Gå till innehåll

planer tar form


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Mina planer börjar ta form vad gäller en nystart till våren. Tacksam synpunkter på mina funderingar:

Akvariet skall bli 125x55x70 (lXhXd), ca 480 liter.

I hörnet skall jag ha en överrinningskammare. jag hade tänkt att kammen skulle vara 2x15 cm, dvs 30 cm effektiv längd. Har läst att en sådan kamlängd skall kunna sluka max 3000l/h. Stämmer de? Finns de nån formel för detta hur man räknar ut minimilängden på kammen. Vill ha så litet hörn som möjligt såklart.

I denna skall de stå en Durso standpipe, 32mm, o diametern på avflödet från bottenhålet skall också vara 32mm. Dessa mått tror jag skall klara mer än 3000l/h, så de borde väl bli kammen som begränsar. Eller?

Ytavrinningens övre kant hade jag tänkt skulle ligga 5 cm under akvariets översta kant. Lagom? Hur mkt höjer kammen kanten?

Som returpump funderar jag på deltec 4040. Den ger ju nästan 4000l/h. De lär väl inte överrinningsboxen klara....?På pumpen finns nån sorts reglage med tre olika steg. kan man alltså minska pumpeffekten med denna knapp?? o isåfall slippa strypa flödet med en kran på uppfarten....? Nån som vet som har denna pump?

Uppfarten är 1.2 m o de blir 3 eller 4 st 90 gr böjar. Hur mkt tror ni man förlorar då i kapacitet??kanske inte behöver strypa den alls?? Önskvärt vore väl ett flöde genom sumpen på drygt 2000l/timma.

Vad gäller sumpen planerar jag att ha ett slutfack, innan vattnet slutligen når den sista kammaren där nivåvakt o returpump sitter, i vilket jag funderar på att sätta upp ett litet mini Jauberts system. Dvs: I näst sista kammaren lägga en bottenfilterplatta på botten o alltså under denna skapa ett 1cm skikt med vatten(sk plenum). Ovanpå den perforerade bottenplattan lägger jag ett lager med sand på 10 cm, sandstorlek 5-6mm, dvs helt enkelt ett sk Jauberts system. De blir ju väldigt litet filter i förhållande till karet, men alltid gör den nån nytta, då jag läst att man har otroligt fina resultat o lyckade akvarium med jauberts system. Jag skall i övrigt köra Berlin metoden med levande sten, skummare, kalkreaktor, kalkmixer etc. Detta lilla minirefugium a la jaubert blir bara ett litet komplement. Vad tror ni??

En sista fråga: Hålet som skall borras. Hur långt ifrån sidorna måste de vara av hållfasthetsskäl. Hålet blir väl 44mm eller nåt sånt, om man väljer rör på 32mm.

Tack på förhand för era värdefulla synpunkter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för diameter på rör för avrinning:

http://reefcentral.com/calc/drain.php

Durso:

www.dursostandpipes.com

Pumpen: du kan reglera flödet på pumpen med knapparna, hade provat mig fram och se hur mkt 90 graderna böjarna dämpar med full blås. Du kan ju alltid ställa ner effekten på pumpen om det skulle bli för mkt.

borrning: hade borrat minst 5cm från hörnet på akvariet.

lycka till

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för diameter på rör för avrinning:

http://reefcentral.com/calc/drain.php

Durso:

www.dursostandpipes.com

Pumpen: du kan reglera flödet på pumpen med knapparna, hade provat mig fram och se hur mkt 90 graderna böjarna dämpar med full blås. Du kan ju alltid ställa ner effekten på pumpen om det skulle bli för mkt.

borrning: hade borrat minst 5cm från hörnet på akvariet.

lycka till

~Henrik

tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ till returpump kanske dessa kan vara får en tiondel av priset. Sicce Multi 2500 eller multi 4000. Tänk också att pumparna tappar mycket beroende på höjden den ska pumpa upp vattnet och krökar är också en broms i vattenflödet.

multi2500.jpg

http://www.shopsolution.nl/shop/home.asp?shopid=seameuk&prodid=multi40000

Som belysning skulle jag välja 6x54w T5 ATI Sunpower.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

börjat fundera/rita på en ytavrinning. skall i denn ha en durso standpipe, 32mm. Tror ni de räcke om kammen är 15+15cm? För själva flödet tror jag en sån kambredd skall klara närmare 3000l/h, vilket borde vara ok. returpumpen är en deltec4040, 4200l/h, men efter ett antal vinklar o stigningar så hamnar man kanske på runt 3000l/t. Pumpen går ju dessutom köra på olika effektlägen. Jag vill ju att avrinningslådan skall vara så liten som möjligt. En annan begränsande faktor är ju att själva standpipen skall fo plats. Jag tänker mej att hålet i akvariebotten borras så långt ifrån hörnet man kan på akvariet, men ändå såklart inom boxen, o sen riktar standpipen diagonalt mot akvariets hörn. Ni som har avrinningskammare o standpipes, tror ni jag får plats med min Durso med en avr.kammare på endast 15x2cm?? Eller måste jag gå upp till kanske 15+20cm...

Fråga2: Hur många cm under akvariets överkant skall ytavrinningskanten ligga? 5cm? jag kommer sätta på en kam också, men den kanske inte höjer något ytterligare...??

Standpipens t-rör skall ju i sin tur ligga 5 cm under överrinningens kant, för att få ett lagon fall.

Tacksam för svar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1)32mm borde vara ok till 3000l/h, är typ vad jag har själv nu och det är inga problem. har även som du är inne på standpipen diagonalt för få plats med den. Så länge rören får plats i boxen så borde allt vara ok. men kan ej säga ngt om längderna på kammen och storlek på boxen, referar igen till denna nu när du vet vilket flöde du ska ha:

http://reefcentral.com/calc/drain.php

har du för liten kommer vattenivån svämma över kammarna.

2) vattnet stiger ca 1cm över kammen beroende på flödet över den som i sin tur är beroende av returpump + längd på kammen. men 5cm under kanten på akvariet kan vara lämpligt, och mitten på T-böjen i durson ca 5cm under kammens höjd som du skrev för lagom fall.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ till returpump kanske dessa kan vara får en tiondel av priset. Sicce Multi 2500 eller multi 4000. Tänk också att pumparna tappar mycket beroende på höjden den ska pumpa upp vattnet och krökar är också en broms i vattenflödet.

multi2500.jpg

http://www.shopsolution.nl/shop/home.asp?shopid=seameuk&prodid=multi40000

Som belysning skulle jag välja 6x54w T5 ATI Sunpower.

The order amount must be at least EURO 75,00 Please complete your order.

Du vet inte var man kan köpa denna någon annanstans, Jörgen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1)32mm borde vara ok till 3000l/h, är typ vad jag har själv nu och det är inga problem. har även som du är inne på standpipen diagonalt för få plats med den. Så länge rören får plats i boxen så borde allt vara ok. men kan ej säga ngt om längderna på kammen och storlek på boxen, referar igen till denna nu när du vet vilket flöde du ska ha:

http://reefcentral.com/calc/drain.php

har du för liten kommer vattenivån svämma över kammarna.

2) vattnet stiger ca 1cm över kammen beroende på flödet över den som i sin tur är beroende av returpump + längd på kammen. men 5cm under kanten på akvariet kan vara lämpligt, och mitten på T-böjen i durson ca 5cm under kammens höjd som du skrev för lagom fall.

~Henrik

Tack! Enligt kalkylatorn är en kammbredd på 30 cm(15+15)= ett maxflöde på ca 3000 l/timme. problemet är ju att man vet ju inte vad som blir kvar av pumpens 4200l efter en stigning på 1.2m o 3-4 90 graders böjar, samt ett litet (kanske försumbart) avflöde till kalkreaktorn. Man måste ju ha pumpens kapacitetskurva. Men jag räknar nog med dessa 3000 l som max, o får väl i värdta fall strypa pumpen lite på uppfarten eller med dess effektregleringsknapp. Jag får väl bygga standpipen först o mäta in överrinningsbehållaren efter den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...