Gå till innehåll

Skummarkapacitet i ditt Akvarium


Norberg

Skummarkapacitet i ditt akvarium per timme!  

102 användare har röstat

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Rekommenderade inlägg

Nu har jag blivit lite nyfiken på vad folk egentligen har för kapacitet på sina skummare i förhållande till storleken på sina akvarier!

Själv är mitt kar på 950 liter och skummaren skall klara ett tungt belastat 3000 liters akvarium! Så jag har 3 ggr överkapacitet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kar 828L + sump = ca 750-800L vatten

Skummare Aqua medic Turboflotor 5000 single 3500L

Ca 4 ggr karet

Man kan inte överskumma karet man kan bara avlägsna proteinerna mer eller mindre beroende på skummarens förmåga. Fyllde nog i fel ruta i omröstningen 3ggr ska vara 4,5 ggr tillverkarens uppgifter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kryssa aldrig i nåt alternativ för jag vet inte hur det kommer att gå än men det är en akvarie volym på på ca 780 liter med sumpen inräknad och det ska en GroTech HEA 150 köra runt och på den står det att den är för volymer mellan 300 - 1000 L men att den skulle klara av högre belastningar tvivlar jag inte på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvarium - 128 l plus sump 37 l... ca 120 liter vatten typ... Skummare Danner Skilter 250, för akvarium upp till 500 liter, så ca 4ggr överkapacitet... Sen tror jag nog att det är riktigt boostade siffror - skulle aldrig vilja använda denna skummare för större än det jag har - är på jakt efter bättre :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

AC1000v till 720+ sump, så jag har inte direkt överdimensionerad skummare. Har varit inne på att uppgradera, men jag har dåligt med utrymme i sumpskåpet, sumpen är så pass hög att jag har inte får in så många skummare i sumpen. Har dock inte helt gett upp tanken på att byta skummare, har funderat på att sätta skummaren utanför sumpskåpet eftersom jag har ett litet utrymme bredvid karet, kruxet är att jag använder det när jag byter vatten och när jag behöver komma till karet från sidan och dessutom bör skummaren isåfall vara väldigt tyst. Men i nuläget får det va som det är. Håller näringsvärdena låga med caulerpa i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm lyckades jag inte få till flervalsalternativ i omröstningen tro!

Om inte kanske en moderator kan hjälpa mig!

Hejsan Tommy. Tyvärr kan jag ej hjälpa dig med detta i efterhand alt är att göra om omröstningen och jag flyttar över de inläggen som är i denna tråden

/Moderator

Vet ej mitt hemmabygge men skulle tippa på att jag ligger på 3,5ggr vattenvolymen

då jag hadde skummare för ca 1500L som idebank bla deltec 701,702

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som har så stor "överkapacitet" på era skummare är det ett medvetet val eller är det en erfarenhet från tidigare kar?

Jag ligger på gränsen till vad min skummare ska klara av, man kanske ska öppna börsen och köpa sig en större skummare men undrar om det ger någon effekt angående renhet i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig är det ett medvetet val!

Jag tycker om att ha mycket fisk i akvariet, då behöver man mata och då skiter fisken!

Många fiskar = mycket skit = stor skummare

Sen vill jag även kunna hålla SPS koraller och då börjar man behöva tänka sig för hur man ska kunna exporetra avföringen innan den börjar att brytas ner.

För min del så plockar min skummare ur avföringen direkt ur vattnet. Skulle jag ha en mindre skummare och lägre flöde genom sumpen skulle den exporten ta längre tid.

Jag trycker 4000 liter vatten och 2500 liter luft genom skummaren i timmen, sen cirkulerar jag ca 5000 liter vatten genom sumpen per timme!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har pga av väldigt låg belastning kört skummarlöst 2006... har en oanvänd skummare stående som ska kopplas igång när jag orkar (tar mig tid)...

Min tanke är sedan köra för fulla muggar dagtid (ca 10-12/h) och då med ca 5 ggr karets volym för att sedan stänga av den nattetid och då samtidigt mata korallerna med phyto mm...

Med andra ord så klickade jag i skummarlöst i omröstning.. men när jag väl kör igång skummaren så finns det väl inte riktigt något alternativ för mig i denna omröstning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...