Gå till innehåll

Stichodactylidae


Boboooo

Rekommenderade inlägg

Hej,

nu är mitt första akvarium igång sedan en tid och jag håller äntligen på att fylla på med levande varelser:-) jag ahr för tillfället 2 st turbosnäckor, en sjöborre och an mjukkorall. nu har jag precis skaffat en Stichodactylidae anemon som är himla läcker. hur ska jag göra för att den ska vara på det ställe jag vill och hur ofta ska den matas. Är den svår att hålla vid liv och var i burken (högt upp vid ytan eller djupt nere. den verkar mest skiträdd, men har dock bara haft den i 5 timmar.

En sista sak, hur ser man att en anemon är på väg att dö eller är död.

Mvh Paul

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om butiken låter dig lämna tillbaka den är min uppfattning att du ska göra det och vänta tills akvariumet gått i ett år och är ordentligt i balans innan du skaffar denna anemon. Överlevnadstatistiken är tyvärr dålig för denna art, mkt för att folk skaffar den innan tanken är i perfekt skick.

Annars så är det lämpligt att mata den var tredje dag ungefär(eller försöka se när den spottar ut resterna och sen mata snart efteråt igen). Går bra att mata med det mesta,från frusen artemia och upp till 3-5cm storlek är lämplig föda. Undvik dock att mata sötvattensfisk(fel näring i sötvattensfisk).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm...missförtstå mig rätt - frågorna du ställer borde kanske ha ställts före inköpet??! Att köpa anemoner utan att veta så mycket om dom är ett ämne som har livligt diskuterats förut på detta forum, se till exempel

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=13452

Det finns mycket att läsa om anemoner, och kanske det kan vara en idé att gå tillbaks till handlaren med detta ex. Ta sedan reda på fakta (läs och ställ frågor) om olika anemoner, eventuellt anpassa akvariemiljön för att sedan införskaffa en anemon...

se även

http://www.carlosreef.com/AnemoneFAQ.pdf

/ Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla runt om någon har en Bubbletip anemon som förökat sig som de vill bli av med. Annars är Condylactis lämplig men tror inte det är så vanligt att clownfiskar använder den som värd... annars är det nog en vildfångad bubbletip som gäller. Vänta dock så länge du bara kan hålla dig.. och se till att anemonsäkra akvariet så att den inte fastnar i en pump i vandringen för det perfekta stället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar, kanske inte direkt vad jag hade hoppats på, men ändå trott att ni skulle säga. Där jag köpte min anemon hade jag även köpt all min utrustning. Butiken sa att det inte var några problem med en anemon. Var äveninne idag och frågade och berättade även vad ni har påpekat här, dom sa dock att det inte skulle vara så svårt med en anemon hmm. Just nu är den fast vid 2 ls och har käkat en liten räka, är det ett gott tecken, när ser man att den är på väg att lämna in.

Mvh paul

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där jag köpte min anemon hade jag även köpt all min utrustning. Butiken sa att det inte var några problem med en anemon. Var äveninne idag och frågade och berättade även vad ni har påpekat här, dom sa dock att det inte skulle vara så svårt med en anemon hmm.

Vilken butik sa detta? Dåligt av dem. Antingen okunnighet eller samvetslöshet.

Sådana butiker bör få höra att de gjort fel och också veta att ryktet sprider här på saltvattensguiden, en site som utan tvekan är en av de största inspirationskällorna för sveriges saltvattensakvarister. Förhoppningsvis bättrar de sig under hot...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte du ska ropa "hej" ännu.

Nej du har rätt, men jag tycker inställningen från Pauls sida i det här fallet var bra. Om inte butiken tar tillbaka den så kanske det finns någon annan som kan ta hand om den.

Sedan tycker jag saltbutiker ofta verkar vara riktiga skojare som inte bryr sig om djuren dör eller ej och säljer gärna ett djur som de i praktiken vet kommer att dö så länge de får betalt (korrigering; de kanske bryr sig men vill hellre se mat på familjens bord). Att så många handlare kan vara så okunniga låter helt osannolikt. Det är deras jobb. Man undrar nästan om de inte föredrar att ta in fisk som fångats med cyanid då de vet att kunden kommer tillbaka efter ett par veckor för mer fisk "då fisken plötsligt dog efter några veckor trots att den såg frisk ut, hade fina färger och åt bra"...

De förespråkar ju knappast fisk och korall som är certifierade typ MAC i varje fall (kanske svårt att få tag på i Sverige och då tar jag tillbaka det uttalandet). Det kanske är en sådan syn som är nödvändig för att få det att gå ihop idag och det blir de oärliga handlarna som blir kvar. Nu säger jag inte att alla handlare är på detta sätt men det är långt ifrån ovanligt verkar det som. Att ha sådan okunskap med något man jobbar med varje dag köper jag inte, då ska man förlora rätten att handha och sälja djuren. Nybörjare är speciellt lätta offer för detta och jag råkade själv ut för detta av en mycket kunnig handlare när jag var nybörjare. Han skulle aldrig "våga" ge mig de råden han gav mig i början när han märkte att jag var grön (grönare än idag).

Det finns givetvis handlare som aldrig skulle bete sig på detta sätt. Hoppas de klarar konkkurrensen bara...

Jag tycker det är bra att vi nu får skriva om negativa upplevelser från diverse butiker på forumet. Detta tror jag kan bidra till att de mer seriösa handlarna kan klara sig bättre och de som vet att de lurar nybörjare börjar tänka sig för. I det här fallet är det för mig ingen tvekan i vilken kategori den här butiken hamnar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo tack Chrille jag såg att det hade blivit två trådar men eftersom den här kom först och jag redan svarat i denna tråd så ville jag fortsätta här. Börjar bara bli lite trött på oseriösa handlare så jag var tvungen att skriva av mig. Tyckte även kritiken var onödigt hård mot Paul i den tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...