Gå till innehåll

Nybörjare skaffat akvarium


RobinAnd3rsson

Rekommenderade inlägg

Hej! Igår fick jag mitt första akvarium -salt. Jag är femton år och är ganska dum när de gäller att först ta reda på information och sedan skaffa akvarium. Men nu har jag i alla fall mitt akvarium. Det är på 160 l och det är format som en kub. Den förre ägaren kan inte varit så jättenoga med att städa akvariet då jag höll på med detta i ca 8 timmar igår. Men skummaren och "vågsimulatorn" (vad heter den egentligen?) är mycket smutsiga, eller fulla med alger som jag inte kunde få bort. Bör jag köpa nya grejor till det?

Just nu är där en tryckarfisk i akvariet, men den vill jag inte ha då jag vet att tryckarfiskar e aggresiva, och akvariet blir alldeles för litet när den blir större. För närvarande e fisken 5-7 cm lång o 4-5 cm hög. Så jag tänkte sälja den men vad ska man sälja den för på ett ungefär för att göra en bra affär?

Och till min sista fråga. Kan man få bort algerna från LS? Är lite besviken på hur stenarna ser ut. Dom är gröna o röda just nu o ser lite tråkiga ut.

Snälla ge mig lite tips om detta så att jag lyckas och kan göra mitt akvarie ännu bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang. algerna från stenen så kan du skrubba bort dom gröna algerna, dom röda är kanske kalkalger och är väl lite besvärligare att få bort. jag vill själv ha kalkalger, tycker det är nice. dock inte för mycket... Om man inte vill ha kalkalger så tror jag att Jmaone hade en sjöborre som käkade hans kalkalger.

Du kan ju gärna bifoga någon bild eller två så ser vi ju vad det är för alger.

Välkommen till SG förresten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att få bort kalkalger på pumpar mm så kan du kanske använda attikssprit men ABSOLUT INTE PÅ LEVANDE STEN!

Försök att rensa skummaren och pumparna så gott du kan. Vad har du för pumpar och skummare?

Följde det med några vattentester (nitrit, nitrat, ph, hårdhet mm)? Vet du vilken salthalt du har i akvariet?

Har du en så kallad RO-anläggning för färskvatten, eller fyller du på vatten direkt ut kranen? (ej att rekomendera då det finns masssor med olika ämnen i vattnet som gör att alger frodas ännu mer, men har du ingen RO-anläggning så fyll på det avduntade vattnet med kranvatten tills vidare) .

Jag tycker att du bör läsa artiklarna om vatten, ljus, uppstart mm på startsidan, där finns det många svar på dina frågor. Återkomm gärna till forumet med frågor så ska vi försöka hjälpa dig.

MVH

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp det följde med vattentester. Och någonting som heter Seatest -full range specific gravity meter, vet inte riktigt vad det är men kan det vara en mätare till salthalten?

Jag har en Aqua Medic Biostar Flotor, men den är helt värdelös så jag tänker investera en ny. Både pump och skummare ska investeras nytt. Vad är då att rekommendera? Än så länge använder jag kranvatten men när jag får pengar till de ska ja investera en Ro anläggning (en osmos va?)

Jag tänker kolla in på dom sidorna!

MVH obin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

RO = osmos, yes

full range specific gravity meter = är till för mäta salthalt ~densitet

Doppa den flera gånger i vattnet från akvariet (se till så den är ren och ordentligt sköljd innan) och fyll den sedan helt. ställ på plan yta och läs av på skalan (det får ej vara några bubblor med luft på "nålet"). Nånstans mellan 1.020- 1.025 beroende på vattentemperatur bör du hamna på.

Vilken temperatut har vattnet?

Står det på pumpen hur många liter/timme (L/h) den ger? Fungerar den överhudtaget?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använd skummaren tills du har skaffat bättre, om den skummar något.

Se till att rengöra insidan på den så gott du kan, den kanske fungerar bra(?)

Försök att göra de vattentester du har, och skriv vad du fick fram. Tempen också.

Lycka till

MVH

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon här på forumet som har haft en sådan summare (Aqua Medic Biostar Flotor) och kan hjälpa till?

Pumpen renar inte (om det inte är innerfilter) den bara rör om vattnet så det blir cirkulation i akvariet, vilket är bra.

Temperaturen bör ej överstiga 30 grader.

Hur länge har du den starka lampan på per dag?

(Inte mer än 6-8 timmar med tanke på din algtillväxt)

HAr du mätt salthalten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar av storleken på akvariet och tillbehören att det är ett AM Chromis? Filtret är då troligen ett innerfilter som jag själv förpassat till "eventuellt bra att ha"-lådan. Kan inte säga vad det är för fel på skummaren eftersom ingen beskrivning av felet getts. Hjulet ska snurra långsamt, det är en del av poängen (wet/dry-filter).

EDIT: Det är inte skummaren ovan. Ingen luftpump behövs. Går dock att reglera mängden luft skummaren tar in om jag inte minns fel, så man får förstås se till att luftintaget inte är stängt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare Robin! Skoj att du skaffat saltvattenskar, att du inte läst på går att ordna så lugnt bara. Som grabbarna säger här så läääs, o sen läs mer. Det verkar som du köpt ett akvariumpaket som heter "aquamedic chromis" och är på 140 liter. Jag har ett likadant så jag ska försöka hjälpa dig igång med ditt!

Pumpen, den pumpar som du skriver 1000 liter i timmen. jag har på skyddet undertill med skumgummi i av två anledningar: ett är att den skyddar så fisken inte fastnar i pumpen (de e nyfikna) och två är att den samlar upp partiklar i vattnet (spec efter du grejat i karet eller flyttat något). Dock ställer det ett krav på dig: EN gång i veckan MÅSTE du göra rent skumgummit (filter kallas det med) för det som fastnar där ruttnar och då bildas Nitrat, ett ord du ska lära dig mer om. Sök på forumet så hittar du, du e 15 år, du borde kunna detta med internet o sökning bättre en de flesta av oss ... :)

Skummaren, den är inte så dum faktiskt! dock måste den rengöras ordentligt för att fungera, sen som redan är nämnt: då du har flyttat allt kan det ta ett par dagar för den att komma igång. Här har du två delar: huset: det ska göras rent = kolla länken som Lasse skrev in och skriv gärna ut den, där visas hur du ska ta ur den genomskinliga delen (skruva ur "hålet" där vattnet går in i huset) och sen lyfta ur skumgummit. (själv har jag tagit bort skumgummit och kör med div medel som ligger i små påsar, de tar bort partiklar ur vattnet som gör att det växer mindre alger men mer om det senare)

Pumpen till skummaren måste göras rent, kolla efter i .PDF dokumentet, del tio på pumpen; där sugs luften in i pumpen. Det hålet ska du kolla, kör igenom med ex tandpetar då det kan sitta skit där som gör att ingen luft kommer in (ingen skumming) Sen resten av pumpen, ta isär (håll koll på delarna, har själv missat o det e inte skoj o leta dessa små gummigrejor ståendes på knäna...).

Dessa alger som är röda, rosa (kalkalger) kan vara svåra och ta bort och då kan du använda ättickssprit, var dock försiktig då den är stark och du ska arbeta med den utspädd med vatten. Den finns o köpa på ex. ICA! den e stark o tar bort det mesta.

Tänk på att då du gör rent skummaren, då kan det ta ett par dagar innan den kommer igång igen. Kolla så du får in skum i den bara, det ser du strax under skummarkoppen då den är igång + att den låter lite med ( e den helt tyst så får du meka med den). Sen har jag märkt att det kan behövas mekas med pumpen lite ibland då jag stängt av den. Får ha igång pumpen o lyfta den ur vattnet och sen sätta i den i vattnet igen för att den ska börja suga luft. Testa dig fram.

Din lampa är en 150 watts metalhalogen och är utmärkt! Dock måste lampan bytas efter ungefär ett års användande då den tappar färg och kraft. Vet du hur gammal lampan är? värt o kolla upp. sätt den max 30 cm ifrån vattenytan så får du bra och stark sken. Ha igång det bara ett par timmar om dagen nu ibörjan då du sätter igång, kanske mellan fyra o åtta? o sen ökar du allteftersom tiden går. Jag har idag igång min 9 timmar men hade 4 timmar om dagen i början. Det är nämeligen så att dessa alger du inte tycker om, de ÄLSKAR ljus.. och gör man inte rent ett akvarium från fiskbajs så trivs de ännu bättre... men det får du lära dig då du läser in dig på saltvattensvärlden och alla dess olika delar, de måånga men du lär dig!

Algerna på stenarna, de gröna som kan finnas i skepnaden av hår (håralger åh doh.. ) de kan du skrubba bort med en ren stålborste (köp en ny då pappas i garaget säkert har olja på sig). Jag skrubbade mina stenar i saltvatten som jag blandade till.

vatten: har du blandat ditt eget saltvatten ännu eller kör du bara med det som du fick med karet? fick du med något av det vattnet? Salt köper du på nätet eller om du har någon lokal affär som har salt, borde finnas ett par där nere i Skåne! Kolla länksidan som Wrang har här på guiden!

Varför blanda vatten, du har ju karet fullt!? jo man får byta lite vatten minst en gång i månaden för att ta ur "skit" som fiskarna producerar och korallerna (korallen) suger i sig näring från vattnet som du ersätter med ditt vattenbyte(Calcium, spårämnen). Alltså är detta viktigt! Samma med fiskarna, de mår bättre om du byter vatten då och då.

Tar du kallt vatten och häller i salt så får du ett felvärde, för salthalten blir högre med kallt vatten, har du ca 28 grader i vattnet så kommer du närmare sanningen. Vad e nu detta? kallt vatten? olika salthalt? Det är en uppsats att läsa om varför det är så, men det har med värme kontra densitet o göra, så gör bara som du blir tillsagd så får du lära dig hur det fungerar sen :) . Värm vattnet (ta ej varmt ur kranen, då kan det komma med tungmetaller från rören som INTE e bra för ditt akvarium) ta en doppvärmare. Sen blanda i salt tills du kommer upp den halt du har i karet. Sen töm ur vatten ur karet o ersätt med det nya! Jag har en pump (som blandar saltet i vattnet) och en doppvärmare. Låter det stå minst 6 timmar så saltet får bli klart med sina reaktioner och allt vad det gör.. hehe.

Jag byter 20 liter i veckan, varför detta nu då? jo jag har mycket fisk (9 st) och jag har mycket koraller som suger ut vattnet dess innehåll så de kan växa. Jag har gjort det enkelt för mig, vid 27 grader så vet jag ett sju av de mått jag har med salt blir 1,024 i salthalt i min 20 liters burk, enkelt o bara hälla i vatten och sju mått o sen sätta igång pump o värmare o vänta. Det kommer du fram till själv sen vad som fungerar för dig!

Du kanske ska testa 10 liter varannan vecka? beror på hur mycket du har i karet, kan du inte fota koraller o fisk, eller hade du bara en fisk o en korall? Vi får se vad du har för testvärden så kan vi gå vidare med den frågan.

OK det blev en uppsats ala Lasse det här, men hoppas du tar dig igenom den och återkommer o läser, så här gör jag och mitt kar är fint och fiskarna trivs (de har inte sagt något iallfall...) och jag har bra vattenvärden.

På guiden finns flera artiklar i ämnet att starta ett kar, flera killar och tjejer som dig som vill ha råd har fått det så det finns mycket info här. Sök och det du inte hittar så frågar du här. inte så svårt. Ska fexa till ett par bilder på skummaren o dess pump med lite instruktioner. Dock får vi se om du har samma pump som i den versionen som nu finns, vet du hur gammalt ditt kar är?

Fixar du denna skummaren o den går igång igen så sparar du en hel del pengar som du kan lägga på annat (en pump till, ny lampa, fisk etc)

Sen kanske sälja tryckaren till någon med större kar? skaffa dig ett par clowner som är små billiga söta och tåliga!

Löcka te o fråga på, vi e här!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK gjorde två bilder med lite instruktion efter hur jag gör, hoppas det inte är för mycket snurr för dig, kan tro att det e Kurt Olsson som gjort dem.. Öh? Klicka på bilderna så du ser dem i 100% annars kan texten vara svår o se!

bioflotor-pump.gif

bioflotor-huset.gif

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska förklara lite om skummaren -om felet. (Men ja kommer använda dina råd angående detta sickboy) Det som jag tror är felet (rätta mig om jag har fel) är att luftslangen som ska vara kopplad till pumpen inte är inkopplad. Killen jag köpte akvariumet av sa att slangen skulle vara innanför... tittar jag sen på bilderna ni skickar så är slangen kopplad till pumpen. Pumpen funkar men skummaren står helt stilla, får inte upp nått skumm i "skummkoppen".

Men tack för all hjälp, jag ska titta på detta senare ikväll, e alldeles för trött för de nu :P.

Mitt akvarie är 55*55*55 vilket blir ca 160 l.

Jag bytar ut vatten varannan vecka (25l) o tillsätter nytt saltvatten, som jag köper färdigblandat i affären.

o var tredje dag häller jag i en liter kranvatten (har ingen osmos =( ) de ska man väl göra så salthalten är rätt?

Och vad ska man sälja sin tryckare för? det är en Balistapus undulatus, med måtten 5-7 cm lång o 4-5 cm hög. fruktansvärt glad i mat är han! Mamma matade honom alldeles för mycket i morse, blev sur på henne. hehe...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig: tja varför inte, kan ju finnas fler som kan ha nytta av den!

Robin: Ja om ingen syreslang e kopplad till del 10 på pumpen så får du ingen luft i som sen ska slås sönder av nr 7 och bli fint skum. Syreslang har du i akvarieaffären för 5 kr metern. Jag byter min varje månad då salt och ljus gör att den krymper.

ta isär pumpen o titta på den, på med en slang o sen se om den inte vaknar till liv. Annars e det ju bara o köpa nya grejor, beror ju på hur mycket pengar man har! :)

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...