkte ha det så 2-3 dagar så att gulingen får hitta sin plats men e så rädd att när jag tänder så fortsätter samma jakt..

jag har en svart hink på 25 liter, ska jag stoppa ner xanthurum där i och isåfall hur länge ska/kan han vara där (med tanke på nitrit osv.)??

tänkte så att den gula får käka upp sig på 2-3 dagar..

har 50 kg LS i 400 liter så det finns gott om plats för båda fiskar..

tacksam för tips!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gesi, det fanns ett förslag i någon annan tråd att man tar en vanlig plastkasse och gör 10-20st 2-4cm breda strimlor av den och sedan lägger dessa i akvariet genom att festa på ett antal rör utspridda över akvariet. Detta i teorin skall förvirra den revirtäckande firren så pass mycket att den borde backa och behöva tid att återanpassa sig. Under denna tid får gulingen lite mera andrum.

Hoppas det kan vara något...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samtliga fiskar gick till angrepp mot min Z.veliferum när jag släppte i den i lördags. Den blev helt sönderbiten och går nu i en yngelkasse. Håller på att dra igång mitt 60 liters refugium där den skall få gå tills någon förbarmar sig över den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok..det där med plastkassen ska jag nog prova..annars så tänkte jag att om jag flyttar ut xanthurum 1-2 dagar i hinken och flyttar om lite stenar borde han oxå bli lite förvirrad..

en annan fråga: repar sig fenorna, alltså läker de och växer ihop/ut igen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok..det där med plastkassen ska jag nog prova..annars så tänkte jag att om jag flyttar ut xanthurum 1-2 dagar i hinken och flyttar om lite stenar borde han oxå bli lite förvirrad..

en annan fråga: repar sig fenorna, alltså läker de och växer ihop/ut igen?

dom läker,men jag skulle kört uv,finns ju en risk för bakterieangrepp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är ju risk att du genom att hålla på och rota i karet, möblera om, försöka fånga fisk (vilket kan vara ett rent he***te i ett möblerat kar) stressar både den jagade firren och alla de andra i karet så att de råkar ut för mer tråkigheter. Det brukar väl bli bättre efter att rangordningen är fastställd, förutsatt att det finns möjlighet för den jagade att komma undan och gömma sig när terrorn är som värst.

Men ser det rent hopplöst ut så är det kanske bäst att göra något. Hur länge har de gått ihop nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men du killen har du testat spegeltricket, stoppa ner några speglar som är 200x200mm, xanthurum går på spegelen först, ha speglarna i typ till du ser att han börjat lugna ner sig, bara ett förslag

spegeltricket funkade när min flavecens jagade en ny pincett

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...