Gå till innehåll

Ramq's nya saltsatsning (planeringstråd)


ramq

Rekommenderade inlägg

  • Svar 123
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det finns inte så många olika sätt att regla upp en bänk, men jo jag har lånat från din ritning, det har jag. :ler:

Kan ju iofs ha att göra med att de där små vinklarna var där :P

Men det är en bra grundmall. Blev stabilt som sjutton!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett riktigt intressant projekt du pysslar med. Det skall bli roligt att följa utvecklingen.

OT: Av din avatar att döma så antar jag att det kan vara på sin plats att gratulera till finalplatsen. Själv är jag "ganska" nöjd över att SSK gick upp till Elitserien. smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag söker mer tankar och funderingar, så allt är välkommet.

Går i refugium/sump-funderationer just nu och funderar hur jag ska lösa flödet.

Refugiumet kommer ju att vara där för att binda nitrater och fosfater till alger för att senare skördas. Xenia kommer även att husera där i.

Skummaren (AM Tf5000 shorty) har dubbla 40mm utlopp, dock på en låg höjd. Det innebär att jag behöver ha en sump där utloppet från skummaren går ner i sumpen för att senare pumpa upp vattnet till karet igen. Samtidigt skall överfyllnaden från refugiet gå ner i sumpen och likadant där, upp till karet igen.

Visst skulle man kunna lösa detta med att gå in med skummarens utlopp direkt in i refugiet, men då mister man nivån där med rätt avsevärd mängd. Se nedan bild - skummaren och dess rör är rödmarkerade, liksom slutliga nivån:

post-2432-14468913914854_thumb.jpg

En annan approach är att öka upp refugiet och använda själva refugiet som en sump. Genom att höja upp skummaren till höger om bänken (inne i den eventuella karderoben) och ha utloppen från skummaren ner till refugiet så kommer alltid allt vatten att gå den vägen. Se bild nedan:

post-2432-14468913915229_thumb.jpg

Med första alternativet måste man shunta sig fram till hur mycket som ska till refugiumet och hur mycket som ska gå ner genom skummaren. Genom alternativ #2 kommer vattnet att till 100% gå genom skummaren först innan det går ner i refugiumet.

Jag kanske överskattar reningsuppgiften med ett refugium, men känns det som att jag överdimensionerar saker och ting? Kommer jag över huvud taget att behöva en skummare med sånt stort refugium? Är det rätt metod att "skumma bort dyngan" innan algerna får ta vid?

OT: Tack för komplimangen - det var en obeskrivlig känsla igår kväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara för att ha lite bättre förutsättningar att jobba med så gjorde jag skummaren i Sketchup också. Det är kul, men kan vara fruktansvärt smärtsamt tråkigt när det inte går som man vill i programmet.

post-2432-14468913915901_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Björn,

Jag är imponerad av dina planer för refugium. Jag har själv funderat mycket på dess funktion mm, men jag känner inte att jag har någon fakta att tillföra dina funderingar. Refugier har ju också möjlighet att husera tillväxt av allehanda levande föda, som dock riskerar att bli massakrerad om vattnet från refugiet måste passera en pump innan det kommer till karet.

Jag är för övrigt mäkta imponerad av dina SketchUp-kunskaper. Har du hittat fördiga objekt att importera, eller har du byggt alla rör mm själv?

/Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Refugier har ju också möjlighet att husera tillväxt av allehanda levande föda, som dock riskerar att bli massakrerad om vattnet från refugiet måste passera en pump innan det kommer till karet.

Det är det jag funderar på om det kommer att bli. Det som fascinerar mig mest, förutom bindning/filtrering med macroalger och Xenia, är alla smådjur som har möjlighet att frodas i ett kar fullt med alger.

Egentligen är det dumt att skärma av ett refugium sådär under bänken, då det finns massor av små liv som kan vara kul att studera. Kanske jag ska frångå hela idén med refugium under bänken och helt enkelt gå med en tank på sidan?

Kanske en 60x60 kub med överrinning ner direkt till stora karet?

Jag är för övrigt mäkta imponerad av dina SketchUp-kunskaper. Har du hittat fördiga objekt att importera, eller har du byggt alla rör mm själv?

Det finns en hyffsat bra "3D Warehouse" i Sketchup nuförtiden där många användare har bidragit med olika typer av objekt. En sökning på "reef" och "skimmer" gav föga detaljerade prylar, så det blev till att göra eget. Har dock bidragit med LumenArc-reflektorn och ska bidra med fler modeller vad tiden lider.

Handen på hjärtat så är tubing-delen (eller den totala avsaknaden av den) i Sketchup något inkompatibel med mig, så jag importerade en rörböj att utgå från. Sedan har i princip allt gjort sig själv när man väl kommit igång, dock inte utan att det kan ta lite tid innan man bemästrar det. Tror det som tar mest tid är att få det skalenligt med verkligheten.

Har funderingar på att försöka mig på att skapa upp kalkreaktorn för att även få en hyffsad bild över den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har just insett en jättebegränsning med min lösning...

1. Båda tankarna är tänkt att ha gemensam avrinning, åtminstonde är det tänkt att dessa två ytavrinningar ska gå ihop till samma "stam" och således ner i skummaren.

2. Utloppet från skummaren går ner i refugiumet.

3. Två stycken returpumpar matar vardera akvarium med returvatten från refugiumet.

Problemet är redan på första punkten; båda Durso-rören måste vara av samma höjd, annars blir det en finfin hävert mellan dessa två. Det vill säga, är 720L-burken högre upp än hörnakvariet, så åker ytvattnet över till durson i hörnakvariet.

Denna teori så länge det skulle vara stopp eller åtminstonde mottryck i "stammen" när man begränsar dursoflödet med kulventiler...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Göra böjar är inga problem att göra i sketchup.

Ta och rita ett streck med en "arc" så att säga. På ena slutet på strecket så gör man en cirkel med streckets punkt som origo. Sen tar du "follow"-toolet eller vad det nu heter.. och följer linjen med skivan som du fick då du drog upp den runda ringen. Då har du en böj. Sen så använder du toolet för kant och gör en inre diameter på röret och använder followtoolet igen.

Går även att göra så man gör den inre kanten först och bara gör med follow-toolet en gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske överskattar reningsuppgiften med ett refugium, men känns det som att jag överdimensionerar saker och ting? Kommer jag över huvud taget att behöva en skummare med sånt stort refugium? Är det rätt metod att "skumma bort dyngan" innan algerna får ta vid?

Snarare underskattar du reningskapaciteten med ett refugium som är fyllt med makroalger, förutsatt att du har bra ljus över refugiet (1 w/l fullfärgsljus räcker gott och väl). Jag tycker att ett 250 liters refugie är ganska lagom om man utnyttjar ytan smart och inte bygger enorma stenrösen där. Satsa då gärna på enbart sandbotten i början - det behöver inte vara just DSB, utan räcker säkert med säg 5-10 cm i tjocklek - och fyll på med mindre stenar som har makroalger på sig. Se sandbottnet som ett åker och dig själv som en bonde! Mindre döda utrymmen ger mera plats för "grödor" (makrosar), och ju mera grödor du trycker in desto större reningskapacitet uppnår du.

I sanden kommer djuren som tar hand om organiken att vistas. Dessa djur och bakterier bryter ned det som inte konsumeras av huvudkaret eller av skummaren. På det sättet får du en lokal anrikning av oorganiken direkt där du vill ha det: i refugiet, och inte i huvudkaret. Den lokala anrikningen är bra för makrosar. När makroalger trivs så får du inga ammoniumspikar och stabila syre- och CO2-nivåer (vissa dygnsvariationer på syre/CO2 naturligtvis, men stabilt överlag). Detta håller skitalgerna under kontroll och ger näringsfattig vattenkolumn i huvudkaret.

Det bästa vore kanske att placera ett sådant refugie, som kan bli ganska färgstarkt, jämte huvudkaret (i samma höjd), men jag gillade även lösningen som någon annan här på forumet hade, där man kunde se refugiet under karet (kan det ha varit tråden "Min mentors burk" eller nåt?).

Jag kan dock inte uttala mig om hur pass effektivt refugiet blir med säg enbart Xenia eller annat än makroalger - snarare skall sådant ses som en komplement till makrosar, ej som huvudexportör.

Du kan börja med Caulerpa och chaetomorpha, och sedan fasa ut en del av Caulerpa till förmån för de röda makrosarna som är stabilare. På så sätt garderar du dig mot eventuella bekymmer i huvudkaret om din Caulerpa i refugiet bestämmer sig för att crasha efter ett slarvigt vattenbyte, temperaturförändringen eller för lite nitrat/fosfat. Du kan säkert trycka i lite mjukkoraller i refugiet också, för att göra näringsupptaget komplett.

Vad gäller frågan om du kommer att behöva en skummare: jag tror att den kan vara bra att ha för syresättningen, alltså som ytterligare en säkerhetsventil mot mikroalger. Kraven på skummarens kapacitet kommer dock säkert att minska rejält med hänsyn till att refugiet kommer att behöva att en hel del näring hinner komma det tillgodo. Enligt utländska källor kommer skummaren inte heller att skumma ut så mycket när ditt refugie blir lite fullvuxnare. I ditt ställe Björn skulle jag därför söka efter den tystaste skummare, ej den mest effektivaste.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt att du har letat dig till min tråd också, Patrik. Uppskattar dina kunskaper i alger och näring. :ler:

Snarare underskattar du reningskapaciteten med ett refugium som är fyllt med makroalger, förutsatt att du har bra ljus över refugiet (1 w/l fullfärgsljus räcker gott och väl).

...vilket ytterligare kommer att öka på värmen från hela anläggningen. Några 250W kommer det inte att bli, men samtidigt får man väl räkna den "riktiga" volymen vatten då en del kommer att försvinna i DSB.

Det bästa vore kanske att placera ett sådant refugie, som kan bli ganska färgstarkt, jämte huvudkaret (i samma höjd), men jag gillade även lösningen som någon annan här på forumet hade, där man kunde se refugiet under karet (kan det ha varit tråden "Min mentors burk" eller nåt?).
Jag är helt på den idén, men i dagsläget har jag ingen aning om hur jag ska lösa det. Jag vill heller inte riskera att kunna skumma bort eventuella smådjur som skulle följa med upp från ett refugium upp i karet heller.
Jag kan dock inte uttala mig om hur pass effektivt refugiet blir med säg enbart Xenia eller annat än makroalger - snarare skall sådant ses som en komplement till makrosar, ej som huvudexportör.
...vilket också är min tanke, xenia som komplement.
Vad gäller frågan om du kommer att behöva en skummare: jag tror att den kan vara bra att ha för syresättningen, alltså som ytterligare en säkerhetsventil mot mikroalger. Kraven på skummarens kapacitet kommer dock säkert att minska rejält med hänsyn till att refugiet kommer att behöva att en hel del näring hinner komma det tillgodo.I ditt ställe Björn skulle jag därför söka efter den tystaste skummare, ej den mest effektivaste.
Det får mig mer och mer tänka på att min skummare är troligtvis överdimensionerad sedd till den totala volymen. Den räknas som att anpassas till burkar på c:a 1500L och jag tänkte den skulle passa perfekt till den totala anläggningen, men med ett refugium av större karaktär kan man ju ifrågasätta valet rätt starkt.

Jag ser ett par finfina fördelar med denna skummare:

* Helt enorm skummarkopp

* Bra anslutningar för PVC-rör

* Återcirkulerande

Däremot är OceanRunner-pumparna knappast kända för att vara dom mest tystgående och mest energisnåla. Svärd (tror jag) bl.a. bytte väl sin skummare mot en annan typ och har inte bytt tillbaks sedan dess...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt att du har letat dig till min tråd också, Patrik. Uppskattar dina kunskaper i alger och näring. :ler:

Tack tack! :)

Några 250W kommer det inte att bli, men samtidigt får man väl räkna den "riktiga" volymen vatten då en del kommer att försvinna i DSB.

Jag tror att det kommer att räcka gott och väl med en 150-wattare om du har bra reflektor och med en sådan där Coralvue-lampan med bra pur-värden.

Jag vill heller inte riskera att kunna skumma bort eventuella smådjur som skulle följa med upp från ett refugium upp i karet heller.

Kan inte heller komma på någonting annat än att köra utan skummare eller att ha refugiet bredvid karet men lite högre upp, så att vattnet pumpas upp till fuget i ena ändan och sedan rinner ner till huvudkaret från den andra. Vet inte.

Det får mig mer och mer tänka på att min skummare är troligtvis överdimensionerad sedd till den totala volymen.

Sälja din skummare, köpa en mindre, och lägga mellanskillnaden på belysningen? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med överdimensionerad skummare är något man kan prata länge om.

En stor skummare med kort kontakttid mellan vatten och luft kan förvisso skumma bort mängder men den behöver för den skull inte vara effektiv på att hålla en låg näringsnivå. Stora bubblor (mindre än en mm) skummar förvisso effektivt men med mindre bubblor kan skummaren också ta upp mindre molekyler. Det sista säger man har en mer aggresiv skummare.

Jag bytte för ett par veckor sedan min hemgjorda en och en halv meter höga recirkulerande injektorskummare mot en ATI Bubbelmaster. Jag fick inget skum upp till koppen på tre dagar så jag bytte den medföljande pumpen mot en ATI- modifierad eheim 1252. Och då orkade skummet upp till kanten på stigarröret. Med den pumpen så lämnar skummaren litet, kanske en tredjedel av vad min hemgjorda gjorde.

Är det en sämre skummare? Nej det kan jag inte påstå för i ett mer förorenat vatten kan den säkert leverera mycket mer med 16 cm stigarrör än min hemgjorda med 5 cm rör.

Jag bytte alltså till en större skummare och fick sämre skumning som resultat.

Finns det då någon fördel med bytet? Ja det finns en klar fördel. På grund av det smala stigarröret var min hembyggda skummare ganska så labil och jag måste justera luften väldigt noga om den inte skulle flöda över eller sluta skumma. ATI- skummaren är mycket stabilare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Urk.

Just nu känns det lite trist faktiskt, känner mig lite less på att vela fram och tillbaka och inte har någon riktig plan att gå efter.

Ska jag har ett fraggkar på sidan om? Vad ska jag göra till höger om hyllan på högra väggen? Ha fraggkar och refugium till höger i bild?

Shit caramba...

Här är i alla fall en bild på den lösning som ligger närmast till hands.

Lite detaljer saknas:

  • Returröret till stora karet är inte färdigt, vilket syns på bilden
  • Röret från sump/refugium till returpumpar är ej utsatt 100% på bilden
  • Ingen "ställning" för skummaren

...men för en snabb överblick så är det OK.

post-2432-14468913930156_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut. :smiley20: Lättare att komma åt skummaren på detta sätt än om den står under karet.

Kommer skummaren att synas eller kommer det att finnas ett skåp till höger om karet (som jag såg på någon bild)?

Om du kommer att ha ett skåp till höger kan du ju låta sumpen sticka ut till höger & ha en intern skummare i delen som sticker ut (om du har tänkt att köpa en ny). Jag är själv alltid lite orolig över saker som är utanför karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag förstår hur du tänker och visst ska man vara lite aktsam över saker som kan springa läck. Är faktiskt väldigt nära på att vilja byta skummare, men jag får se.

Angående skåp och möbel så har även där planerna gått vidare:

post-2432-14468913948615_thumb.jpg

Lite tråkig bild med bara "vitt" och utan lister, men framtiden får utvisa hur det slutligen kommer att te sig. Dörrar kommer att bestå av två dörrar under akvariet, en "lucka" ovan akvariet samt hela övre framsidan avtagbar för service.

Skåpet bredvid akvariet kommer att vara löstagbar front, alternativt en skåpdörr.

post-2432-14468913948427_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker dina skisser ser bra ut och planeringen hur du har tänkt. Kör själv med vitt och var som du lite skeptisk till allt vitt. Nu i efterhand så är jag mycket nöjd med det vita valet. Har brytit av med en björlist i ovankant på karet för att slippa se limmningen

Har säkert missat det hela men skall karet vara synligt från båda hållen som Fiend´s (Fredriks) akvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, inte alls då det är en trapp på andra sidan väggen upp till övervåningen. Däremot (om man tittar i början på tråden) så blir det två akvarium tids nog - hopkopplade.

Jag är själv inne på det där med björkträ och hittar jag en bra leverantör av björkträpaneler så kommer jag nog att välja det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, ja det vore något i och för sig! :-)

Däremot tror jag att karet ute i hallen skulle få vara kanske inte FOWLR, men väl åt FO-hållet med koncentration på lite mer rovdjurshållet. Drakar, krabbor och annat kul.

Scorpaenopsis (skorpionfisk) verkar lite klämkäck firre också. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reglade upp botten och drog den i golvskivorna, då jag redan tagit upp laminatgolvet.

post-2432-14468913957376_thumb.jpg

Självklart fick min lilla prinsessa vara delaktig i bygget...

post-2432-14468913957762_thumb.jpg

Sådär. Behövs bara en frigolitskiva så är det "bara" att baxa in 120kg akvarium!

post-2432-14468913956977_thumb.jpg

post-2432-14468913957182_thumb.jpg

post-2432-14468913957573_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...