Gå till innehåll

Har jag bränt mina koraller?


Perk

Rekommenderade inlägg

Jag har precis bytt lampa (MH 150W) började med 15 minuter och sedan har jag lagt på en kvart per dag. Nu börjar mina koraller se väldigt tråkiga ut (se bild) har jag bränt dem? Finns det något man kan göra. Är uppe i två timmars belysning nu, ska man fortsätta öka eller ska man gå ner i tid?

Det är 3 av 16 koraller som ser konstiga ut. Övriga är kanske inte fullt utslagna men ser inte konstiga ut.

post-1340-14468913395896_thumb.jpg

post-1340-14468913396113_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har två timmars belysning per dag skulle jag nog snarare tro att de ser ledsna ut pga för lite ljus. Men du kanske har annan stödbelysning? Sedan vet jag inte om Sinularian? ser mindre hälsosam på bilden till höger än till vänster så du kanske oroar dig i onödan. Vilka är de andra korallerna som ser tråkiga ut? Läderkoraller som Sinularia kan se hängiga ut längre perioder utan att det behöver innebära någon fara. Risken att du skulle bränt dem ser jag som ytterst liten. Flera rev ligger helt exponerade i luften under stekande sol och klarar detta utan problem, inkl arter som Sinularian.

Om det är så att du bara har tänt två timmar/dag skulle jag istället öka tiden snabbare än du gör idag.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kompletterar med en bild (vänster) på en som ser frisk ut och på samma bild en som ser hängig ut. Sen ser den som var med på bilden (höger) i förra inlägget ännu värre ut idag.

Ska man öka belysningen snabbare? Jag har bara 150 W MH men det har inte varit problem förut har då kört 4,5 timmar.

post-1340-14468913399776_thumb.jpg

post-1340-14468913399978_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har då aldrig hört talas om rev där solen skiner 2 eller 4,5 timmar... Mitt råd är att du först ökar till 4,5 timmar direkt som du haft tidigare och sedan ökar belysningen till minst 8 timmar.

Som jag skrev så ligger många koraller helt exponerade i luften dagligen under stekande ekvatorsol så jag tror inte det är någon som helst risk att du skulle bränna dina koraller enbart genom att du bytt en 150w lampa. Tror många överdriver detta fenomen och jag tror att detta är ett dåligt exempel på detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående belysningstiden så har 4,5 timmar funkat utmärkt i ett halvår. Fick rådet att gå ner till det av en butik när jag hade algproblem och att aldrig köra mer än 6 timmar. Jag hade då akvariet på ett annat ställe där solen kom åt så det var förmodligen största orsaken till algerna.

Det där med att bränna koraller är väl mest aktuellt när man byter lampa och det sker en större förändring av ljusmängd. I naturen kommer det ju inte så snabba förändringar så det går inte att jämföra rakt av. Min tanke är dock att köra 6 timmar.

Jag har bytt en del vatten också, kanske ligger förklaringen där... gjorde det några dagar innan lampbytet. Ska kolla vattenvärden imorgon. Finns det något speciellt värde jag bör kolla extra noga på?

Sen ska jag öka belysningen lite mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör 6 timmar och det fungerar utmärkt men jag har visserligen 3x400w + 2x58w lysrör också.

Varför?? Verkar helt uppåt väggarna tycker jag. Jag ser på bilderna på ditt kar att det är fint så tydligen fungerar det. Men vad är fördelarna? Jag kör 3x400W 11-12 tim / dygn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med att bränna koraller är väl mest aktuellt när man byter lampa och det sker en större förändring av ljusmängd. I naturen kommer det ju inte så snabba förändringar så det går inte att jämföra rakt av. Min tanke är dock att köra 6 timmar.

Du skulle inte kalla det en snabb förändring om du lyfter korallen från vattnet upp i luften i direkt solljus varje dag? Det skulle jag. Du överdriver skillnaden av effekten vid lampbytet och det kan mycket väl bero på det att dina koraller mår dåligt. Dina läderkoraller kan också släppa ifrån sig gifter nu när de blir stressade som kan påverka/döda dina sps/lps om du har sådana. 6 timmars belysning är bättre än 4,5 (och 2...) men i min mening i underkant på lång sikt under 150w.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför?? Verkar helt uppåt väggarna tycker jag. Jag ser på bilderna på ditt kar att det är fint så tydligen fungerar det. Men vad är fördelarna? Jag kör 3x400W 11-12 tim / dygn.

Jag kör oxå Mh 6-7 timmar och rör ca 12h.. Funkar fint, hade mycket längre mh-tid innan men har inte märkt nån större skillnad på rätt många månader nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför?? Verkar helt uppåt väggarna tycker jag. Jag ser på bilderna på ditt kar att det är fint så tydligen fungerar det. Men vad är fördelarna? Jag kör 3x400W 11-12 tim / dygn.

Varför undrar jag också om dina 11-12 timmar. Så länge lyser inte solen på reven ju. Jag kör 6 timmar för att inte koka vattnet + att jag tycker att 500:- i månaden i el räcker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rev runt ekvatorn är det dag 12tim / natt 12tim (+-någon timma beroende på årstid).

Tror att det är viktigt på sikt att hålla en så naturlig dygnsrytm (12/24) som möjligt för det levande.

När det gäller elräkningen så är den alltid intressant..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är alltid intessant med elräkningen..

Lite tråkigt då jag har sänkt elkostnaden från 45Kw till 28Kw (Luft/Luft+ täljstenskamin) för att sedan skaffa saltvatten och det stiger till 32Kw.

Det man kan tänka på är att runt ekvarorn så är skymningen bara 30min-45min. Blir kolsvart på en gång jämfört vad vi nordbor är vana vid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag kollat mina värden... ser inte helt bra ut på alla fronter kanske. Tar tacksamt emot råd om vilket/vilka värden som ska justeras och hur.

Ph 8,0-8,3

NO3 50 mg/L

PO4 0,5 ppm

Mg 1170 ppm

KH/Alk 7,4 dKH/2,63 mg/L

Ca 435 ppm

salthalt 1,023

tyvärr var NO2 tetstet slut...

Är det något av ovanstående värden som ställer till det för korallerna? Och som sagt vad gör jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...