Gå till innehåll

Köpa fiskar ifrån sri lanka


lennie

Rekommenderade inlägg

Hej på er alla.

Vet inte riktigt i vlket forumsdel jag ska lägga detta. så jag lägger det i övrigt snack.

En av mina bästa vänner har flyttat till Sri Lanka för ett tag sen.

Och jag bad honom kolla upp lite priser på marine Fiskar där nere..

Det och är väldigt biligt där.

Så nu till mina frågor..

har någon testat att köpa hem fiskar ifrån utlandet.

Vad säger tullen om det. hur mycket skatt ska man betala på det.

Tex... Nemo kostar ca 7 kr. och sen tillkommer frakt och tullavgifter.

men om man är några som beställer så borde inte frakten bli så dyr.

Om ni vill veta lite priser.. skicka iväg lite förslag på fiskar som ni vill ha så ska jag kolla upp vad dem kostar där nere..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Paracanthurus hepatus - Palett Kirurg = 40 kr/st

tillkommer lite kostnader för packning. misstänker att man måste köpa någon special kartong för att skicka hem fiskarna. men det borde inte vara någon stor kostnad för det där nere.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är klart intresserad, men just nu vet jag inte exakt vilka firrar som jag vill ha.

Det beror också på vilka firrar som finns tillgängliga.

Flygfrakt är mycket dyrt, så att det är det som kostar mest, inte fiskarna.

Sedan ska man räkna med att man får ett stort bortfalll pga fiskarna dör på vägen.

För att minimera detta, så ska vara väl förberedd på vad som finns, vad man ska ha, att fiskarna paketeras precis innan dom ska fraktas och att man hämtar fiskarna så snart man kan på någon flygplats i Sverige.

Det bästa (=snabbaste) är ju om man kan få ett direktflyg till ex Arlanda.

En ska som man ska klargöra i förväg är hur vi ska fördela förlusterna pga döda fiskar.

Är var och en ansvarig för sina beställda fiskar eller ska man dela procentuellt på vad man har beställt typ "Jag har beställt för 1000:-", men får betala 20% extra pga döda fiskar.

Det är kanske inte så lämpligt att beställa just nu,

så att man får firrarna stående på något lager i Arlanda,

när det är 20 minusgrader.

(om det nu blir några minusgrader över huvud taget i detta land)

Jag vet att JR hade problem med detta förut,

när dom fick leveranser mitt i natten,

men kunde inte hämta ut dom från lageret då allt var stängt på Arlanda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men kom igen nu, ärligt talat.

Fiskar är väll det billigaste i denna hobbyn. Tror ni verkligen att det är så enkelt att privatimportera fisk från andra sidan jordklotet och sedan ta emot dom på ett vettigt sätt.

Åk till er lokala djurbutik istället och köp fisk som gått i karantän och redan äter.

Detta projekt är dömt att misslyckas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm, jag är nog beredd att hålla med dig !

Ta hem SPS-koraller istället ;-)

Men kom igen nu, ärligt talat.

Fiskar är väll det billigaste i denna hobbyn. Tror ni verkligen att det är så enkelt att privatimportera fisk från andra sidan jordklotet och sedan ta emot dom på ett vettigt sätt.

Åk till er lokala djurbutik istället och köp fisk som gått i karantän och redan äter.

Detta projekt är dömt att misslyckas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om ni e inne på tar hem vill bara påpeka att det tillkommer olika avgifter som packning, låder, tull m.m speciellt frakten ligger på runt 145 kr kg så en hepaturus på 40 kr och frakt på ca 2 kg 290 kr sen alla olika avgifter så räkna med runt 450-500 kr bara den fisken. en död fisk då en dyr fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tror jag att du tog i från skosulorna,

men billigt med frakt, är det inte !

om ni e inne på tar hem vill bara påpeka att det tillkommer olika avgifter som packning, låder, tull m.m speciellt frakten ligger på runt 145 kr kg så en hepaturus på 40 kr och frakt på ca 2 kg 290 kr sen alla olika avgifter så räkna med runt 450-500 kr bara den fisken. en död fisk då en dyr fisk.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag vet så är Sri-lanka fortfarande en av de stora exportörerna av saltvattensfisk. Dock har dom sedan många år ett totalförbud på koraller såväl mjuk som stenkoraller samt levande sten.

Anemoner och räkor exporterar dom också, men åtmiståne räkor kräver tillstånd från jordbruksverket.

Frakten är inte så dyr åtminståne inte om man skickar över 100 kg gissningsvis 30-40 kr/kg. De flesta vill inte skicka mindre över huvud taget.

Packning brukar kosta 5-10 dollar/box.

Paracanthurus hepatus har dom väldigt sällan, och oftast bara under april/maj och det är inte den varianten som är helblå utan den lite gulare varianten. Dessutom finns många av dom flesta finare arterna bara på ostkusten där dom dom framför allt kan fiska april till oktober på grund av monsunvindarna, och numera ännu mer sällan på grund av oroligheterna i de delarna av landet.

Jag kan inte rekomendera att försöka importera på egen hand, det är svårt att ta om stora mängder nyimporterad fisk för en normal privatperson, fiskarna är ofta medtagna och det är lätt att ta livet av rubbet om man inte vet hur och har system för att hantera nyimporterad fisk .

Dom skickar ofta inte det man beställt och en mindre i dom storlekar man tänkt sig.

Jag är ganska säker på att det i slutändan inte blir billigare än att köpa sina fiskar i sverige för normalakvaristen.

Jag har varit på Sri-lanka några gånger på 80-talet och besökt flera exportörer och standarden varierar mycket, det fanns riktiga proffsanläggningar men dom är nästan alltid bara intresserad att skicka riktigt stora sändningar till stora importörer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med pwin, jaken m.fl - det är oftast inte priset på fisken som är den avgörande faktorn på priset - frakt, emballage, kostnader runt detta och överlevnad är den stora kostnaden.

Sedan tillkommer en avsevärd risk att bli blåst.

Jag törs nog lova att det kommer att bli dom dyraste fiskar du nånsin köpt - ge bort stålarna till barncancerfonden istället, så slipper du magknip :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...