Gå till innehåll

Försäkring.


Karoline

Rekommenderade inlägg

När vi försäkrade vår katt på Agria Djurförsäkringar så frågade jag mest på skoj jag om man kunde försäkra sitt akvarium, eller en specifik fisk som var väldigt dyr.

Men det kunde man inte, det hade inga försäkring för just akvarier. Vilket var ett ganska väntat svar.

Annars är det nog hemförsäkringen som gäller för eventuella olyckor. Tyvärr så omfattar inte försökringen elavbrott liknande det ni hade.

Då är det "bättre" att snubbla in med en hammare i framrutan i mörkret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också kollat upp samma sak som Jaken och det finns i dagsläget inga försäkringar (kollat med dem flesta, även djurförsäkringsbolag så som Agria) som täcker in djuren vid t.ex utrustning som felar, vid sjukdom, strömavbrott eller liknande.

Det som finns är dock hemförsäkringar som täcker in om akvariet skulle gå sönder. Då täcker det in allt som är i akvariet också (gäller iaf för Länsförsäkringar som jag har). Men se dock till att lösöret för försäkringen täcker upp det som skadas (allt i lägenheten som förstörs, plus allt i akvariet, själva akvariet, utrustning etc). Mitt lösöre ligger på 300.000 kr i dagsläget.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Kolla med Vargklo, han jobbar på försäkringsbolag....om jag inte minns fel.

/ Hälsningar pär

Jag har diskuterat försäkringar med Calle på något av våra möten. Det intressanta som framkom då var att det står att man får ersättning för växter och fiskar. Så frågan är ju hur försäkringsbolaget ställer sig till koraller och LS.

Inte helt omöjligt att de hänvisar till att det står växter i det finstilta när man vill ha ersättning för SPS-koraller för 50.000:- och då hävdar att koraller faktiskt inte är växter.

Försäkringsfrågan har varit uppe många gånger förut vet jag. Att vattenskadorna och själva akvariet ersätts är ju en sak. Men det är hur försäkringsbolagen ställer sig till att ersätta döda koraller och fisk som jag tycker är intressant att diskutera vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när jag tecknade min hemförsäkring så frågade jag samma sak,, och då var det någon tilläggsförsäkring som man va tvungen att teckna och det skulle gälla för själva akvariet och all teknik och alla fiskar och växter o så. frågade dock inte om det gällde koraller och så eftersom jag bara hade sötvatten när jag tecknade.

kommer inte heller ihåg vad den extra kostnaden var,men det var inte speciellt dyrt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag pratade med en av flikvännens kompisar om akvariet och vad som skulle hända om det började läcka. Hon jobbar på .........försäkringar och hon berättade att det absolut inte skulle vara några problem så länge det är skött bra.

Hon skrattade lite och berättade att på 4år inom försäkringsbranchen hade hon behandlat 2 ärenden där akvarier varit i centrum. Jag förstod inte vad som var så kul. Då berättade hon att varje dag är det minst en diskmaskin som pajar och skapar ungefär samma skador och att jag borde vara 1000ggr mer orolig över den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag pratade med en av flikvännens kompisar om akvariet och vad som skulle hända om det började läcka. Hon jobbar på .........försäkringar och hon berättade att det absolut inte skulle vara några problem så länge det är skött bra.

Hon skrattade lite och berättade att på 4år inom försäkringsbranchen hade hon behandlat 2 ärenden där akvarier varit i centrum. Jag förstod inte vad som var så kul. Då berättade hon att varje dag är det minst en diskmaskin som pajar och skapar ungefär samma skador och att jag borde vara 1000ggr mer orolig över den.

Jag håller på och tvistar med min hyresvärd om en akvarieläcka jag hade för 2 år sedan, eller rättare sagt, mitt försäkringsbolag och min hyresvärd gör det, men jag sitter ju i kläm. Nu har det gått så långt att hyresvärden har lämnat ärendet till en advokat som hotat med rätten och inkasso, och försäkringsbolaget håller på mig och ställer upp med advokat och allt, för de anser att de har rätt i ärendet. Nu var detta ett sötkar där ett ytterfilter sprang läck i en slangkoppling, så några koraller eller skadat kar blev det ju iofs inte, och alla fiskarna klarade sig men ännu saknar jag golvlisterna i de skadade utrymmena samt att golvläggarna har gjort ett slarvigt jobb så limningen i plastmattan börjat släppa.

Men skam den som ger sig! :) Sedan dess har jag haft 6 olika kar i lägenheten.

Vår diskmaskin däremot har klarat sig oskadd, så jag är väl en av de som ligger på fel sida om linjen i statistiken då...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bra att du i alla fall har försäkringsbolaget på din sida ;-)

Om det hade varit ett läckage under en lite längre tid,

så får man normalt inte ersättning av försäkringsbolaget,

utan det måste vara en s.k. "plötslig händelse".

En slang som läcker vatten under längre tid får man inte ersättning för,

men om du av misstag slår hammaren i karet framruta, så får man ersättning.

Vad en "längre tid" är, har jag inte riktigt klart för mig,

men det är nog flera dagar i alla fall.

Detta kan ju vara lite svårt och veta om man har varit borta på semester

och hela golet är fullt med vatten.

Detta är bra att veta när man gör en anmälan.

Jag förstår inte riktigt försäkringsbolagens resonemang,

men så fungerar det.

Obs: Självklart kan detta variera mellan olika försäkringsbolag

och även försäkringsbolaget kan ändra sin egen policy.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bra att du i alla fall har försäkringsbolaget på din sida ;-)

Om det hade varit ett läckage under en lite längre tid,

så får man normalt inte ersättning av försäkringsbolaget,

utan det måste vara en s.k. "plötslig händelse".

En slang som läcker vatten under längre tid får man inte ersättning för,

men om du av misstag slår hammaren i karet framruta, så får man ersättning.

Vad en "längre tid" är, har jag inte riktigt klart för mig,

men det är nog flera dagar i alla fall.

Detta kan ju vara lite svårt och veta om man har varit borta på semester

och hela golet är fullt med vatten.

Detta är bra att veta när man gör en anmälan.

Jag förstår inte riktigt försäkringsbolagens resonemang,

men så fungerar det.

Obs: Självklart kan detta variera mellan olika försäkringsbolag

och även försäkringsbolaget kan ändra sin egen policy.

Den grundläggande filosofin i försäkringsbranschen är att man betalar ersättning för olyckshändelser. Dålig tillsyn eller dåligt underhåll får man som regel själv stå för. Som olyckshändelse defineras "plötslig och oförutsedd händelse". Vad "plötslig" definieras som beror på skadans art. Med "oförutsedd" menar att man inte borde kunnat förutse att skadan skulle inträffa. Bedömningen av "oförutsedd" är i praktiken ganska mjuk och till kundens fördel, framför allt efter den praxis som utvecklats i ARN (Allmänna reklamationsnämnden) över åren. SI slutändan är det en bedömningsfråga i varje enskilt fall, och det är mycket svårt för en medarbetare på ett försäkringsbolag att utställa löften i förväg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Observera att det som jag och andra skrev i tråden ovan gällde 2005. Saker kan ha ändrat sig sedan dess. Ring och kolla mer era bolag som ni är osäkra!

Ringde å kollade med mitt bolag idag...tydligen så hade dom höjt från 30.000 till 40.000....passade då även på att fråga hur det gällde om jordfelsbrytaren löser ut...som man frågade 2005-08- och då skulle man få ut om det hände. Men inte nu

folksams allriskförsäkring....så ska nog säga upp den då jag skaffade den enbart för akvariumet...

Drar utomlands 2v nu om ett par dagar....så man vill ju veta vad som gäller...

Surt att man tror man är försäkrad fast man inte är det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ringde å kollade med mitt bolag idag...tydligen så hade dom höjt från 30.000 till 40.000....passade då även på att fråga hur det gällde om jordfelsbrytaren löser ut...som man frågade 2005-08- och då skulle man få ut om det hände. Men inte nu

folksams allriskförsäkring....så ska nog säga upp den då jag skaffade den enbart för akvariumet...

Drar utomlands 2v nu om ett par dagar....så man vill ju veta vad som gäller...

Surt att man tror man är försäkrad fast man inte är det.

Passade du på att fråga om du får pengar för döda koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra att veta, för i fredags morse vid ~ 07.00 (när jag låg och sov),

så löste min jordfelsbrytare ut i huvud-el-centralen.

Jag har ingen anning om vad detta berodde på,

men jag har klara misstankar att det är någon som tillhör akvariet

som är syndabocken.

Ev kan det vara mina två Tunze4002 pumpar,

som startar ungefär vid denna tid.

Detta är inte kul om detta händer om man är borta två veckor.

Efter detta, så blir jag bara ännu mer sugen på att ha ett SMS-larm (med batteribackup) på akvariestyrningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har länsförsäkringar och har alltid haft. Efter förra stormen var det i princip att slänga ut allt eftersom vi hade strömavbrott i många dagar.

Kommer inte ihåg vad länsförsäkringar sa såhär på rak arm men de tillsammans med elbolaget och advokatfirman som skulle ta upp de klagomål som förekom löste det smidigt med att jag fick plita ner allt som fanns i karet cirka priser och bevisa det med daterade bilder. Fick tillbaka 75% av det belopp jag hade skrivit upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade ju ett 220 kar som sprack. På mitt försäkringsbolag fick man ut för allt levande i karet, t.o.m. levande sten om den blivit förstörd. Karet får man endast för om det skett yttre åverkan på det. Min försäkringsgubbe var just då han gav mig ersättning för del av karet och såg på rasande levande sten som yttre åverkan. :-)

/Carl

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...
Bra att veta, för i fredags morse vid ~ 07.00 (när jag låg och sov),

så löste min jordfelsbrytare ut i huvud-el-centralen.

Jag har ingen anning om vad detta berodde på,

men jag har klara misstankar att det är någon som tillhör akvariet

som är syndabocken.

Ev kan det vara mina två Tunze4002 pumpar,

som startar ungefär vid denna tid.

Detta är inte kul om detta händer om man är borta två veckor.

Efter detta, så blir jag bara ännu mer sugen på att ha ett SMS-larm (med batteribackup) på akvariestyrningen.

Din jordfelsbrytare verkar lösa ut lite då och då )=

Synd du aldrig hann skaffa SMSlarmet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kollade med mitt bolag för en månad sen, tydligen så är mitt redan försäkrat i hemförsäkringen. dom ersätter innehållet vid kasch, om karet om en ruta skulle spricka samt ev vattenskador. (må det aldrig hända med tanke på allt vatten)

Vilket bolag har du? Lägenhet eller hus??

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det viktigaste när det gäller försäkring är nog inte bolaget, utan att man har det tillägg som kallas allrisk/drulle/plus, vilket gör att man blir skyddad upp till ett basbelopp (40 000 kr) vid allmän "klantighet" på t.x. akvariet. Följdskador, t.ex. vattenskadorna på huset/lägenheten, täcks alltid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska själv i tingsrätten på tisdag ang. ett läckande ytterfilter som gav mig en mindre bassäng med drygt 500 liter vatten på golvet en dag för många år sedan, men först nu har det kommit så långt. Saken ligger i tvist mellan mitt försäkringsbolag och min förra hyresvärd, om vem som egentligen är skyldig att betala när det rör sig om aktsamhet, dvs, jag inte är vållande till skadan.

Hyresvärden anser att jag ska betala då de menar att jag har påverkat filtret med yttre våld eller varit oaktsam, medans försäkringsbolaget anser att det ligger på hyresvärden att återställa lägenheten i sitt urspungliga skic oavsett om jag varit vållande eller ej. För min del så är det bara en lång och utdragen process som är jobbig. Det jag kan bli skyldig är isf självrisken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...