Gå till innehåll

Jag vill ha ett bra styrsystem !


uffe2

Rekommenderade inlägg

  • Svar 222
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Du mins rätt Uffe.

Moderna labbmätare har även automatisk kompensation för åldringen av elektroden upp till ett visst värde (sker vid kallibreringen). Normal brukningstid för en elektrod är c:a 2 år (sedan går det ej att kompensera längre). Elektroden bör även rengöras med jämna mellanrum och kan då den blir äldre delvis reaktiveras genom att den något dygn förvaras i 3M KCl. Jag rek. Hamiltons kalibreringsvätskor är mkt stabila.

Eftersom moderna elektroder är praktisk taget linjära mellan pH 4-10 så räcker det att kalibrera mellan 4-7 (pH 10 lösningen har mkt sämre hållbarhet än de andra då den kraftigt tar upp koldioxid ur luften).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra !

Då blir formeln

y = ax +b

Med två mätpunkter, så blir a och b

a = (y0-y1)/(xo-x1)= (7-4)/(0-0,177) = - 16,95

b = 7

Du mins rätt Uffe.

Moderna labbmätare har även automatisk kompensation för åldringen av elektroden upp till ett visst värde (sker vid kallibreringen). Normal brukningstid för en elektrod är c:a 2 år (sedan går det ej att kompensera längre). Elektroden bör även rengöras med jämna mellanrum och kan då den blir äldre delvis reaktiveras genom att den något dygn förvaras i 3M KCl. Jag rek. Hamiltons kalibreringsvätskor är mkt stabila.

Eftersom moderna elektroder är praktisk taget linjära mellan pH 4-10 så räcker det att kalibrera mellan 4-7 (pH 10 lösningen har mkt sämre hållbarhet än de andra då den kraftigt tar upp koldioxid ur luften).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet du hur högohmiga PH-givarna brukar vara ? typ 100 Mohm ?

Förstärkaren du refererade till har en ingångsimpedans på 10E14 ohm

PIC processorn har en ingång impedans på ca 1 Mohm

Varför bygger man inte in en liten förförstärkare direkt i PH-proben,

så slipper man en massa resistans problem på kretskort, val av kablar, kabel längd och kontakter ?

Finns det leverantörer som gör detta ?

PH elektroden är normalt linjär. Men den är synnerligen högohmig så man har ofta ingångsbenet på mätförstärkaren med "luftkoppling" till lågpassfiltrret och ingången från pH-proben. På så sätt riskerar man inte att flussrester eller fingeravtryck på kretskortet fördärvar mätvärden.

Här är ett exempel på hur man kan göra:

http://www.national.com/ds/LM/LMC6001.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade på ELFA och kretsen är ju skitdyr, 159:- + moms !

Den hade ju fin karaktärestik, lågt brus och frekvenslinjär,

man här är det ju fråga om i stort sett likström och

vem bryr sig om lite brus ? he-he, man ska ju inte lyssna på givaren ;-)

Hmm... jag får nog fixa ett eget litet MOS-steg med

strömförstärkning för att sänka impedansen på givaren.

Kostar typ några kronor.....

PH elektroden är normalt linjär. Men den är synnerligen högohmig så man har ofta ingångsbenet på mätförstärkaren med "luftkoppling" till lågpassfiltrret och ingången från pH-proben. På så sätt riskerar man inte att flussrester eller fingeravtryck på kretskortet fördärvar mätvärden.

Här är ett exempel på hur man kan göra:

http://www.national.com/ds/LM/LMC6001.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

uffe, angående kompilator så har GCC stöd för AVR proppar, men lite sent kanske nu när du redan köpt pic processor :)

Samt att Atmel har ju deras egna IDE program för att progga avp proppar (som är gratis!), vid namn AVR Studio 4, som har inbyggd kompilator för både assembler och C.

Har gått i funderingar att bygga egen "akvarie-dator" precis som du,fast för min del

blir det nog med en Atmega processor då jag proggar med dom i plugget och har tillgång till lab med allt jag kan tänkas behöva ;)

Intressant tråd! Synd jag inte startade parallellt med dig, hade ju varit häftigt med 2st lika projekt samtidigt så man kunde bolla idéer, men tyvärr så lyckades jag döda mitt akvarium för ett tag sen (glaset är lite paj), så mina planer blir lite uppskjutna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Microchip Inc har till PIC-processorn ett gratis utvecklingskit med mjukvaran IDE.

Sedan kan man använda en assembler (MPASM) som är gratis och en gratis "Lite"-C-compilator.

Det finns extremt enkla programmerare till PIC,

som man bygger själv och sedan ansluter till serie-porten på PC.

Jag gjorde det enkelt för mig och köpte ett färdigt kit för 400 kr,

då ingick även ett lab-kort med en tillhörande PIC-processor.

Om ni vill veta mera så kolla på www.microchip.com alt www.wikipedia.org och sök på PIC.

Jag ser ingen större skillnad mellan AVR vs PIC,

men man måste ju välja någon......

Men att få tillgång till en Basic komilator verkar inte

vara helt enkelt till någon enchipsprocessor.

uffe, angående kompilator så har GCC stöd för AVR proppar, men lite sent kanske nu när du redan köpt pic processor :)

Samt att Atmel har ju deras egna IDE program för att progga avp proppar (som är gratis!), vid namn AVR Studio 4, som har inbyggd kompilator för både assembler och C.

Har gått i funderingar att bygga egen "akvarie-dator" precis som du,fast för min del

blir det nog med en Atmega processor då jag proggar med dom i plugget och har tillgång till lab med allt jag kan tänkas behöva ;)

Intressant tråd! Synd jag inte startade parallellt med dig, hade ju varit häftigt med 2st lika projekt samtidigt så man kunde bolla idéer, men tyvärr så lyckades jag döda mitt akvarium för ett tag sen (glaset är lite paj), så mina planer blir lite uppskjutna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde säga att realtidsklockan ska ha batteribackup

(typ ett litet litium/silver batteri)

En separat realtidsklocka med batteri är en enkel lösning, men kostar typ 45 bagis.

En realtidsklocka kan man fixa med en interuptdriven programsnutt i CPU'n och kostar då ingenting, men då har man ingen batteribackup.

Realtisklockan med batteri fungerar i flera år utan strömförsörjning.

Sedan ska jag troligen ha någon typ av batteribackup,

så att man åtminstående hinner skicka ett larm vid ett strömavbrott.

Kan vara bra att ha om jordfelsbrytaren löser ut !

Vilket redan har hänt mig två gånger, men då har jag varit hemma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lite offtopic,

men kunde inte hålla mig ifrån att leka lite med microprocessorer när denna tråden dök upp, så blev ett besök på elfa och köpte lite prylar.

Slutresultatet blev en liten julklapp som är till lillebrorsan, där 8st lysdiodrar "blinkar" i olika mönster.. och en knapp som man kan byta mönster med.

http://remne.datamupp.com/blink2.avi

för den som vill se assembler koden finns den på http://remne.datamupp.com/lillebror_julklapp.asm

Blev kanske inte det bästa lösningssättet men den funkar ju ! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Vill bara till Ingvars upplysning om linjäriteten på en pH elektrod lägga till följande. Denna uttrycks ofta som elektrodens slope och varierar mellan olika tillverkare. En typisk slope är -56 mV (dvs mv ändringen för ett steg upp på pH skalan. Jag har arbetat med elektroder från olika märken och de vanligaste "sloparna" brukar ligga mellan -56 och -60 mV. Det är riktigt att pH 7 är teoretiskt 0 mV. Vid en kallibrering anpassar du med ph 7 lösningen denna 0 punkt. Avvikelsen på denna kallas Off-set point. Med pH 4 (eller pH 10) kallibreringen bestäms den "verkliga" slopen. Till skillnad från Ingvar så brukar jag använda pH 10 som kallibrering när jag skall mäta över 7 eftersom det erfarenhetsmässigt skiljer lite grand på den "verkliga" slopen (lutning är ett bättre svenskt ord) om man är över eller under pH 7. brukar finnas rek. från elektrodtillverkaren. Problemet med kallibreringslösningen löses genom att alltid använda färska, från ampuller blandade standarder. Men för våra mätningar funkar bägge varianterna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har gått i funderingar att bygga egen "akvarie-dator" precis som du,fast för min del blir det nog med en Atmega processor då jag proggar med dom i plugget och har tillgång till lab med allt jag kan tänkas behöva ;)

Jag tycker allt att du skall dra igång med ditt AVR bygge så kan jag ta och låna lite kod av dig :P Jag har en AVR (Butterfly) som ligger här och skräpar med display och allt och även en pH-probe.

Har du spanat in denna http://www.circuitcellar.com/avr2004/DA3715.html

En färdig lösning med styrning av matning, 2 doppvärmare och 2 ljuskällor samt 1 display. All kod och kopplingsschema finns där, "bara" att komplettera egentligen med ett par prober...

Denna kan också vara intressant att kasta ett öga på även om den har ett par år på nacken http://www.compudoc97.com/SaltwaterNewbie.shtml och då denna länk http://www.compudoc97.com/SWNDIY3.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker allt att du skall dra igång med ditt AVR bygge så kan jag ta och låna lite kod av dig :P Jag har en AVR (Butterfly) som ligger här och skräpar med display och allt och även en pH-probe.

Har du spanat in denna http://www.circuitcellar.com/avr2004/DA3715.html

En färdig lösning med styrning av matning, 2 doppvärmare och 2 ljuskällor samt 1 display. All kod och kopplingsschema finns där, "bara" att komplettera egentligen med ett par prober...

Denna kan också vara intressant att kasta ett öga på även om den har ett par år på nacken http://www.compudoc97.com/SaltwaterNewbie.shtml och då denna länk http://www.compudoc97.com/SWNDIY3.html

TACK för dessa länkar. Gillar detta seriösa bygge

från testplattan*

progressc3.JPG

Till en "färdig" platta

Assembly20003.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha bränt upp en u-processor pga felaktigt konstruerad

programmerare ifrån MicroChip, så har jag fått det hela att fungera.

Jag har skrivit en liten programsnutt för att få igång displayen

och detta fungerade perfekt ;-)

Jag tog några bilder på datorlådan med display.

Det finns inga givare inkopplade,

för jag har ingen mjukvara för detta ännu.

Allt som finns på displayen är bara fejk än så länge.

Jag har börjat skriva huvud programmet i C-kod,

men nu måste jag designa alla mjukvaru rutiner och strukturer,

innan själva programkodningen påbörjas.

post-1344-14468913510122_thumb.jpg

post-1344-144689135103_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För alla digitala utgångar med ~230 V AC för av och avslag,

så tror jag att jag har hittat den bästa och billigaste lösningen.

Jag tog en strömskena ifrån 70-80 talet,

med separata AC-kontakter och med intern kablering till varje kontakt.

I kopplingskenan, så får jag även plats med 8 st riktiga högströms-relä (10A),

jag vill inte använda klena skit-relän som ex. sitter i ClaesOhlsson timers.

Jag trodde att det skulle räcka med 8 relä från början,

men insåg att det behövs flera.

Just nu behöver jag styrning för:

1) 2xT5 54 W

2) 2xT5 54 W

3) 1x400W MH

4) Nattbelysning (4 lysdioder)

5) Cirkulations pump 1 (Tunze Turbell 4002)

6) Cirkulations pump 2 (Tunze Turbell 4002)

7) Cirkulations pump 3 (Tunze Streamer)

8) Ventilationsfläkt

9) Retur pump

10) Ventil till påfyllnadsvattnet

11) Pump till kalkreaktor

12) Ventil till CO2 för kalkreaktor

13) UV-belysning

14) Belysning av culerpa odlingen i sumpen

15) Pump till skummare

Att jag vill ha styrning på allt beror på flera orsaker,

men här är några:

1) Under sommarens varmaste dagar och det blir för varmt (+29C) i karet,

så ska man automatiskt kunna stänga viss utrustning bl.a. MH, UV-ljuset och kalkreaktor.

samt att kunna slå på cirkulationsfläkten

Med detta kan jag sänka temperaturen ~2 grader.

(jag saknar kylanläggning)

2) När vattennivån av någon anledning (fel någon stans) blir för låg i sumpen,

så ska man stänga av skummaren och retur pumpen så att dom inte går torra och blir

förstörda.

3) När fuktgivaren på golvet ger larm,

så vill jag kunna stänga av all ny tillförsel av nytt osmosvatten ifrån kranen

och även stoppa returpumpen.(för att minimera ev vattenskador)

4) Kunna stänga av alla cirkulationspumpar vid matning av fiskarna.

Det finns säkert fler tillfällen som man vill styra utrustningen,

men det var allt jag kom på just nu.

post-1344-1446891351166_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wow kul att du är på gång.

satt och tittade på sådan här skena innan idag är bara varje uttag som en egen del så kan man alltid styra dom som en IKS skena. En solidstate relä 3-32V

mellan pinne 1 & 2 220V

mellan pinne 3 & 4 styrström 3-32V=

Kolla in denna sidan så hittar du mer hur de byggt en IKS skena

Har du hittat olika prober som kan tänkas funka

Jag har tre olika alternativ för programspråk:

- Assembler

- C (för PIC18)

- Basic (för PIC18)

Jag skulle fördra Basic men den kostar $229 + frakt och moms att köpa.

Är det ingen som har tillgång till en Basic kompilator till PIC18 processsor ? ;-)

Om jag använder Basic , så är det ju många flera som kan detta.

Har du kunskap om programmering innan eller har du satt dig ner just nu å get dig attans att du skall klara detta.

Vilken menar du med Basic

post-736-14468913511816_thumb.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Programmering kan jag redan tillräckligt bra.

Att jag valde C som programmeringsspråk,

istället för basic beror på att basic kompilatorerna som jag hitade inte hade

stöd för "function"-anrop.

Har man inte "Function"'s, så blir det för mycket "spagetti-kod" av det hela

dvs svårare att skriva felfri kod, svårare att felsöka samt jobbigare när man ska göra förändringar.

När det gäller PH-proben, så hade jag hittat (i sommras) en probe för drygt 300:-

på en svensk web-site för material och byggsatser (för kemi och fysik) till skolor.

Tyvärr så hittar jag inte web-siten igen !

Jag satt en timme idag och försökte att hitta den idag,

men tyvärr....

Någon som vet var man kan hitta riktigt billiga PH-probar ?

wow kul att du är på gång.

satt och tittade på sådan här skena innan idag är bara varje uttag som en egen del så kan man alltid styra dom som en IKS skena. En solidstate relä 3-32V

mellan pinne 1 & 2 220V

mellan pinne 3 & 4 styrström 3-32V=

Kolla in denna sidan så hittar du mer hur de byggt en IKS skena

Har du hittat olika prober som kan tänkas funka

Har du kunskap om programmering innan eller har du satt dig ner just nu å get dig attans att du skall klara detta.

Vilken menar du med Basic

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller PH-proben, så hade jag hittat (i sommras) en probe för drygt 300:-

på en svensk web-site för material och byggsatser (för kemi och fysik) till skolor.

Tyvärr så hittar jag inte web-siten igen !

Jag satt en timme idag och försökte att hitta den idag,

men tyvärr....

Någon som vet var man kan hitta riktigt billiga PH-probar ?

Bygger du en till mig också Uffe om du får länken? skit samma du får länken ändå http://www.alega.se/Katalogen/katalogen.html Sid 155. Jag vet dock inte om jag skulle lita till den elektroden men det skadar kanske inte att prova. Det fanns temp och kondutivitetsprober (användbar för salthalt) också

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

uffe, aquaristic.net har American Marine PinPoint probar till överkommlig pris.

Har du tänkt driva 16 releer? Då kommer du nog att behöva 2st ULN2804:or som drivare som då driver antigen mekaniska releer alt. använder dig av halvledarreleer som wrang var inne på. här är en hyfsat bra 37-411-62 på Elfa. Dock går den på 180:-+moms. Dessa releer har längre livslängd och inga knäppningar och kan drivas direkt av TTL strömmar, typ. 15mA. Om du behöver någon hjälp med C/ASM programmering ställer jag gärna upp med några rutiner.

Här är oxå en ENKEL drivare till en pH prob, titta bara på spänningsdelaren + prob + opamp, resten har du redan ;)https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=11014&d=1167304279

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller solid state relä,

så är detta inget riktigt "relä"

utan det är en triac (tyristor med inbyggd diac)

som styrs med en opto-kopplare.

Att köpa dessa relän är ganska dyrt ! ~ 250:- per styck.

Jag behöver 16 stycken. (det blir nästan 4.000:-)

Fördelen med triac är att man inte har något mekaniskt slitage

Hmm, man skulle kanske köra med triac istället för vanligt relä,

fast då tar jag hellre en 16 A triac (kostar inget extra)

Att köpa lösa komponenter kostar typ 30:- + moms per "relä",

men då bör man ju ha ett kretskort,

som allt sitter fast alla komponenter på.

Kostnaden med triac blir ca 16 st x 40:- = 640:-

med vanlig Kjell relä, så blir det 16st x 45:- = 720:-

wow kul att du är på gång.

satt och tittade på sådan här skena innan idag är bara varje uttag som en egen del så kan man alltid styra dom som en IKS skena. En solidstate relä 3-32V

mellan pinne 1 & 2 220V

mellan pinne 3 & 4 styrström 3-32V=

Kolla in denna sidan så hittar du mer hur de byggt en IKS skena

Har du hittat olika prober som kan tänkas funka

Har du kunskap om programmering innan eller har du satt dig ner just nu å get dig attans att du skall klara detta.

Vilken menar du med Basic

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...