Gå till innehåll

Första Saltvattnet


GimliX

Rekommenderade inlägg

Då vart det äntligen på riktigt! Mitt första saltvattensakvarium är ett faktum. Har under en längre tid velat fram och tillbaka om vad jag vill ha, tillslut så vart det ett hörnakvarium på 70 l.

Utrustning som jag har i just nu är en förvånansvärt bra pump från Ferplast! Pumpen har tre stora behållare med filtermassa som lätt går att plocka isär. I två av behållarna har jag nu filtermassa och i en av behållarna filterbollar. Funderar på att ha två med filterbollar och en med filtermassa. Pumpenens kapacitet är 1200l/timmen så det är bra kraft i den. Räcker det? Har även en Eheims cirkkulationspump som pumpar 1200l/timmen men då blir det "hela havet stormar" med den på.

Belysningen är dock sämre, har för tillfället bara orginaldelarna i och det är två lysrör på 2*18w. Ska bygga om rampen vid ett senare tillfälle då jag gärna skulle vilja ha någon form av anemon/korall i. Kanske finns någon som jag kan ha redan med denna belysning?. Tog även hem lite sten från affären idag, 5 kg vart det tillslut. Kommer att köpa mer imorgon, målet är i alle fall +12kg.

-Läggger upp några suddiga kort som jag tog med mobilen. Bättre bilder kommer att läggas upp.

http://img201.imageshack.us/my.php?image=dsc00577kb0.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har inte riktigt förstått varför biobollar ska skippas, minns att jag läst varför men har glömt bort. Det fanns en ganska bra förklaring till att skippa Biobollar.

Filtermassa skall användas med stor försiktighet och om det används använd det i små mängder och tvätta ofta. Riktlinje minst varannan vecka hällst varje.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte riktigt förstått varför biobollar ska skippas, minns att jag läst varför men har glömt bort. Det fanns en ganska bra förklaring till att skippa Biobollar.

Folk är rädda för att få matrester/ammonium från fiskar att bli till nitrat i biobollar (och annat filtermaterial för den delen också).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl i stort sett vad som kallas för "tillfälliga observationer". Biobollar tycker jag är inte är så stor risk för ytan är inte så stor men filtermatta är jag mer rädd för där är både ytan större och det är större risk att skit fastnar i porerna än på ytan av en bioboll. Att göra ren varannan vecka är alldeles för sällan eftersom Nitrifikationsbakterierna kan dubbla i antal flera gånger om dagen. Minst två gånger i veckan skulle jag säga om man absolut skall ha filtermatta men jag begriper bara inte vad meningen med mattan skulle vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med att biobollar och filtermatta med tiden blir nitrat bomber skulle jag önska att någon som kan kemi, och då i synnerhet saltvattenkemi, utvecklar ytterligare.

Är detta teori, hörsägen eller vetenskap?

Ja det är ju inget nytt under solen direkt att det KAN bli det, håller man inte efter det så blir det lätt det... Alltså är det enklare att såna saker helt o hållet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer flera bilder, kom gärna med synpukter mm.

Hur många gånger ska cirkulationen hels ligga på per timme?

Akvariet i helhet:

http://img156.imageshack.us/my.php?image=dscn1790ad8.jpg

Stenen:

http://img156.imageshack.us/my.php?image=dscn1794df1.jpg

Stenen frånn sidan:

http://img156.imageshack.us/my.php?image=dscn1795ub8.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med att biobollar och filtermatta med tiden blir nitrat bomber skulle jag önska att någon som kan kemi, och då i synnerhet saltvattenkemi, utvecklar ytterligare.

Är detta teori, hörsägen eller vetenskap?

Håller med där. Har inte riktigt förstått hur det skulle kunna vara bättre att kväve stannar i de steg i kvävecykeln som ligger före nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Här kommer lite bilder nu när det har gått ett tag. Akvariet har nu fått några invånare! Tyvärr så har jag ingen bakgrud på akvariet av ren klanthet, tänkte inte på det förens efter jag har fyllt akvariet. I vår blir det rust så då måste akvariet tömmas till hälfen och lyftas fram så då blir det blå bakgrund! :)

Har blivit helt biten på det här med salt så sen när pllatsen finns och plånboken tillåter så blir det större med mer teknik ;)

3 st Amphiprion ocellaris (Riktiga matvrak och är framme hela tiden :) )

1 st Pseudochromis paccagnellae

3 st Turbosniglar

6 st Blåbenta Eremiter

Önskelista

-Någon korall eller stjärnpolyp

-Skivanemoner

-Flera sniglar

-Bättre ljus!!!

post-2911-14468913659566_thumb.jpg

post-2911-14468913659774_thumb.jpg

post-2911-14468913659847_thumb.jpg

post-2911-14468913660063_thumb.jpg

post-2911-14468913660228_thumb.jpg

post-2911-144689136603_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite bilder nu när det har gått ett tag. Akvariet har nu fått några invånare! Tyvärr så har jag ingen bakgrud på akvariet av ren klanthet, tänkte inte på det förens efter jag har fyllt akvariet. I vår blir det rust så då måste akvariet tömmas till hälfen och lyftas fram så då blir det blå bakgrund! :)

Du behöver inte måla bakrutan för att få blå bakgrund.

Du kan köra med baksidan på vanlig växtakvariebakgrund, den kör jag med och den har en snygg blå färg. Enda problemet är att den bara är 50 hög så man får skarva lite.

Finns säkert andra snygga blåfärgade plastbitar du kan lägga bakom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det låter ju rätt smart med blå bakgrund och lysrörsmetoden gillar jag skarpt! Får se vad det blir. Först och främst ska jag möblera klart i akvariet :)

Ingen i Gävletrakten som har lite fraggar eller något som man kan köpa?

Mvh

A

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör nu med biobollar och korallkross. Rengör filtret ca 1 gång i veckna och en så länge fungerar det bra.

Det kommer att bli tre T5 lysrör och sen är det fullt. Håller på att leta efter en bra armatur nu att modda in i "taket" på akvarie. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...