Gå till innehåll

Tunze eller Shuran flowbox?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Hallå allesammans.

Efter att ha överlagt med min bättre hälft här hemma, så har jag bestämt att skaffa överinningsbox istället för att borra i karet. Att hon godkände mitt akvariebyte gör ju att man får kompromissa lite. :) Frågan är vilken man ska välja av Tunze's modell 1074/2 eller Shuran's Flowbox?

Tunze:

1074_2.jpg

Shuran:

292030_z1.jpg

Fördelar respektive nackdelar med de båda välkommnas.

Tack på förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunze vet jag inget om men jag har en shuran till 828l karet och en Aqua medic till 600l karet och aqua medicen är mycket mycket bättre faktiskt. Tänk på att man måste ha en pump som suger ur all luft ut toppen på boxarna konstant. På Tunzen vet jag inte om det behövs men på AM och shuran behövs det annars så kan det gå illa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Släng iväg ett mail till Peter på reefzone. Han kör en tunze i sitt stora korallförsäljningskar i butiken. Han kör den utan pump och under första veckan var det knappt synbart med luft i luftningsröret som finns. Han tycker den funkar kanon och är mycket tyst vad jag hört. Har själv en liggandes här hemma som skall kopplas in efter att jag limmat klart rören i sumpen samt kapat i sargen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

får man fråga varför hon hellre vill att du ska köra box än borrat?

Javisst! :) Hon är rädd att det ska gå illa vid borrningen, samt att det ska spricka i botten. Jag har redan haft ett läckage i min lägenhet, snart två år sedan, och det är inte helt uppklarat mellan försäkringsbolag och hyresvärd ännu. Jag hr väl lite av samma noja, läste om en som fick en spricka från borrningen ut över hela karet här igår, så...

men det funkar som ytavrinnare?

Ja, det är det som är meningen iaf. :)

Tunze vet jag inget om men jag har en shuran till 828l karet och en Aqua medic till 600l karet och aqua medicen är mycket mycket bättre faktiskt. Tänk på att man måste ha en pump som suger ur all luft ut toppen på boxarna konstant. På Tunzen vet jag inte om det behövs men på AM och shuran behövs det annars så kan det gå illa.

Illa, menar du att luften kan göra så att det inte kommer ner vatten i sumpen och att det kan gå torrt där pumparna är?

Tack för alla svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunze vet jag inget om men jag har en shuran till 828l karet och en Aqua medic till 600l karet och aqua medicen är mycket mycket bättre faktiskt. Tänk på att man måste ha en pump som suger ur all luft ut toppen på boxarna konstant. På Tunzen vet jag inte om det behövs men på AM och shuran behövs det annars så kan det gå illa.

Vad menar du med pump som suger ut luften? Har en hemmabyggd låda utan pump, är det ngt jag missat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med en Tunze 1074. Har aldrig provat någon annan så jag har inget att jämföra med. Här är mina erfarenheter av den.

När jag startade den så kluckade den otroligt högt. Jag försökte då bygga en durso i utan att lyckas. Efter någon månad så tystnade den dock. Jag kör inte med en pump som suger ut luft ur kröken. Det behövs inte då det aldrig samlas luft. Tyvärr så klarar den inte så hög kapacitet bara runt 900 liter/timme.

Kan inte säga om den är bättre än Shurans. Ska du köpa en Tunze rekomendera jag dig att kika på ebay där brukar de finnas begagnade för småpengar.

http://cgi.ebay.de/Tunze-Uberlauf-1074-2_W0QQitemZ140057753816QQihZ004QQcategoryZ100317QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Säkerhetsmässigt tycker jag inte en överrinningsbox verkar vara säkrare än att borra snarare tvärtom. Om valet var mitt skulle jag borra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaken: Körde du med den tillhörande slangen? Dvs den som är böjbar. När jag besöker Reefzone där han kör med denna inkl. tillhörande slangkit så hörs den knappt ens då jag la örat mot den. Å då var det redan innan han använt den en vecka ens. Hör förtfarande inget från den å han har säkert kört den en dryg månad nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaken: Körde du med den tillhörande slangen? Dvs den som är böjbar. När jag besöker Reefzone där han kör med denna inkl. tillhörande slangkit så hörs den knappt ens då jag la örat mot den. Å då var det redan innan han använt den en vecka ens. Hör förtfarande inget från den å han har säkert kört den en dryg månad nu.

Nej ingen slang. Köpte den beggad och någon sådan var inte med. Kör med PVCrör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska rota lite bland hårdiskarna, återkommer...

Gör så! :) Kul att se hur andra löst det.

Jag kör med en Tunze 1074. Har aldrig provat någon annan så jag har inget att jämföra med. Här är mina erfarenheter av den.

När jag startade den så kluckade den otroligt högt. Jag försökte då bygga en durso i utan att lyckas. Efter någon månad så tystnade den dock. Jag kör inte med en pump som suger ut luft ur kröken. Det behövs inte då det aldrig samlas luft. Tyvärr så klarar den inte så hög kapacitet bara runt 900 liter/timme.

Kan inte säga om den är bättre än Shurans. Ska du köpa en Tunze rekomendera jag dig att kika på ebay där brukar de finnas begagnade för småpengar.

http://cgi.ebay.de/Tunze-Uberlauf-1074-2_W0QQitemZ140057753816QQihZ004QQcategoryZ100317QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Säkerhetsmässigt tycker jag inte en överrinningsbox verkar vara säkrare än att borra snarare tvärtom. Om valet var mitt skulle jag borra.

Ja, det hade vart en idé, köpa begagnat. Synd att den bar skickades till Tyskland... Inte så haj på tyska iheller, men får väl ta hjälp av andra som kan kasnke. :)

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...