Gå till innehåll

stjärn muräna!


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

min muräna är hand matar tam! men jag vet inte varför han var så sprallig idag!

första gången jag blivit biten! jag tror inte att det gick hål i huden för att det började inte blöda så det är nog lungt! är bara mest orolig att dom ska vara giftiga eller så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hört att muränor är lite som en del reptiler, dom har en mängd bakterier i munnen som vår kropp inte tycker om. En muräna är alltså inte giftig utan kan ha främmande bakterier som kan skapa irriterande och infekterade sår om man har otur. Rengör såret ordentligt så ska det absolut inte vara några problem. Ja e ingen expert men kan en del om djur och jag har aldrig hört talas om en giftig muräna!!

Ta et lugnt!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vodka är ingen bra sprit att tvetta sår me den är för svag och inneholler för mycket tillsattser, det är möjligt att Nicklas har gjort det och att det har gått bra men det rekomenderas innte.

Ok bra att veta! Det är kanske också en gammal hörsägen som man hört nån gång, men den fungerar bra invärtes :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har blivit biten av min stjärn muräna, min kommpis skulle hålla vakt när jag grävde bland stenarna men han tog inte det på alvar och tyckte tven var mer intresant.

Det blödde lite men jag skölde bara såret och det var inga problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vodkans enda tillsats är vatten,

...och kräkmedel. Det måste det vara. :smiley24:

Men annars är det mest bakterier i muränans mun man får se upp med. Deras tänder är dessutom vinklade inåt, vilket fungerar som hullingar, så man får vara försiktig med att bara dra ut dem för snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Blev biten av min Nebulosa igår kväll. Han högg tag, satt i 1 sek å sen släppte han mest av mitt snabba ryck upp ur karet. Hungrig antar jag.

Gick bra. Har ett plåster på nu å tvättat med sårtvätt idag då jag inte hade något igår. No probs so far.

Men man kanske har blivit ännu bättre simmare nu. Vad vet jag... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...