Gå till innehåll

Heteractis magnifica


Boboooo

Rekommenderade inlägg

Hej alla.

Jag har precis köpt en Heteractis magnifica och den hade jag lite problem med i den första dagen, men den andra dagen hade den hittat några stenar att mysa vid. Senare matade jag den med en räka som den käkade. Nu tänkte jag att den mår hur bra som helst och vill verkligen vara vi stenarna. Men ack vad jag blev lurad, för på natten hade den kommit på att den ville bråka med någon i akvariet, den valde min pump och pumpen vann verkligen på knock out. på morgonen var det ingen anemon kvar i karet bara en vitt mjölkigt vatten. som man säger learning by doing

Har nu lagt i aktivt kol och karet är åter rent med nitrit på 0 och ph på 8,3 dock är nitrat på 10 :-(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte hur man först kan köpa någonting och sedan kolla upp kraven för det, det är för mig ett mysterium?!?!? Men men.....

Däremot är det underligare att en affär kan ljuga rakt upp i ansiktet på en kund, antingen med flit eller helt och hållet omedvetet. Oavsett hur baktanken med svaret du fick av försäljaren är det under all kritik!!!

Jag vill föreslå en "produktguide" för affärer!

Precis som pumpar, böcker och annat skulle man kunna lägga in en affär och betygsätta och lämna komentarer. Ja vet att det kan bli känsligt eftersom det finns sponsorer och därmed kan det bli konflikter. Dock hoppas jag att de affärer som sponsrar även är så proffisionella att de inte är i närheten av att hamna i någon form av "svartlista". Däremot skulle affärer som beter sig dåligt och amatörmässigt komma fram och därmed skulle ett antal anemoners, fiskar, korallers och djurs liv sparas in.

KÖP ALDRIG NÅGONTING INNAN DU VET FAKTORERNA SOM KRÄVS FÖR ATT DJURET/VÄXTEN SKALL FÅ ETT DRÄGLIGT LIV! Vi kan klaga på affärerna men det är lika mycket vårt ansvar som kund att ta reda på vad som krävs för att hålla djuret levande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, det var ännu en anemon det, suck.

Rött kort både till dig och till butiken!

Till dig för att du inte läst på före köp.

Till butiken för att de hanterade ärendet på ett enligt mig tvivelaktigt sätt.

Läs på först, köp aldrig en pryl i samma butik igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs, använd och tag lärdom dig följande två trådar.

Inköpsguide >ladda ner<

Vanliga misstag vid start av ett saltvattensakvarie

*Edit

En av punkterna i den tråden.

Ett till vanligt misstag är att inte sätta insugsskydd på alla pumpar.

Förr eller senare sitter det en fisk eller anemon i den annars. Att vinkla insuget mot glaset duger inte utan ett ordentligt insugsskydd ska på. Vänta inte till dagen efter du köpte fisk med att sätta på dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte hur man först kan köpa någonting och sedan kolla upp kraven för det, det är för mig ett mysterium?!?!? Men men.....

Däremot är det underligare att en affär kan ljuga rakt upp i ansiktet på en kund, antingen med flit eller helt och hållet omedvetet. Oavsett hur baktanken med svaret du fick av försäljaren är det under all kritik!!!

Jag vill föreslå en "produktguide" för affärer!

Precis som pumpar, böcker och annat skulle man kunna lägga in en affär och betygsätta och lämna komentarer. Ja vet att det kan bli känsligt eftersom det finns sponsorer och därmed kan det bli konflikter. Dock hoppas jag att de affärer som sponsrar även är så proffisionella att de inte är i närheten av att hamna i någon form av "svartlista". Däremot skulle affärer som beter sig dåligt och amatörmässigt komma fram och därmed skulle ett antal anemoners, fiskar, korallers och djurs liv sparas in.

KÖP ALDRIG NÅGONTING INNAN DU VET FAKTORERNA SOM KRÄVS FÖR ATT DJURET/VÄXTEN SKALL FÅ ETT DRÄGLIGT LIV! Vi kan klaga på affärerna men det är lika mycket vårt ansvar som kund att ta reda på vad som krävs för att hålla djuret levande.

Låter ju toppen med en sådan guid men tyvärr så är det fruktansvärt svårt att vara konstruktiv i sina kommentarer. Det är inte värt risken att en kunds som har gjort fel och gått tillbaka till butiken och sagt att detta var ju kass och ni är odugliga vilket inte är en bra öppnings kommentar om något blivit fel. Vilket resulterar i att affären som faktiskt gav rådet får skit här på guiden för något de inte var ansvariga för som i sin tur kan resultera i mer smutskastning. Detta vill inte guiden bidra till och där för vill vi inte ha denna kritik hjär på guiden.

Det är vårt ansvar som kunder att inte köpa det vi inte vet hur vi sköter precis som du skriver avslutningsvis. Jag vet att det inte är lätt när man är i affären och bara ser den DÄR grejen som jag bara MÅSTE ha och butikskillen säger att den funkar nog. Jag tror att de flesta har gjort tabben någon gång!

EDIT: Bra länk att läsa på om anemoner! https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14391

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkligen konstigt att affären sa så till dig. Jag förstår dig helt dock, nu vet jag inte hur länge du hållt på med akvarier, men jag antar att du är rätt ny. I början litade jag också blint på personalen i butikerna. Har ägaren sagt det du sa så tycker jag inte att de borde få ha sin butik kvar! Om det var någon anställd så borde han/hon få sparken direkt. Magnifica är antagligen en av de svåraste anemonerna som finns i handeln. Visste de om det och ljög för dig så... I rest my case. Om de själva inte visste något om djuret så borde de för det första inte sälja det, och för det andra måste de kunna ge konsumenten en beskrivning m.m ang. djuret de säljer så därmed blir det även olagligt. Visst kan de inte ge en detaljerad beskrivning angående alla djur som finns i butiken, men när det gäller anemoner, som är ett av de svåraste djuren att hålla vid liv i ett akvarium så borde det vara en självklarhet.

(tillägger att jag inte har någon aning om vilken butik det är eller liknande, så detta blir endast min reflektion av vad Paul skrev)

Mvh Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju lätt att skriva att man ska kolla upp allt innan man köper något,

men i butikerna så får man vara jäkligt glad om dom har något hemma över huvud taget, som är intressant.

Har dom något och så åker man hem för att kolla upp det hela

och åker tillbaka någon dag senare (när man har tid),

så kan du ge dig tusan på att firren eller korallen inte finns kvar.

Därför så tar ju många (även jag) en chansning och

köper det som tillfälligt finns i butiken.

Skulle det vara så att butikerna hade ett större utbud

som alltid fanns hemma, så skulle man nog chansa lite mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

trist när det händer,, men det ligger nåt i alla inläggen - visst är det bra att vara påläst innan, men precis som uffe säger så är det inte alltid man hinner fönstershoppa och sedan läsa på innan "drömobjektet" är sålt.

Anemoner är inte speciellt lätta - i synnerhet inte magnifican, tyvärr så verkar många både kunder och handlare vara ovetande om detta faktum!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag i alla fall lärt mig läxan och ska försöka ta det lite lugnare i fortsättningen, men som uffe påpekar stämmer ganska bra, att man ser något i affären som ser intressant ut, ja då är det liksom kört. så var det med min anemon + att handlaren sa att det var ok. i framtiden blir det att jag bestämmer vad ungerfär vad jag vill ha innan jag åker iväg till handlaren.

Vill även tacka jaken som nu har givit mig en massa goda råd och vill hjälpa till när jag har några frågor.

Inte lätt att vara nybörjare och alla nya råd och intryck som finns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste säga att jag blir så j**la less på dem här påhoppen. Det räcker om EN påpekar för personen ifråga att han/hon har begått ett misstag måste det upprepas av tiotal personer. Fine ni gav han vad han tålde så låt det vara nu!

//Victoria

Jag kan tyvärr inte hålla med Victoria här, jag tycker att Boboo ska få stå ut med tjatet.

Jag har svårt för att tro att Bobooo köper allt utifrån vad andra säger, om så är fallet är det dags att vakna upp ur koman.

Jag har faktiskt sätt en tråd för två dagar sedan där Bobooo fått rekomendationer på läsning angående Anemoner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

läste tråden du angav, men dock hann anemonen att ta fighten med pumpen natten därpå. Koman har jag dock aldrig varit i, men klart är att man är lättpåverkad som nybörjare, tror även att du (iiustratören) varit nybörjar och gjort misstag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...