Gå till innehåll

korall fråga


ppihlstrom

Rekommenderade inlägg

Tippar oxå på att den ätit,

men för att göra dig lite orolig så kan det oxå vara "brown jelly disease" det var på det sättet det började för mig när jag åkte på den sjukdomen, sen gick det utför snabbt inom ett dygn var i stort sett hela korallen borta.

Håll ett öga på den, om det visar sig att den blir sämre så kan du klippa av dom sjuka grenarna på den, dvs om skelettet är grenat på den, annars är det tyvärr inget att göra åt det.

Lycka till med nya korallen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft "brown jelly disease" eller något liknande på Euphyllia. Den började med att tentakler på en sida av en polyp blev angripna utifrån. Jag trodde först att den blivit bränd av en annan korall. Sedan smittade det med att bitar av den "bruna gelen" lossnade, flöt iväg och fastnade på en annan polyp. Men det började aldrig mitt i en polyp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan även vara att korallen gör sig av med zooxanthellaer av någon anledning men jag tror också det är frågan om ren skit i det här fallet :) . Om den verkar må bra och inte har tappat färg skulle jag inte oroa mig. Tror inte det är brown jelly.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...