Gå till innehåll

igelkottfisk


norsken

Rekommenderade inlägg

Jag har skaffat en igelkottfisk, har haft den i burken senn lördag eftermidag den värkar innte må riktigt bra. Han äter om jag matar den me bra apptit jag vet att dom är rett lugna av sig men denna verkar lite för lugn, han har desutom innte varit framme under dagen den kom fram nu för någon timme sedan. Alla värden är helt OK i karet inga synliga skador eller prickar. Är det någon som har ärfarenhet så vore jag tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag hade en igelkottfisk som dog vid strömmavbrottet efter stormen Gudrun.

Det var en helt fantastis fisk som jag hade i 5 år.

Den blev väldigt tam. När dom vilar ligger den på botten bara! Jag har sett detta i naturen när jag dök på Filipinerna.

Vänta ett tag och se om den blir bättre. Jag har hört att om den blåser upp sej med luft så kan den inte få ut allt utan kan dö . Så det är viktigt att man inte tar upp fisken över ytan i en håv utan man skall ha en burk med vatten till hands när man lyfter den ur karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tog några dagar men nu värkar han vara pigg och äter som en galning. Det är rett roligt att följa betendet den har värkar vara en kul typ har inngen bråska nogon stanns direkt. Han tar mat från mina fingrar med har matat den några gånger får bara passa fingrarna så han innte hugger fingret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittade en 15 cm igelkottfisk på Madeira när jag var där 1974. Den sam vid vattenytan nästan och verkade helt lugn så jag tänkta testa om jag kunde fånga den och ta med hem. En hink hade jag och luftpump på hotellet så jag tänkte att jag hade en god chans att få med den hem. Men jag hade ingen håv eftersom jag bara var ute efter snäckor, eremiter och annat ryggradslöst. Men jag hittade ett sånt nät som manköper apelsiner i och trädde det framför huvudet på fisken. Tjoff, tjoff tjoff så hade den ätit sig igenom nätet. Och den djäveln verkade inte bli det minsta nervös en gång!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej dom är innte närvösa alls, min blåste opp sig som en boll nu för en timme senn bara för att skrämma bort dom anndra från maten och det fungerade han fick ha sitt i fred, det är jette roligt att kolla inn va han har för sig för det mesta av dygnet ligger han på någon sten å bara tittar men i bland över raskar han stort me att visa hur snabb han kan vara. Detta är en konstig filur det måsste jag säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...