Gå till innehåll

Ramq's nya saltsatsning (planeringstråd)


ramq

Rekommenderade inlägg

Inledning

Nu när man har blivit med hus så öppnas genast större möjligheter för att bygga som man vill och hur man vill. Eftersom jag hela tiden har suktat efter större kar än 375L eller mitt Juwel 400L så har jag letat med ljus och lykta efter ett alternativ.

Det slutade med att under en inhandlingsresa söderut kom över ett 720L helglaskar av Akvarieleasing. Det var detta eller ett 980L i en annan Stockholmsförort. (Nu i efterhand hade jag nog tagit 980L-karet, men inga planer var ens i närheten och tiden var knapp.)

Vår rumsplanering gick ifrån möjligheten att ha 720L-akvariet som en rumsavdelare, så jag var tvungen att prioritera om lite och anpassa mina behov. Största utmaningen har varit att få se karet ifrån TV-soffan, men det visade sig vara svårt att få TV och akvarium på samma vägg. Därför fick jag en idé som jag tänkte presentera i denna tråd.

Planen

Två akvarium:

  • 720L "traditionell form" - 200x200x60cm
  • 525L "hörn-kub" - 100x100x60cm

post-2432-14468913481458_thumb.jpg

  • Den vänstra bilden visar 720L akvariet i rummet bakom vardagsrumsväggen, som är till höger på bild. Den blå garderobens vara eller icke vara är inte spikat. Finns en fundering på att evakuera varmluft från toppen på akvariet ut i rummet.
  • Den högra bilden föreställer ett 525L hörnakvarium till höger om vardagsrummsväggen, direkt bakom 720L akvariet, under trappen till övervåningen.

På det sättet kommer man att kunna överblicka hörnakvariet från både matplatsen och vardagsrummet, samt i från hallen och alla i familjen är inne på samma spår. (Regeringen har antagit propositionen!)

Ritningarna är preliminära så när som på att höjden på bänkarna inte är spikade. Förhoppningen med hörnakvariet är att få titthöjden i samma höjd som vägg-TV:n och höjden på 720-bänken kommer att få begränsas av skummarens höjd och lite andra faktorer.

post-2432-14468913481889_thumb.jpg

Till vänster är bänken under 525L hörnakvariet, där overflow-röret går ner och genom väggen (till nästa bild) och går ihop med overflow-röret från 720L akvariet. Jag kommer alltså att dela samma skummare och sump för båda.

Teknik

Skummaren är en AM TF5000 Shorty och matas direkt från dom båda överrinningarna. Huruvida jag kommer att dela returpump mellan båda karen (med strypventiler) eller ha två separata - jag vet inte.

Hur mycket jag kommer att köra skummaren vet jag ännu inte, då jag hade tänkt köra med låg belastning (=lite fisk) men mycket koraller och lägre djur. Eventuell UV-C ska jag försöka köra innan skummaren, men frågan är om det är praktiskt möjligt med rördragningen.

Jag har ännu inte bestämt hur stor sump det blir, men någonstans kring 150-200L samt kompletterande (större) avdelning för refugium med DSB och plenum.

Belysningen kommer att få börja med 2st 250W metallhalogen med AM Aqualine 10000 ljuskällor för 720L-akvariet, samt en 250W metallhalogen med BLV 20K för 525L-akvariet. Kompletterande ljus med gamla hederliga T8:or till en början, men både lysrör och MH-lampor skall med tiden bytas ut.

Då jag ska försöka slå mig in på stenkoraller kommer jag att utföra en del experiment med den här anläggningen, bland annat mata fosforkulor+korallkross i egenbyggda reaktorer. Egentillverkad kalkmixer är på ritbordet även det.

Inlägget kommer att redigeras allt efter färdig planering.

Tips, tyckande och tänkande i tråden är hjärtligt välkommet... Vad tror ni?

post-2432-14468913481191_thumb.jpg

post-2432-14468913481699_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 123
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tänke precis på samma idé. Skulle vara riktig grymt.

Sen kan du ha rummet bakom vardagsrummet som akvarierum med stor sump och allt vad det heter ;)

Skulle inte regeringen godkänna det blir det nog ändå superbra som du planerat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med ett L-format akvarium (som jag antar att ni funderar på?) är kostnaden för karet i sig. 720L-burken har jag ju redan, så det är lätt gjort att man fortsätter med den i planeringen.

Ett lååångt kar på kanske 3m hade varit kul i sig, men då är vi där igen med priset...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak jag hade funderat över i detta läge.

Hur mycket kommer det att störa att ha ett såpass starkt ljus (som akvariet blir) så nära TV:n? Är det risk att man kommer uppleva det som att man hela tiden har en lampa riktad mot sig när man tittar på TV?

Har själv ett sötkar bakom mig när jag tittar på TV, men den är inte längre bak än att den syns i ögonvrån. Jag upplever ibland detta som störande, och det är ju betydligt mörkare än ett saltkar, samt inte framför mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med ett L-format akvarium (som jag antar att ni funderar på?) är kostnaden för karet i sig. 720L-burken har jag ju redan, så det är lätt gjort att man fortsätter med den i planeringen.

Ett lååångt kar på kanske 3m hade varit kul i sig, men då är vi där igen med priset...

Visst blir det dyrt med ett "l-kar", men herrejävlar va snyggt det vore!

Om du bygger själv behöver det ju inte bli så himmla dyrt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken var att försöka kanske har lite dämpad belysning och rovfiskar i hörnakvariet och satsa helhjärtat på korallerna i det stora.

Beträffande trappen och "det öppna locket" på hörnakvariet så är det inte på något sätt slutgiltig design. Har helt enkelt bara hunnit med att "bygga" akvariet, bänken och det omgivande.

Så med andra ord - trappen kommer att vara "stängd" så inget skräp eller saker kan falla i karet.

Gällande L-kar så skulle jag inte ens lita till en glasmästare här i trakten att bygga något sådant. Ett lååångtkar hade kanske varit en idé, men nu sitter jag redan med ett 720L...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan väl passa på att nämna också att formen på "hörnkuben" kommer helt och hållet att bestämmas av höjden på dess bänk den ska vila på. Måtten 60cm höjd och 100cm djup är dock 100% klara.

Under tiden håller jag på att tillverka osmosvatten i mitt 400L Juwel-akvarium för att härbärga en del LS jag har ståendes i en regntunna. Mitt 105L nano väntar även det på att få komma hem till mig igen, men innehållet i den burken kommer att få vara kvar en tid framöver då det är en del smådjur där i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Tänkte bara bumpa tråden lite med några bilder, så ni ser att det inte står still...

post-2432-14468913629116_thumb.jpg

Började härom dagen att karva gamla tapeter (c:a 5-6 lager) samt kapa upp lite av väggen som är till höger om 720L-burken på dom tidigare ritningarna. Kommer att bli en mindre öppning på bara 80cm i bredd för att göra plats för tv-vägg och lite annat in emot vardagsrummet.

En tanke som bubblat upp är om man skulle haft 720L-akvariet till höger istället för som det ser ut på dom tidigare skisserna...

post-2432-14468913628677_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tänkte bara komma med en liten uppdatering på väggbyggandet.

Det står inte still, det tar bara lite längre tid än man vill när man jobbar dagarna i ända och dessutom bara kan jobba effektivt c:a 1,5h på kvällen i och med lillans sovtider.

Har gjort om lite på ritbordet och fäller in en bokhylla istället för att göra en byrå under TV:n, mer om skissen senare. Kommer att använda utrymmet mellan hörnet och infällda bokhyllan som evakueringskanal för varmluften från MHn.

Första bilden togs den 4:e och visar bara min förvånande upptäckt av ett antal reglar som säkert var tänkt att ha någon bärande funktion:

post-2432-14468913692233_thumb.jpg

Tog dessa alldeles ikväll strax innan lillans natti-natti. Efter lite finessrik omkonstruktion så blev det lite elegantare:

post-2432-14468913693228_thumb.jpg

Belysningen är i planeringsstadie och för närvarande är det planerat:

  • 3st Lumen Arc III (47x47cm) E40
  • XM 15k, XM 20k eller Radium 20k
  • Semi- eller helelektroniska drosslar

  • 2st "Bygghalogen" med 70W MH
  • BLV 20k
  • Magnetiska drosslar

Fördelning över karet:

+-----------------------------------+

| 250W | 70W | 250W | 70W | 250W |

+-----------------------------------+

Komplettering med T5 el T8 enbart för sen kväll eller tidig morgon, blått ljus förhoppningsvis med lite UVA för flourescens.

post-2432-14468913692562_thumb.jpg

post-2432-1446891369294_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Syftet är följande, i ordning:

1h - enbart T5 el T8, flouriscerande ljus

1h - enbart 2x70W MH 20K

6h - enbart 3x250W MH 15K

2h - enbart 2x70W MH 20K

1h - enbart T5 el T8, flouriscerande ljus

Det kan mycket väl bli så att jag skippar lysrören helt och hållet också och bara kör på 70W:arna för "kvällsljus". I så fall förlänger jag tiden lite till på både dagsljuset och kvällsljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser spännande ut!! Jag kör själv med en sump till två akvarie, och det fungerar utmärkt. Stigigemla kör med 5(?) akvarie till en sump har jag för mig.

Det blir nog en mycket bra lösning med ljuset.

Jag tror det också.

Jag kommer även att försöka mig på med ett rätt stort refugium samt eventuell en mindre fraggtank, men allt beror på hur pass komplex rördragningen blir och platstillgången. Jag har ett vakande hököga över mig att det ska se bra ut också...

Ljuset är till 99% stämplat och jag tror det blir rätt fränt faktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt traditionella mått. ;)

Ska bli kul att följa, kan säkert ge bra med inspiration inför vårt kommande husköp.

:smiley20:

Jag ångrar mig lite att det blev ett "vanligt 720L", speciellt då jag stog och valde mellan det här och ett 200x70x70cm. Slutade med att vår första idé med 720L-karet blev totalraserad och då fick det bli det här.

Hade detta varit ursprungsidén hade jag försökt fått till ett 2,5m kar eller varför inte 70x70 djup/höjd.

Tack för den värmande kommentaren. Själv har man fiskat inspiration i flertalet månader nu och nu känns det som att man har blivit otroligt många erfarenheter rikare utan att fått lida någon ekonomisk förlust själv genom dumma inköp.

Ska också bli ett sant nöje att själv få bidra med några inspirerande idéer till er andra saltisar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med de måtten du angivit så hade det inte blivit 720 liter, snarare 2400. ;)

Har själv börjat dra lite lärdom av det där ha-begäret som allt i denna hobby väcker och nu får det bli min nya kub tills dess att vi bygger hus så småningom, då får vi se hur jag löser det med akvariet då. Bättre att ta det lugnt och verkligen tänka igenom alla köp en gång extra. Det kostar bara dubbelt om man ska hålla på och köpa och sälja allt igen. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...