Gå till innehåll

Nytt Projekt 864 liters


boman

Rekommenderade inlägg

Hej tänkte dela med mig och få råd under vägen på mitt nya bygge.

Har i dag enn hörnakvarium på 320 kiter som varigt i gång i ca 1,5 år så jag kommer nog att behöva lite många goda råd till mitt nya projekt.

Akvariumet är 180x80x60 LxBxH = 864 liter

Tänkte använda 2x400w MH + 4 st dubbelrör T5

Tuze skummare för 1000 liter

Nitrat filter

Kalkreaktor

sandfilter

Tunze multikontroller+en Tunze pump på 7000l/t två på 3000l/t

Pump + vågmaskin

+en del andra pumpar

Sump Tanke 150 liter

mm.mm

Ska först börja med att få bord det gamla akvariumet och lösa men fiskar och korraller som blir ett projekt i sig.För att kunna ställa dit det nya som nu står i vardagsrummet till min frus stora belåtenhet.

Tar som sakr gjärna ideer och förslk som kan vara viktigt när man ska starta ett ganska stort saltvatten "Boman"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kul med nya projekt, jag tycker du överdriver med onödigt mycket pumpar. Mitt kar är ca 700L och jag har 2st. tunze 7000L och multikontroller som räcker gott och väl, desutom kan du sätta kontrollern på "puls" då får du vågor. Nitratfilter lär du innte ha nogon nytta av från början heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som ett kul projekt! Jag har själv funderat på kar med ungefär dessa mått så jag kommer suga i mig så mycket jag kan av vad du lär dig på vägens gång. Några frågor så det är lättare at följa projektet.

Ska du flytta över det du har i hörnakvariet till det nya sen eller kommer du lägga ner det helt först och börja om från början?

Vad har du tänkt ska vara det viktigaste i det nya karet? Är det fiskar, koraller eller något annat?

Vad ser du framför dig när du tänker på ditt nya kar?

Jag är inte bra på MH så det kanske är en onödig fråga men hur kommer det sig att du valt just 2*400W och inte 3*250W för att få bättre spridning?

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte föra över fiskar och korraller till två mindre kar + lite levande sten för att sedan tömma det och ställa dit det nya på samma plats. Har sedan ett varmföråd somm jag tänkte ställa 320 liters och tillbaka med allt tills mitt nya projekt är färdigt så jag kan starta upp det.

Det är fiskar och korraller som jag vill satsa på.

Kan se framför mig ett akvarium med mycket färgglada korraler och några stora kejsare räkor Zebrazomer mm.

Angående 2x400w så har jag det liggande och tänkte att jag kunde få bra spridning med 4 st dubble T 5or "Boman"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Har ett kar med samma mått.Jag kör med 3x250w,tror att du får hänga upp dom en bit,precis som Simon säger för att få en jämn spridning på ljuset.

Anngående cirkulationen så har jag 2st Tunze 6100+Multicontrollern.Jag tycker att det blir för lite cirkulation,men det beror nog på hur sten du tänker lägga i.Kommer själv att gradera upp med ett par pumpar till

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I dag har jag flyttat ut fiskar och korraller till två mindre akvarium.

Sedan har jag tömt hörnakvariumet och plockat bort all elektronik mm.

Jag ska ställa dit det nya 864 liters i morgon sen ska hörnakvariumet ut i varmförådet och sen ska fiskar och korraller få vara där medans jag bygger klart 864 liters akvariumet.Ska börga med att måla glaset på baksidan + borra hål för sumpen."Boman"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett par fiskar mm. dog direkt vid flytten vilket ofta händer men alltid lika tråkigt hittade billiga skivir på Ikea som jag tänker bygga skåp av "90:-" Skickar snart lite bilder det var ganska mycket jabb med att flytta det gamla ink. elektronik men äntligen får jag börga med mitt nya projekt .

Det som är roligt år alla fel man gjort med första och alla förslag man fått ,men trodde att man viste bättre . Jag tror att det skulle vara väldigt svårt att fixa ett saltvatten om man köpte ett färdigt utan bra kundskaper mer bilder och hur jag tänker göra kommer M.V.H "Boman#

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte borra hål för sumpen är det någon som har någon bra ide vilken storlek jag ska köra på tänkte ha en sump på 180 liter "Boman#

en durso (www.dursostandpipes.com) på 32mm blir nog bra, då ska hålet i akvariet vara 42mm för att genomföringen ska passa.

Kör själv med detta och jag har ett flöde på ~3000l/h från sumpen, och det finns kapacitet för bra mycket mer om man skulle vilja. Min kran till durson är bara halvt öppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har lite svårt med plats under akvariumet med tanke på att skummaren en Tunze år gjord för att sitta i sumpen. Jag undrar om det spelar någon roll om jag har skummaren i akvariumet tills jag har råd att köpa en sån som jag kan sätta i högskåpet som jag håller på att bygga? Blir det någon skillnad imot att ha den i sumpen ? Tacksam för svar "Boman"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej det ska inte vara någon skillnad, om man riktigt ska leta efter någon skillnad så är det väl:+ om returpumpen från sumpen skulle pajja så är det bättre med den i karet,

-ett insug i karet som något kan fastna i,

-om skummaren får tokfnatt kan det komma spill på golvet men det beror ju på hur man har placerat den.

Men som sagt det e lugnt! kör på, det är många som inte har sump och de kör med skummaren i karet.

mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...