Gå till innehåll

Tystare och svalare returpump?


Datate

Rekommenderade inlägg

Fick idag lite "oväntade" problem, som måste lösas fort.

Läs denna tråd: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=154189#post154189

Nu funderar jag starkt på en ny returpump. Den jag har idag är en dammpump på 6000L/H och 125W som står i sumpen och vrålar å värmer. Anledningen till att jag har en så överdimensionerad returpump är helt enkelt att jag köpte den billigt i samband med att jag köpte begagnade akvarieprylar av en kille som även höll på med dammodling.

Den för dock ett fasligt liv och värmer massor...så när nu grannarna klagat så känner jag att det är läge tt byta till en ny svalare och framför allt tystare pump.

Förutsättningarna är dessa. Den skall vara "tyst", ha skapligt bra tryckhöjd och inte värma vattnet för mycket. Har ingen möjlighet att ha den utanför sumpen så den måste vara dränkbar. Den skall klara av att ge ungefär 1000L/h upp till karet, samtidigt som den skall ge ca 800L/h till skummaren samt driva mitt Deltec NF-601 nitratfilter (gissningsvis ca 500L/H?).

Lyfthöjden är ca 120cm från pumpen till karet och det är 6st 20mm 90graders-böjjar på vägen inkl ett deltec UVC-filter.

Utöver detta är ekonomin inte alltför superb, så nånstans mellan 500-1200kr är väl max...

Har väl kollat följande:

AquaBee Up 3000 3000l/h 690kr

AE Aquajet PFN-3500 3500l/h 45W 540kr

AquaClear Powerhead 110 3400l/h 660kr

AM Oceanrunner 3500 3500l/h 65W 850kr

AS New-Jet 3000 1200-3000l/h 55W 580kr

Eheim 1262 3400l/h 1265kr

Tunze Master 400-3000l/h 35-55W 1136kr

Dessa ärväl de jag väljer på. Vilken rekommenderas eller finns det andra alternativ?

Tacksam för svar /Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade direkt plockat bort OceanRunner. De låter ofta mkt och ger en hel del värme.

New Jet ger mycket för pengarna, men mitt val är ändå Tunze. Kör på den själv och är mycket mycket nöjd.

ATK gör också väldigt bra pumpar, men de är nog lite för kraftiga för ditt behov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör på en eheim 1262 som retur och tycker att det funkar klockrent!

Den lät lite första dagarna men sen tystnade den.

Har satt sugproppar under för att undvika att vibrationer går ner i glaset.

Kör även med en 30 cm slang mellan pumpens utgång och pvc röret för att undvika att dom vibrerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med OceanRunner 2500 och 3500

och Eheim 1250 och 1262,

men bytte till NewJet 3000 och är helt nöjd med den !

Tyst, bra cirkulation, strömsnål och man får mycket för pengarna.

Om du vill lägga lite mer pengar, så tror jag att Tunze är ett mycket bra alternativ,

då den har en effektiv reglering (effektoptimering)

av tillförd effekt som anpassas efter belastningen (tryckhöjd och aktuellt flöde).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en Tunze Master 400-3000 här på bordet framför mig. Blir till att försöka koppla in den imorron å se om det blir skillnad. Bör bli ordentlig skillnad med tanke på kraftskillnaden...!

Sen ska jag bara invänta siliconpackningarna till skummaren som han på simontorp skulle skicka...så får vi hoppas grannarna slutar klaga sen hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Hur gick det med detta Erik? Blev det att du stannade vid Tunze-pumpen?

Har själv en NJ 3000 som jag är lite missnöjd med, den är iofs bara dryga veckan gammal och har några cm silikonslang efter utblåset för att minska vibrationerna, men tycker ändå det låter mer än jag vill. Funderar på att köpa en Tunze Master istället.

(Fast oljudet kanske försvinner med tiden? Man får kanske ge det en vecka till eller två...)

Lägg gärna en kommentar om hur du uppfattar Tunzen! :)

Mvh/ Jimmy.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare Jimmy.

Japp, fick bli en Tunze Master 1073.030 (den dränkbara versionen). Funkar mycket bra och känns stabilt byggd. Vi har den upphängd i en siliconslang hela vägen upp till UVC-filtret. Den hänger med andra ord i "luften" och vidrör inte golv eller väggar. Tror inte den är hörbar ens om man stoppar in huvet i sumpskåpet.

En fördel med denna pumpen (tycker iallafall jag) är att den är reglerbar mellan 400-3000 l/h. Dels slipper man en extra ventil för inställning av flödet, och dels minskar elförbrukningen beroende på flödet. 35-55W beroende hur mycket flöde man ställer på den. Följer dessutom med en gängad GF?-adapter (för pvc-rör dvs), så man kan limma röret "direkt i" pumpen. Själv lyckades jag (efter mycket möda) kränga på en siliconslang på denna istället.

Så...är man inte i behov av en extern pump och heller inte behöver mer än 3000L/H så är det en kanonpump!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Tack för åsikterna! Har ställbart insug på New-Jet'en också, men ingen ställbar pumpeffekt, utan det är 55W oavsett hur jag ställer in den. Gängad PVC sitter på, men som sagt så kör jag med silikonslang ändå, så det köpet var egentligen ganska onödigt. :)

Ska se om jag kan få tyst på min pump, annars får det minsann bli nyköp istället.

Vart köpte du din?

Tack än en gång!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det finns ju jysterbart flöde på många pumpar, men så vitt jag vet ändras inte elförbrukningen (värmeutvecklingen) på de flesta.

Köpte min nere på Reefzone här i stan. Hade nog inte blivit den om det inte vore för att vi var tvungna att få tag i en pump rätt omgående. Den var dyrare än jag hade tänkt betala i första läget, men nu i efterhand är vi inte alls missnöjda. Gav drygt 1100kr för den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket mått på silikonslangen har ni? Har nämligen nästan en meter med 25/31 liggandes. Ska kolla vad jag kan göra åt min pump ikväll, får jag inte rätt på den så blir det en Tunze från Reefzone istället, har faktiskt inte sett den någon annan stans. Tack så länge!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...