Gå till innehåll

För kraftig skummning?


Draedon

Rekommenderade inlägg

Jag tycker återigen Patrik att du på många punkter försöker framställa dig själv som en expert på saltvatten och ger minst sagt vaga antagelser och påståenden. Jag ser liksom andra en risk att detta kan röra till det för andra nybörjare (förutom dig själv).

Innan du börjar kritisera och utvärdera "the old school" så tycker jag du ska lyckas med att köra in ditt eget kar och skaffa vattentester (kanske du nyligen gjort?).

Jag tänker inte gå in på konkreta punkter eller inleda ytterligare en diskussion men jag tycker du ska vara lite mer lyhörd och inse att du är en nybörjare även om du också har mycket vettigt att tillföra. Du hamnar ofta i blåsväder för ditt sätt och uttrycka dig (oftast i all välmening) och detta tror jag är mycket tack vare din begränsade erfarenhet. Sedan kanske inte din användarbild med en ganster som visar fingret gör saken bättre...

Hoppas du tar detta som positiv feedback och inte tar det personligt för det är inte min avsikt. Jag är säker på att du har mycket att tillföra när du besitter samma kunskapsnivå som du har inom sötvatten och du bidrar redan nu med många intressanta frågeställningar.

Peace out homie :)

Angående överskumning så inser jag att det är fullt möjligt under vissa omständigheter. Med överskumning menar jag att för mycket "nyttigt" såsom aminosyror, avkomma, levande mat, kemiska tillsatser etc skummas bort från vattnet vilket kan vara negativt för koraller och andra invånare i karet. Jag har ett väl inkört kar med begränsad belastning och jag märker en tydlig förbättring och har omätbara näringsvärden utan skummare. Jag upplever även att jag får betydligt mindre alger när jag slutar använda skummaren vilket inte låter logiskt. Så i mitt fall så skulle överskumning under normala omständigheter inträda direkt då jag sätter på skummaren. Jag matar även med levande phyto, zoo plankton samt levande artemia så dessa matkällor skulle också blivit lidande. Obs som sagt att detta inte är något jag rekommenderar för alla och jag har skummaren som back up.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hej

Mycket intressant tråd. Jag tror på att förhållandet N/p är viktigt, just för att hålla halten P nere. En av de mest erfarna akvarister vi har i Europa gällande SPS-koraller Bernd Mohr http://archiv.korallenriff.de/Mohr/ förespråkar halter på mindre än 0,03 mg P/liter och mer än 10 mg Nitrat/ liter. Han tillsatt även Kaliumnitrat för att hålla bla nitrathalten uppe. Han förspråkar även kraftig skumning. Tyvärr har han lagt ner sina akvarier pga av ålder/tidsåtgången men hjälper till lite här och där. Jag tror att man kan överskumma ett akvarium om man inte kontinuerligt tillsätter foder och ämnen till akvariet. Jag tycker att Capote har en bra tanke med hur han driver sitt akvarie.

Mvh

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker återigen Patrik att du på många punkter försöker framställa dig själv som en expert på saltvatten och ger minst sagt vaga antagelser och påståenden. Jag ser liksom andra en risk att detta kan röra till det för andra nybörjare (förutom dig själv).

Innan du börjar kritisera och utvärdera "the old school" så tycker jag du ska lyckas med att köra in ditt eget kar och skaffa vattentester (kanske du nyligen gjort?).

Jag tänker inte gå in på konkreta punkter eller inleda ytterligare en diskussion men jag tycker du ska vara lite mer lyhörd och inse att du är en nybörjare även om du också har mycket vettigt att tillföra. Du hamnar ofta i blåsväder för ditt sätt och uttrycka dig (oftast i all välmening) och detta tror jag är mycket tack vare din begränsade erfarenhet. Sedan kanske inte din användarbild med en ganster som visar fingret gör saken bättre...

Hoppas du tar detta som positiv feedback och inte tar det personligt för det är inte min avsikt. Jag är säker på att du har mycket att tillföra när du besitter samma kunskapsnivå som du har inom sötvatten och du bidrar redan nu med många intressanta frågeställningar.

Peace out homie :)

Låt oss inte belasta tråden, å Peter den Store, med kritiken på mitt sätt att lägga fram mina åsikter. Känner du för att dra ut på ett heligt korståg mot den jobbige uppstickaren kan vi skapa en ny tråd och utkämpa väldiga bataljer. icon10.gif

För övrigt anser jag att det borde skapas en Big Brother-avdelning enkom för att ge vissa utrymme att få utlopp för det uppdämda storebrorstänkandet. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Synd att skummardiskussionen dog tycker jag, för varje metod har sina för och nackdelar.

I mina funderingar ingår balansen kväve/fosfor (N/P kvoten). Allt levande innehåller en viss kvot av dessa två ämnen. Kvoten är med några undantag relativ konstant mellan olika organismer. Hur dessa två ämnen utträder i ett system skiljer sig. Kvävet har olika luftfaser - fosfor har ingen luftfas. I ett vattensystem - även under "normala" förhållande tenderar kvoten N/P att minska vilket innebär att om hela tillväxtpotentialen togs tillvara så skulle det redan då finnas en tendens till att fosfor kommer att anrikas i vattnet (dvs - pga av bristen på kväve kommer inte x % av fosforn att bindas i nytt levande material) En kraftig skummning kommer att driva ut mängder av kväve som ammoniak och därmed kommer N/P kvoten att snedvridas och mer fosfor kommer att uppträda som överskott i vattnet.

MVH Lasse

Tack Lasse för dina förklaringar och idéer kring fosfatreduktion. Vet att du stängt diskussionen; Kanske kan locka dig tillbaka med följande fråga: Mättas inte det levande materialet med P och sedan börjar det läcka tillbaka och man får en för "hög" nivå i vattenkolumnen. Med för hög här avses ur ett SPS-perspektiv. Jag fattar inte riktigt heller hur du ska kunna begränsa kväveavgången i tillräcklig omfattning.

Ja och det där med "germsens" hemliga tillsatser tror jag du har förbaskat rätt i...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker Clownen har helt rätt. Denna tråd är skapad av en oerfaren akvarist som vill ha råd om hur stor skummare det kan vara bra att ha.

Sedan kommer det upp förslag att tillsätta ammonium som är en dödsfälla i ett akvarium med fisk och räkor. Jag tycker det är farligt att ta upp sådant i detta sammanhang. Det finns ju risken att någon tar Patriks debattinlägg som ett råd för att sköta sitt kar.

Men jag är övertygad om att du har rätt i sak, Patrik.

Ett av de bästa sätten att få bort ammonium och nitrit ur ett sötvattenskar är ju att täcka ytan med andmat och sedan blåsa på med allt ljus man får tag i. Och jag tror det samma gäller för saltvatten.

Det är bara det att det kommit i helt fel tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker Clownen har helt rätt. Denna tråd är skapad av en oerfaren akvarist som vill ha råd om hur stor skummare det kan vara bra att ha.

Sedan kommer det upp förslag att tillsätta ammonium som är en dödsfälla i ett akvarium med fisk och räkor. Jag tycker det är farligt att ta upp sådant i detta sammanhang. Det finns ju risken att någon tar Patriks debattinlägg som ett råd för att sköta sitt kar.

Men jag är övertygad om att du har rätt i sak, Patrik.

Ett av de bästa sätten att få bort ammonium och nitrit ur ett sötvattenskar är ju att täcka ytan med andmat och sedan blåsa på med allt ljus man får tag i. Och jag tror det samma gäller för saltvatten.

Det är bara det att det kommit i helt fel tråd.

Jo, jag kan hålla med dig, Stig, helt klart, men å andra sidan så har draedon 2 246 inlägg enligt profilen, vilket borde tyda på att han inte är helt blöt bakom öronen. Bara för att förtydliga: jag vill inte alls tillsätta ammonium, utan endast ta vara på det ammonium som produceras av mina två små clowner, mina sötnosar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker Clownen har helt rätt. Denna tråd är skapad av en oerfaren akvarist som vill ha råd om hur stor skummare det kan vara bra att ha.

Exakt, så istället för att Lasse och Patrik ska fortsätta sina diskussion om saker jag inte ens begriper så kan vi väll fortsätta att diskutera för-/nackdelar med krafti/låg skummning.

Jo, jag kan hålla med dig, Stig, helt klart, men å andra sidan så har draedon 2 246 inlägg enligt profilen, vilket borde tyda på att han inte är helt blöt bakom öronen. Bara för att förtydliga: jag vill inte alls tillsätta ammonium, utan endast ta vara på det ammonium som produceras av mina två små clowner, mina sötnosar.

bara för att jag skriver mycket så behöver det inte betyda att jag är erfaren ;)

Har bara kört salt i 1år, så jag anser att jag är rätt "blöt bakom öronen".

Men jag kör efter motto "hellre fråga för mycket än för lite", därav det hiskeliga antalet inlägg under min hitills korta saltkarriär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patrik den metod som du vill framföra som "new school" är absolut inte ny, ursprunget till denna "nya metod" är Lee Chin Eng som utvecklade och skrev minst en bok om den i slutet av 50 och i början av 60 talet. Självklart fungerar det att köra utan skummare i kar med mycket låg belastning , speciellt om man har vet vad man håller på med och har extremt tålamod, byter man dessutom så mycket vatten som Lasse gör så underlättar det ytterligare.

Att skummaren skummar bort en del nyttiga saker är jag också med på, men trots detta så anser jag att skummaren är det enskilt viktigaste komponenten för att klara vatten kvaliten i de allra flesta saltvattenskaren.

Jag har upplevt samma problem som Draedon att Xenia stannar i växten och börjar dö med en så usel skummare som Tunze 235 i ett 720 liters kar så jag tror inte skumningen ligger bakom problemet

Patrik jag tvivlar inte på ditt kunnande inom akvaristik, men flera av dina teorier känner jag igen från sötvattens akvaristiken, tyvärr är mycket som inte är direkt översättbart till saltvattensakvarier. Ditt tvärsäkra sätt att framföra dina teorier, kan som andra tidigare skrivit vilseleda nybörjare som söker info här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Per, jag kör egentligen inte efter någon särskild metod alls, utan synes driva vind för våg just nu. Jag har vissa funderingar som jag vill få prövade och kanske förkastade, där jag just nu skummar nattetid, ibland dagtid, matar och försöker få mina alger att frodas.

Med "old school" menade jag väl den mest traditionella, beprövade sättet att driva en saltvattensburk, nämligen: mycket LS + kraftig skummning. Den metoden har jag inget emot alls. Det kan i slutändan bli så att jag kör "old school" fullt ut, eller kombinerat med vodka, vem vet. Det finns bara så mycket annat spännande att testa under tiden, bl.a. vodka/sockermetoden, mikroalgmetoden (tänk Lasse-metoden), makroalgmetoden, zeovitmetoden m.m.

Jag uttrycker mig för övrigt inte fientligt på något sätt i mina inlägg, eller hur? Mitt sätt kanske uppfattas som tvärt och självsäkert, men det är avsett att stimulera tankeverksamheten och klådan i (tangent-)fingrarna hos dem som säkert har massa kunskap men inte orkar längre svara på alla snarlika inlägg om och om igen. Jag kan inte annat än rekommendera samtliga nybörjare att i vanlig ordning söka all info som finns tillgänglig, det gör jag ju själv. Jag läser - förutom de utländska forumen - det mesta som Svärd, Lasse, Capote, Stigigemla m.m. m.m skriver, och sedan gör en egen bedömning, vad jag själv skall tillämpa i praktiken. Ibland misstolkar jag kunskapen, och gör något helt galet, men då är det mitt eget val jag gjort, och det är jag som tar konsekvenserna, utan att ha någon annan att skylla på. Om någon "nybörjare" följer mina funderingar utan att ha tänkt själv får h*n fasen skylla sig själv faktiskt. Det är dessutom en definitionsfrågan om vem nybörjare är. Tror du jag har någon chans överhuvudtaget att förvilla Greger, "25 år som nybörjare med saltvatten" enligt hans signatur? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då kanske vi kan klubba att Patriks tillvägagångssätt och teorier är färdiga i den här tråden (inget illa ment Patrik) och försöka få någon rätsida på detta med xenian som var huvudsyftet med denna tråd.

Eller är det så j*vligt att det inte finns något svar på den frågan? Det bästa svaret jag fått hitills är att Xenia ibland helt enkelt bara dör utan någon förklarlig anledning och även gör så i naturen.

Jag har iaf gjort ett 10% vattenbyte och börjat tillsätta jod samt placerat xenia lite mer strömt, får se vad det får för effekter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus, jag har läst - tror det var på GARF:s hemsida - någonting om att xenian inte gillar varmt vatten, dvs. den missgynnas direkt av vattentemperaturer runt 30C. Jag har också kunnat notera det själv - den dagen vattentemperaturen i mitt kar hovrade kring 29-30 C så började xenian krypa ihop och ändra färg från rosa till blått. Jag personligen inte vågar ha det varmare än 25 C för xenian. Vad tror du om den teorin?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm nja.. det är inget jag har märkt själv. har konstant 26 grader i burken (källare med ac = konstant temperatur). Dessutom överlevde den 30+ grader i förra burken under sommaren..

ska bli intressant att se om det blir någon skillnad nu när jag tillsätter jod + vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...