Gå till innehåll

Dom äter mina Acroporor!!!


Niclas

Rekommenderade inlägg

Hej på Er alla o en God fortsättning på Julen!

Jag har äntligen lyckats ta några bilder på de små kräken som äter upp mina acroporor på löpande band. Vet någon vad man kan göra åt dom? Har plockat så gott det går för hand men de dyker upp hela tiden och är enbart intresserade av att äta Acroporor och käkar upp en per natt ungefär.

Så hjälp o tips tas emot tacksamt!!!

post-740-14468913466758_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren så här långt,

Jo jag är 100% säker har provat TM mm, jag har på sistånde experimenterat lite... Har sett på kvällskvisten hur de små kräken har närmat sig korallerna, och sedan börjat tugga på vävnaden. På morgonkvisten så är halva till hela uppäten. o de sitter o slickar i sig resterna...

Harlekin räka tipsade även Leffe på Triton om men de finns inga i trakterna just nu, frågan är om ngt annat kan fungera bortsett ifrån att plocka för hand?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åhå, din stackars jäkel!

Jag har åsså haft problem med domdära jäkla sjöstjärnorna, dom knaprade halvt ihjäl mina koraller på nolltid, å kalkalger åsså. Jag fick flytta alla koraller till en annan tank ett tag för att få ha några kvar. Harlquinnräkor ska vara det optimala, men de ska finnas nån pincett som mummsarstjärnor oxå, vet dock inte vad den heter.

Problemet är väl kanske att den mummsar koraller åsså...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren så här långt,

Jo jag är 100% säker har provat TM mm, jag har på sistånde experimenterat lite... Har sett på kvällskvisten hur de små kräken har närmat sig korallerna, och sedan börjat tugga på vävnaden. På morgonkvisten så är halva till hela uppäten. o de sitter o slickar i sig resterna...

Harlekin räka tipsade även Leffe på Triton om men de finns inga i trakterna just nu, frågan är om ngt annat kan fungera bortsett ifrån att plocka för hand?

Niclas!

Slå en signal till Korallfisken i Linköping. Har för mig att jag har sett Harekin räka där flera gånger. Kan vara värt att åka om de har hemma.

Vilken färg har din sjöstjärnor? Mina äter inte på korallerna men äter kalkalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peppz: Japp, ska försöka att flytta korallerna, enda problemet är att många är "fastväxta" en trist historia är det i alla fall, hur lyckades Du till slut?

När jag tog ut korallerna så försvann en del, kanske dog i svält eller nått.

Sen så köpte jag en bunt firrar och av ren slump så är det någon av dom som käkar stjärnor. Tyvärr vet jag inte vilken av dem som käkar stjärnor men dessa köpte jag:

Centropyge bicolor

Centropyge loriculus

Cryptocentus citrinus

Gobiobon okinawae

Ja nån av domdära har iaf knaprat i sig mina stjärnor.

Kanske itne mycket till hjälp men iaf..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Harlekin räka tipsade även Leffe på Triton om men de finns inga i trakterna just nu, frågan är om ngt annat kan fungera bortsett ifrån att plocka för hand?

Tråkigt att höra. När jag var på ciklidleken i lerum så såg jag 3st inne i Onsdags

synd att du har det så långt hit.

tills du får tag på nått ssom äter dessa å är det nog pinsetten som gäller å minska antalet drastiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, tror du att Ciklidleken kan skicka en med bussgods? Eller skickar dom inte?

Inte för att vara snäv men ring Göran och kolla. Han är inte omöjlig på nått sätt.

http://www.ciklidhuset.se/

Vecka 52 har vi öppet:

Tisdag Annandag Jul 11-15, Ons 14-20, Tors 14-18, Fred 14-19, Lörd 11-16

Nyårsafton 11-15.

Index-version1_03.gif

Vet att han är inne på forumet så ofta så han kanske ser detta själv ;)

Är de såna som pratas om i tråden så hade dom varit på dina mjukisar.

Det finns stjärnor som ser likada ut men är harmlösa, dom är betydligt vanligare.

Ja jag har dessa harmlösa små stjärnor men brukar plocka bort dom då man ser dom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Norberg, Det är precis sådana små j-vlar som jag har.

Ett tips o råd till er som har likadana eller liknande är att ta väck dom så fort ni ser dom för när de väl har utvecklat smak för Acroporor så går det fort, RIKTIGT fort för dom att äta upp allt som finns! Inte skoj och inte billigt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...