Gå till innehåll

Algproblem


ramq

Rekommenderade inlägg

Jag fick en dag när jag var ute i publika 1920L-karet påhälsning av en trevlig tjej som har ett jätteproblem med ett saltvattensakvarium. Tydligen är det ett hotell(!) här i stan som har ett "stort" saltkar som tydligen fått invasion av alger av någon form.

Det första jag frågade var naturligtvis om det verkligen var ett saltvattensakvarium och det kunde hon intyga. Hon fick mitt nummer och hotellägaren skulle ringa upp mig.

Sagt och gjort, ikväll ringde det en kvinna som beskrev hur det såg ut och undrade om jag kunde förbarma mig över det. Jag åkte naturligtvis dit och kollade... vilken syn. Ack!

Eftersom jag inte hade någon kamera med mig så får jag försöka förklara...

Tänk er "trädliknande" trådalger täckt över HELA ytan LS i karet. I karet går en lite större tomatclown och en liten Pseudochromis (vill minnas att dom heter så) och kanske någon turbo. All LS och det lilla tunna skiktet med korallkross var helt överöst med alger.

Det kan låta som en plötslig alg-invasion av "det vanliga slaget", men vad som gjorde mig förvånad är att det har hänt plötsligt för bara några veckor sedan. Karet har gått en längre tid så det verkar inte vara något inkörningsproblem heller...

Det som gjorde mig ordentligt förvånad var färgen på algerna. Ljus ljus grön i botten men i övrigt grå/vit och var i längden 5-6cm överallt i stora buskar.

I dess beväxtning fanns även stora bubblor, förmodligen syresläpp från algerna?

Eftersom mitt "vattentest-kit" är nerpackat i någon låda längst in i garaget har jag ingen som helst möjlighet förrän nästa vecka att få till något vattentest, så jag försöker helt enkelt vända mig till er och se om någon har någon aning.

Utrustningen består av 4st T8:or Aquastar-rör, några cirkulationspumpar och en gammal (vad det ser ut som) hembyggd golvskummare med syrestenar. Under all kritik med andra ord.

Akvariet är ett 540L alu-ramsakvarium med någon halvmossig bänk och en heltäckande lysramp.

Jag tror att det kan röra sig om följande:

Algerna har fått fäste av antingen för mycket nitrat och/eller fosfat och nu håller dom på att dö tack vare den minskande näringen.

Hotellägarinnan frågade naturligtvis mig rätt ut om det var helt enkelt hopplöst, att bara ge upp, eller om det fanns något sätt att fixa detta. Jag var inte sen på att svara att "ingenting är omöjligt"...

Min gut-feeling säger mig att göra följande åtgärder:

  • Fosfat-reduktor, något slags ytterfilter eller ladda en filterpatron med fosfatreducerare ifall det är fosfater med i bilden
  • Se till att ett osmosfilter blir inköpt, idag använder dom kranvatten!
  • Skaffa in 2st T8 "blårör"
  • Byta skummare till något som hör till den här sidan 2000-talet
  • Se över cirkulationen

Naturligtvis är steg 1 att ta ett komplett vattentest och se efter vad som har skenat iväg.

Vad som är skrämmande är att ett flertal lokala saltakvarister har varit förbi och "tyckt och tänkt" om vad som behövs till detta. Hon har fått rådet att köra i Triple Buffer varannan dag och varva det med Bio-Calcium... Har KH:t skjutit i höjden och dödat allt liv? Ph:t? Fattar verkligen ingenting.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick en dag när jag var ute i publika 1920L-karet påhälsning av en trevlig tjej som har ett jätteproblem med ett saltvattensakvarium. Tydligen är det ett hotell(!) här i stan som har ett "stort" saltkar som tydligen fått invasion av alger av någon form.

Det första jag frågade var naturligtvis om det verkligen var ett saltvattensakvarium och det kunde hon intyga. Hon fick mitt nummer och hotellägaren skulle ringa upp mig.

Sagt och gjort, ikväll ringde det en kvinna som beskrev hur det såg ut och undrade om jag kunde förbarma mig över det. Jag åkte naturligtvis dit och kollade... vilken syn. Ack!

Eftersom jag inte hade någon kamera med mig så får jag försöka förklara...

Tänk er "trädliknande" trådalger täckt över HELA ytan LS i karet. I karet går en lite större tomatclown och en liten Pseudochromis (vill minnas att dom heter så) och kanske någon turbo. All LS och det lilla tunna skiktet med korallkross var helt överöst med alger.

Det kan låta som en plötslig alg-invasion av "det vanliga slaget", men vad som gjorde mig förvånad är att det har hänt plötsligt för bara några veckor sedan. Karet har gått en längre tid så det verkar inte vara något inkörningsproblem heller...

Det som gjorde mig ordentligt förvånad var färgen på algerna. Ljus ljus grön i botten men i övrigt grå/vit och var i längden 5-6cm överallt i stora buskar.

I dess beväxtning fanns även stora bubblor, förmodligen syresläpp från algerna?

Eftersom mitt "vattentest-kit" är nerpackat i någon låda längst in i garaget har jag ingen som helst möjlighet förrän nästa vecka att få till något vattentest, så jag försöker helt enkelt vända mig till er och se om någon har någon aning.

Utrustningen består av 4st T8:or Aquastar-rör, några cirkulationspumpar och en gammal (vad det ser ut som) hembyggd golvskummare med syrestenar. Under all kritik med andra ord.

Akvariet är ett 540L alu-ramsakvarium med någon halvmossig bänk och en heltäckande lysramp.

Jag tror att det kan röra sig om följande:

Algerna har fått fäste av antingen för mycket nitrat och/eller fosfat och nu håller dom på att dö tack vare den minskande näringen.

Hotellägarinnan frågade naturligtvis mig rätt ut om det var helt enkelt hopplöst, att bara ge upp, eller om det fanns något sätt att fixa detta. Jag var inte sen på att svara att "ingenting är omöjligt"...

Min gut-feeling säger mig att göra följande åtgärder:

  • Fosfat-reduktor, något slags ytterfilter eller ladda en filterpatron med fosfatreducerare ifall det är fosfater med i bilden
  • Se till att ett osmosfilter blir inköpt, idag använder dom kranvatten!
  • Skaffa in 2st T8 "blårör"
  • Byta skummare till något som hör till den här sidan 2000-talet
  • Se över cirkulationen

Naturligtvis är steg 1 att ta ett komplett vattentest och se efter vad som har skenat iväg.

Vad som är skrämmande är att ett flertal lokala saltakvarister har varit förbi och "tyckt och tänkt" om vad som behövs till detta. Hon har fått rådet att köra i Triple Buffer varannan dag och varva det med Bio-Calcium... Har KH:t skjutit i höjden och dödat allt liv? Ph:t? Fattar verkligen ingenting.

Kolla så att eventuell timer fungerar så att ljuset inte står på dygnet runt. Hur mycket matas dom 2(?) fiskarna? Finns det koraller i burken? Fosfatremover och vattenbyten med osmosvatten verkar väll som en bra början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Steg ett är handarbete. Det ser ut som om algerna börjat dö och då är det inte särskilt smart att låta de ligga och ruttna i karet.

Steg två är att ta ett snack med henne och presentera vad tänker göra och hur du sköter det stora karet för att skriva ett avtal om hur du skall sköta det. Ta med skrivna papper för båda delarna. Du har ju redan en bra grundplan för att rädda karet. Du vet ju hur mycket tid du lägger ned på stora karet + resor och skall du jobba för hotellet skall du väl ha betalt för det. Glöm inte driftbudget för karet så att det kan hållas SNYGGT. Tala om att det stora karet fungerar på grund av din kunskap och planerat underhåll. Brandkårsutryckningar kan bara släcka bränder inte förhindra dem! Räkna inte med att hotellpersonalen kan sköta det om du bara fixar till det. Det kommer inte att fungera. Det har du sett och risken är stor att du får skulden efteråt. (Köpt så och så för flera tusen kronor till ingen nytta).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I det här fallet är dom i det närmaste desperat, det är antingen "min räddning" eller så skickar dom allt på tippen. Bokstavligt.

Dom hade köpt det här komplett av en kille i en mindre förort utanför stan och jag tror det helt enkelt började fel från redan första början.

För att besvara andra inlägg; Jag har redan en tanke på att låna ut en sjöhare för att beta sig igenom det som finns där. Bra tips med belysningen, ska fråga ut henne. Det finns inga koraller där i så vitt jag har sett, däremot ett par glasrosor.

Matningen är tack och lov sparsam, kanske lite för sparsam... En butik här i stan som säljer salt tyckte "mata en gång i veckan"! Jag informerade dom mycket väl om att man skall mata "lite men flera gånger per dag"... Vill ju helst inte råka ut för någon övermatning det första som händer.

Vad gäller avtalet så känner jag idag att jag skulle vilja informera ägarinnan om vad det innebär att driva ett kar och vad man behöver göra. Helst av allt vill väl hon gärna att någon driver karet åt henne, men det är inte helt enkelt det heller då jag redan har begränsad tid till mitt andra uppdrag.

Hela idén är feltänkt redan från början, så skulle jag erbjuda "full drift" av akvariet så får jag helt enkelt börja om på ruta noll och erbjuda ett nytt/annat kar. Det är i princip bara baljan jag ser ett värde i, i det här fallet... Tragiskt men sant.

Jag lovar att posta upp lite bilder och så försöker jag doppa i en sjöhare så får vi se hur pass bra det kommer att gå... Salthalten kan ju vara värd att prova innan den åker i dock, för den är inte undanstuvad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett ett liknande kar, där hade dom tillförordnade skötarna fått instruktioner att fylla upp med sötvatten, men glömt bort vad dom höll på med.

resultatet såg efter några veckor ut som din beskrivning - en regelrätt Östersjöbiotop..

salthalten låg på omkring 1.008!

Behöver väl nte tillägga att allting var stendött, ja förutom algerna då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Omstart är lättast. Använd det gamla vattnet till att skölja av LS efter den är renskrubbad med en stålborste och sedan nytt vatten och använd mycket fosfatremovers + zeolit. Skaffa ev en ny skummare även om en sk gammal motströmsskummare med syrestenar är en bra skummare bara man har en bra luft pump, Här duger inte en Rena 301:a utan kanske en till varje sten som minimum. Låt det sen stå ifred några veckor utan belysning,ja du vet resten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...