Gå till innehåll

Mina chromisar försvinner...


Draedon

Rekommenderade inlägg

Ja dra åt h-e rent ut sagt.. Mina 5 chromisar är numera 3...

Den första som försvann upptäckte jag att hade ett stort sår på sidan, han hittades senare vid ytavrinningskammen stel som en pinne..

Efter det så försvann ytterligare en jäkel helt spårlöst.. har kikat runt i burken, sumpen, bakom akvariet osv... hittar honom inte.

Börjar nu fundera på om det kanske ÄR en mantis jag hör ändå.. hör lite knäppande ljud från akvariet ibland, men hitills tycker jag inte knäppningarna har stämt med det jag har läst om mantis.. så jag trodde det var min termometer (glastermometer i sumpen som hela tiden lossnar från sin sugpropp och guppar runt) eller någon snäcka som snurrade på skalet mot glaset.

Men nu vettifan alltså.. OM det nu är en mantis så tycker jag det är märkligt att det bara är chromisar som försvunnit, varför har den tex inte gett sig på min lilla ocellaris?

Två ocellaris har iofs hoppat ur akvariet, kan dom tex ha blivit skrämda av en mantis och hoppat för att fly?

och OM det är en mantis, hur i hela h-e får man fatt på den lilla jäkeln? har inte sett något, trots att jag "nattdyker" med ficklampan varje kväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan ju väl annars var det det olösta mysteriet med chromisar att dom "bara" går upp i rök? min har försvunnit en efter en utan att ha vetat vart dom tagit vägen.. det är en som jag vet med säkerhet har dött för den såg jag i burken. så utav 7 st är dom bara 3 nu efter 1 år ungefär.. men dom andra.. ja det vette katten! men fortsätt natt spana så lyckas du nog få se DET nångång

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma här, en försvann bara. Blev kanske sjuk o simmade in i stenen. Tur att de inte är så dyra... Men tråkigt likaså.

Undrar över om man inte ska ha ett stort stim för att minska stress? Ska kolla runt bland de artiklar som google.se kan tänkas hitta.

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok.. nu när jag kom hem så har en till chromis försvunnit, en turbo har krupit ner i durson och blockerat vattenflödet så min returpump har gått halvtorr (verkar dock överleva) samt att snigeljäveln dog i där i röret och detta ledde till att osmolatorn pumpade i färskvatten så salthalten sjönk från 36 till ~35 ppt (inte så farligt men ändå).. ingen kul att vara akvarist just nu, men det går väl över till kvällen ;)

chromisarna igen då, verkar knepigt detta.. jag ska plocka ur termometern ur sumpen och se ifall knäppningarna försvinner. så man kan utesluta mantis iaf.

men det verkar ju som om dessa firrar har en förmåga att bara "försvinna". kommer nog inte köpa chromisar igen, vill ha fiskar som lever längre än ett par månader....

3 jäkla fiskar alltså, på ett par månader... suck.

Stig, jag matar 3-4 ggr om dagen, trodde det var tillräckligt. alla fiskar får då mat. hur ofta matar du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det här med sår på sidan av Chromis har jag sett ett antal gånger och det leder nästan alltid till att hela gänget försvinner en efter en. Jag vet inte om det är sjukdom eller dålig hantering vid fångst som ligger bakom... men jag köper aldrig en chromis ur ett kar där någon annan är dålig.

Får man tag i bra chromis är de tåliga... men ibland så är de nog dödsdömda redan innan man köpt dem. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag bara 1 av 4 tappra Chromisar kvar. Gick inget vidare den här gången heller.

Det där med stopp i ytavrinningen har jag funderat på och fruktat. Har tänkt att sätta en nivågivare uppe i burken som bryter returpumpen och osmolatorpumpen om nivån stiger över det normala. Det är bara latheten som har gjort att jag inte kommit till skott :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi köpte fem chromisar som foder djur (jag vet det låter hemskt) åt våran stora drake.

Om jag utgår från dom som vi hade så verkar det vara en rätt klen fisk. En tex åt och mådde bra, men sen en dag så började kroppsformen att förändras. Den såg rätt skabbig ut helt enkelt. Så självklart knep en drake den.

Dom känns som saltvattens "tetror", allmänt dålig fisk. Men mycket vacker!

MVH Karro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mjo en knepig fisk är det.. alla säger att dom är så lätta osv. Dom kanske klassas som lätta för att dom dör själva innan akvaristen hinner paja för dom? :S

Jag kommer då inte köpa fler chromisar..

ot: varför köpte ni chromis till draken? riktigt lyxfoder ju :P ska ni inte testa med mollys? dom ynglar ju av sig ganska lätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mjo en knepig fisk är det.. alla säger att dom är så lätta osv. Dom kanske klassas som lätta för att dom dör själva innan akvaristen hinner paja för dom? :S

Jag kommer då inte köpa fler chromisar..

ot: varför köpte ni chromis till draken? riktigt lyxfoder ju :P ska ni inte testa med mollys? dom ynglar ju av sig ganska lätt.

Drakar får inte äta sötvattensfisk pga fel fetter. Vet inte hur det är med molly, men jag vågar inte testa.

Fast våra drakar äter formula one, räkor, bläckfisk och musslor nu. Chromisarna var till den jätte stora draken som tyvärr gick bort :( Trodde ärligt talat inte att dom här små rackarna skulle få i sig så stora fiskar, men det går ju tydligen :)

MVH Karro och Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, mina fem Chromis har levt och frodats i min burk i snart ett år, varav fyra av dessa har levt ett bra tag i en annan medlems burk innan jag haffade dom..

Däremot har fyra Decoror sulat in veven :(

Drakar får inte äta sötvattensfisk pga fel fetter. Vet inte hur det är med molly, men jag vågar inte testa.

Fast våra drakar äter formula one, räkor, bläckfisk och musslor nu. Chromisarna var till den jätte stora draken som tyvärr gick bort :( Trodde ärligt talat inte att dom här små rackarna skulle få i sig så stora fiskar, men det går ju tydligen :)

MVH Karro och Anders

Black Molly är en saltvattenfisk som lever naturligt i Mexikanska Gulfen, men odlas i dammar med bräckt vatten i Asien. I sötvatten hör den inte hemma, så släng ner ett gäng i sumpen för förökning ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet att dessa fiskar äter som små blixtar, kan det vara så att ni som haft problem har matat sparsamt? Är de lite stressade så går deras energireserver fort som fasen o har de svårt att få tag i den mat ni släpper ner pga sina snabbare kusiner så kanske det börjar gå utför?

En liten tanke!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de bör ju ha samma sätt att käka som anthias, med andra ord plankton.

Har personligen aldrig haft chromis men kan tänka mig att dom har samma behov på utfodring, så det kanske är därför dom bara tynar bort om matningen ej är tillräckligt frekvent?...jag var tvungen att mata mina anthias ca 5-6 gg per dag för att dom skulle hålla vikten och må bra.

Men som sagt så är detta bara en gissning pga att jag inte har någon erfarenhet av arten.

Mvh Michael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo i mitt fall så kan det vara det där med matningen hade tror jag 8 st har 2-3 kvar nu . men jag jobbar 26timmarspass och då blir det inte så mycket mat för dom =(..

tänkte jag skulle köpa en foderautomat vilken ska jag köpa ????? någon som har något förslag ???

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har för mig att jag skrivit i nån annan tråd här att det är ganska vanligt förekommande att chromisar dödar varandra när man har några i ett akvarium, dom börjar med den 'svagaste' i gruppen o fortsätter sen tills det bara är ett fåtal 'starkare' individer kvar. Tråkigt..för det är ju fina fiskar. Sen är det väl inte alltid så, men som sagt relativt vanligt förekommande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo visst är det ett vanligt förekommande problem, men om det nu förekommer mobbning i karet så bör man kunna se den om den är så pass intensiv så att fiskarna trillar av pinn..och om jag inte har läst fel så har ingen sett det hända?

Någon som har någon aning om hur många man behöver ha i karet för att undvika detta beteende?

Kanske har hänt något liknande det problemen som har drabbat kardinalerna....

Mvh Michael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...