Gå till innehåll

ebay fynd !?... eller ?


joda

Rekommenderade inlägg

Den är ganska lik AquaMedics filterbehållare. http://drakfisken.se/shItem.asp?id=237

Fast AquaMedics är lite bredare, ca 8cm i diameter och har 28cm i längd på själva filterbehållaren.

Visst fungerar den om man inte behöver ett så stort filter. Min AQuaMedic har jag kört som sandfilter.

tjena...

ja den var ju ganska så lik... brukar såna som ser ut som den jag skickade länk till och den du visade kunna hänga utanför karet eller måste man ha dom i ?

vårat kar är på 190l så det är ju inte så stort så det borde ju räcka tycker jag...

men hur vet man vilket av dom här medlen som man ska ha i för att absorbera bort fosfor som funkar... på den du länkade till står t.ex att den inte klarar rowaphos... jag kan inget om detta så jag vet inte vilket man skall eller bör ha eller spelar det ingen roll ? och varför funkar det inte med t.ex rowaphos ?

//jonatan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjena...

ja den var ju ganska så lik... brukar såna som ser ut som den jag skickade länk till och den du visade kunna hänga utanför karet eller måste man ha dom i ?

vårat kar är på 190l så det är ju inte så stort så det borde ju räcka tycker jag...

men hur vet man vilket av dom här medlen som man ska ha i för att absorbera bort fosfor som funkar... på den du länkade till står t.ex att den inte klarar rowaphos... jag kan inget om detta så jag vet inte vilket man skall eller bör ha eller spelar det ingen roll ? och varför funkar det inte med t.ex rowaphos ?

//jonatan

Fosfor? :) Du menar säkert Fosfat...

Nu är jag inte helt insatt i skillnaden mellan Rowa och andra, men det bör sitta en filtermatta för att de små partiklarna inte skall följa med returvattnet ut igen, och det kanske dessa filter saknar? Aquaphos är ett annan variant som är i pelletsform, och det kan vara det som är anledningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfor? :) Du menar säkert Fosfat...

Nu är jag inte helt insatt i skillnaden mellan Rowa och andra, men det bör sitta en filtermatta för att de små partiklarna inte skall följa med returvattnet ut igen, och det kanske dessa filter saknar? Aquaphos är ett annan variant som är i pelletsform, och det kan vara det som är anledningen.

hehe... japp... jag menade fosfat...sorry...:-)

kan man inte i ett sånt fall själv fixa till en bit filtermatta som håller det på plats då ? det kan väl inte vara en omöjlighet väl ?

AquaMedic fosfatfilter saknar filtermatta och släpper igenom Rowaphos och troligen även AquaPhos. Det är gjort för AquaMedics egna fosfat-remover som är aluminiumbaserad... något som inte rekommenderas numera.

oki... då ska jag tänka på det att jag inte bör ha nått som är aluminiumbaserat då...

hur är det med dom här modellernas vattentäthet då Å kan man ha dom utanför karet tror ni ?

//jonatan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min har fungerat bra än så länge men det finns ju en och annan skummare för ett antal tusenlappar från de stora tillverkarna som börjat läcka. Men fixar du schyssta anslutningar så är det väl lika "safe" som allt annat som man placerar utanför karet/sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det, har inte kört med Rowaphos på ett bra tag men som jag minns det så kan det säkert "packas" ganska fort.

är det samma med aquaphos eller ?

och OM man använder fosfat remover vad är det för för och nackdelar med det förutom det med att det är aluminiumbaserat ?

och varför säljd det sånt som är aluminiumbaserat när det inte verkar som nått man bör ha i sitt kar ?

//jonatan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alu-baserat är snabbverkade och långt effektivare än det järnbaserade, men har den egenheten att det läcker ut fosfat när det är mättat. Korttids-medel med andra ord.

ok... men om man ser till att byta det ofta innan det blir mättat så hade det funkat med andra ord ?

men sen är det väl inte så bra med snabbverkande heller kanske... läste nånstans att det bästa är när värdena ändrar sig sakta...?

när man kör med fosfatfilter, kör man med dom hela tiden då eller bara när det behövs... eller det kanske behövs hela tiden ?

//jonatan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör järnbaserat (gått från Rowaphos till Fauna Marins Ultra-Power-Phos) kontinuerligt i det stora akvariet jag driftar. Har dock inte själv provat dom alu-baserade...

Hemma lär jag köra Ultra-Power-Phos. Lite billigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...