Gå till innehåll

Johns 300L hörnakvarium


Fp730a

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har lyckats skaffa mig ett akvarium begagnat till ett riktigt bra pris. Nu är det så att det är väldigt mycket alger på det och jag skulle vilja få det riktigt rent innan jag börja göra någonting. Vilken metod rekommenderar ni? Han jag köpte av sa rakblad, men jag är lite rädd att repa rutorna samt att jag vill få det helt perfekt! Kan man använda sig av rakblad och sen polera/putsa det sista med något medel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att vara säker på att inte repa rutan kan du ställa akvariet på golvet och vända det så att den ruta du vill göra ren ligger mot golvet på en matta. Sedan häller du litet vatten på rutan och finjuserar lutningen med några tidningar under kanten. Med litet finkänslighet får du ett vattendjup på ett par millimeter. Sedan är det bara att vänta ett par timmar så går det lätt att ta bort algerna med en kökssvamp liknande "Scotch brite" men utan slipmedel i. Mindre akvarier har jag tagit under duschen på detta sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej John!

Kul med en akvarist till och dessutom i närheten. Hoppas du ska känna dig välkommen hit till guiden och att du får bra svar på de frågorna du ställer. Om man söker lite här på guiden först och sen ställer frågorna kring det du har läst så kommer folk se att du är verkligen söker information och då kommer du få massor av bra tips.

Lycka till!

Jag fick detta via PM till mig:

Hej!

Jag såg att du hade putsat och fejat på din akvarium(rengjort) och jag undrar vilken metod du använde? För jag har mycket alger på ett nyinköpt akvarium och jag vill få det så absolut rent som möjligt. !

Kan man använda sig av något medel? Putsduk? Blötlägga? Hur gjorde du?

MVH

John

Valde att svara på det här så fler kan ta del av svaret. Du har redan fått svar av Stig som är mycket erfaren. När jag gjorde rent mitt kar gjorde jag inte riktigt så och det beror i första hand på att jag inte hade erfarenheten som Stig har och att jag hade rätt mycket kalkalger som satt hårt.

Jag använde vatten i blomspruta med vatten och skrapa till glashällsspis mest men kompliterade med tjurskallighet och vilja samt rakblad, t sprit mm.

Lycka till och ta kort och lägg ut från början! Det är kul att följa utvecklingen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för alla goda tipsen, jag har stått med blomspruta och rakblad nu och får det hyggligt rent. Men som sagt var. Man vill ju ha det perfekt...

Ska testa diverse tips ni lagt fram. Rapporterar vad som gick bäst.

ps: Nytt namn på tråden skulle kunna vara Johns 300L hörnakvarium. ds

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som fungerade bäst för mig var rakbladet. oj vad jag sparade tid. Lite feg runt listerna bara. Vill inte skära hål någonstans där man inte vill ha hål.

Före:

im000689_1168727675.jpg

Efter:

im000696_1168727805.jpg

Med ett förvånansvärt intresse hos regeringen. Hon hjälpte till och med mig att städa det!

im000682_1168727737.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter ett par veckors gediget efterforskningsarbete kan jag enkelt konstatera. Mina saltvattenplaner är lagda på is på grund av bristande akvarie-erfarenhet och bristande ekonomi.

Jag har nu kommit till den graden av insikt att jag inte kan något!

Jag har istället bestämt mig för att först försöka få till ett sötvattenakvarium och öva på det.

Ta gärna bort tråden (admin)... och tack för all hjälp alla snälla.... Jag kommer en dag bygga ett saltvattenkar vilket varit min barndomsdröm länge , då kommer jag tillbaka med massor av kloka frågor !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...