Gå till innehåll

Ramq's nya saltsatsning (planeringstråd)


ramq

Rekommenderade inlägg

Vilket material har du i skivorna? MDF? Har du, eller planerar du, att skyddslacka dem mot funktinträngning?

19mm MDF som kommer att fogas i alla hörn, samt målas med lämplig färg - jag återkommer självklart med färgtypen som kommer att användas. Tills vidare har jag bara fogat alla hörn.

Vilken roll spelar mineralullen?

Jag hade en del kakor över och slängde in några bitar där utifall att dom skulle ha en något ljuddämpande effekt. Tänker mig att det skulle agera resonansutrymme annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 123
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag behöver fylla upp tanken rätt snart för att få loss mitt 400L till försäljning. Det enda som hindrar mig är två saker:

  1. Cellplast att lägga på bänken (enkelt)
  2. Överrinningshörnet (lite mera jobb)

Det måste beställas 2st glasskivor som ska utgöra hörnet där tankgenomföringen ska gå, vilket innebär att jag redan nu måste försöka räkna på vad överrinningskammen kommer att bygga på i höjd upp från glaskanten, samt se till att durso-röret går smärtfritt i "hörnboxen".

Vad är era erfarenheter med höjd på box, samt kammens storlek?

Jag har sedan tidigare (när jag köpte karet) en tankgenomföring märkt "50/63" samt ett genomskinligt PVC-rör limmat i översidan på det. Hålet i karet är redan borrat.

Jag antar att detta innebär 50mm innerdiameter?

I så fall är rörets ytterdiameter 50mm, är det måttet på rör jag ska beställa?

(Är det yttermått som anges på rör och innermått på alla andra delar?)

Min nuvarande plan är att:


  • Limma glasrutorna för "boxen", så jag kan börja fylla upp och flytta över LS
  • Kapa det genomskinliga PVC-röret och skarva med skarvmuff och "vanligt" rör
  • Limma på T-rör, ändmuff och rörböj för att få till en durso

Detta innebär att flödet inte kommer att kunna provas ut, utan jag får helt enkelt chansa på att det fungerar. Därav yttersta vikt att jag får till höjden på ytavrinningshörnet och dess kammar redan i tidigt skede.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde ju som så att jag limmade kanten på boxen innanför och sen kunde jag justera höjden på kammen iom att den är intern och kan lyftas upp å ned =)

Men annars, det rinner för mig (som har 4 st kammar på ca 20 cm) ca 1 cm ovanför kammens nedersta del...

50mm är innerdiameter ja.. och 63 är yttre har jag fått för mig =)

Jag hade ett 50mm rör till min genomföring 50/63.. se min tråd..

Det är yttermått som anges på rören japp.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde ju som så att jag limmade kanten på boxen innanför och sen kunde jag justera höjden på kammen iom att den är intern och kan lyftas upp å ned =)

Jag förstår nästan hur du menar... Har du någon (när)bild?

Om jag inte helt missuppfattat dig så har du limmat kanten på "kamhållaren" emot insidan på glaset?

Men annars, det rinner för mig (som har 4 st kammar på ca 20 cm) ca 1 cm ovanför kammens nedersta del...

Aha. Återstår bara då att veta hur hög kammarna är? =)

För det som blir är ju innerhöjden på karet (~56cm, under stödglas, från botten), sedan dra bort för kamhöjden och sedan räkna med ev vattenmarginal från stödkragar till vattenyta (~2cm).

50mm är innerdiameter ja.. och 63 är yttre har jag fått för mig =)

Jag hade ett 50mm rör till min genomföring 50/63.. se min tråd..

Det är yttermått som anges på rören japp.

...och det är bara rör som anges med yttermått hoppas jag. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm... tjockleken på glaset till själva "boxen"?

Räcker 6mm? (Har 12mm runtom i karet)

Här är senaste funderingarna kring hörnboxen:

post-2432-14468913962342_thumb.jpg

Tankar? Funderingar?

Tänker jag tokigt på dimensionerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde med 6mm. Funkar finfint! Iom att du har vatten på insidan så äre ju ingen fara alls. Och även utan vatten så äre lugnt iom att sidorna inte är så långa(breda) :)

och ang kammen så funkar den ju som så att du har en "hållare" med ett spår i. Den har jag siliconat fast på insidan av boxen. Sen har du en kam med "piggarna" som du trycker ned i spåret. Då olika långt ned beroende på hur pass högt upp du vill vattnet ska gå =) Jag kan justera där 2-3 cm i höjd..

Tänk dock på att vattenytan går en bit upp efter kammen innan det rinner ned genom kammarna, typ en cm hos mig.

Kan filma med kompaktkameran och illustrera åt dig när jag kommer hem?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

och ang kammen så funkar den ju som så att du har en "hållare" med ett spår i. Den har jag siliconat fast på insidan av boxen. Sen har du en kam med "piggarna" som du trycker ned i spåret. Då olika långt ned beroende på hur pass högt upp du vill vattnet ska gå =) Jag kan justera där 2-3 cm i höjd..

Det var det jag menade, hur hög är "kammen + kamhållaren", med kammen längst ner i sin hållare? Sedan plussa på 2cm i höjd, så har jag det spelrum jag behöver.

Behöver nämligen veta kammen+hållarens totala höjd så jag vet vilken höjd jag ska ha på glasskivorna.

Ska försöka leta igenom lite av dina bilder och se hur du gjorde...

Kan filma med kompaktkameran och illustrera åt dig när jag kommer hem?

Räcker troligtvis med lite högupplösta närbilder från olika vinklar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mja, inte mer än måtten på kammen och dess hållare kanske. Dels får jag reda på limytan, dels får jag reda på hur högt glaset behöver vara. På din bild ser limytan ut att vara kanske 2cm och kammen (med hållare) är kanske 5cm hög? Slitsarna i kammen är vad? 3cm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den inre kammen: Höjd på det svarta heltäckande: 2.3cm Total höjd: 4.4 cm

Yttre kamen: Total höjd: 4.6 cm Djup på slitz som inre kammen kan åka ned i: 2.1 cm

Hmm... Tror nästan du får ta det där i Sketchup! :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[ATTACH]13889[/ATTACH]

Obeskrivligt skön känsla att det äntligen står på plats.

Nu väntar jag bara silikon och PVC för att provfylla!

Så såg mitt ut för ca 5 veckor sedan och nu är det annorlunda:ler: .

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter en resa till stora hufvudstaden och visit hos snälla tomten i Täby kom jag hem med följande två juveler:

post-2432-14468914015784_thumb.jpg

Det är blankt så man får ståpäls...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag var snälla busschauffören trevlig nog att inte slarva bort denna sändning:

post-2432-14468914016888_thumb.jpg

Första laddningen tillräcklig för att fixa ihop en Durso standpipe (har redan tankgenomföringen) och bland annat en ventil för nästa moment i rördragningen.

Här är två av flertalet godbitar som ska få leva i karet så småningom:

post-2432-14468914017199_thumb.jpg

En Hydnopora Grandis och månne en kusin till Wotans pimp-urchin? :ler:

post-2432-144689140171_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer en liten uppdatering...

Först (i brist på tid) så meckade jag lite med reflektorerna - jag ville ju se vilken skillnad det skulle bli! Sagt och gjort. Jag tror bilderna talar för sig själva:

post-2432-14468914025569_thumb.jpg

Till vänster: Tungsram Lightline 250W med AM 10k E40 lampa

Till höger: Likadant drivdon och lampa, men bytt till LA-III reflektor

(Jag "slaktade" en likadan armatur och tog loss drivdonet)

post-2432-14468914025855_thumb.jpg

Igår limmade jag PVC och fick mig en 50mm standpipe. Ikväll blev det limning av hörnboxen en första vända, "finfogen" får vänta tills imorgon. :)

post-2432-14468914026402_thumb.jpg

post-2432-14468914024997_thumb.jpg

post-2432-14468914025255_thumb.jpg

post-2432-14468914026205_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Limningen av boxen gick strålande. Har fogat "finfogen" nu också och sent igår kväll fick även överrinningskammen flytta in efter lite kapande och silikonande. Blev helt klart nöjd över resultatet.

Hann även med att lägga på ett lager grundfärg på träreglarna närmast karet och drog några strängar latexfog i hörnen+skarvarna nu på morgonkvisten innan man for på jobbet.

Med lite tur provfyller jag boxen imorgon eller övermorgon! :skal

En sak oroar mig bara; tankgenomföringen. Jag hoppas innerligen att jag lyckats få den tät då jag endast kunde dra muttern på undersidan med handkraft. :död:

Någon som har något förslag på metod att dra mutter för 50/63mm tankgenomföring? :smiley24:

I värsta fall får jag fega ur och helt enkelt silikona fast tankgenomföringen istället för att använda gummipackningen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...