Gå till innehåll

T5 delar i byggsats


jojjen

Rekommenderade inlägg

Det är till ett hörnakvarium som jag skall bygga in ljuset i möbeln. Framrutan är vinklad ca 50 grader så det är kanske svårt att få dit 1-2 amaturer.

Det kommer bli lite halvtight med utrymme då jag har en HM i mitten av karet och sen skall ha 2 rör längs med framrutan och 1-2 längs med ena kosrtsidan och 1 längsmed andra kortsidan.

Blir det så dyrt egentligen? 2 * 300:- för ballaster och typ 100:- för fattningarna. Reflektorer tror jag att jag kan knäcka till själv här hemma av gamla som jag har liggandes. Kablage har jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja för det jag skulle bygga blev det dyrt.. tänk på att det är 300 dkr och inte skr, dansken ligger lite högre.. du får ungefär 80 danska för 100 svenska.

när jag plockade ihop 2 st drivdon, 8 fattningar, 4 reflektorer och rör blev det fasen dyrt.. :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jörgen vad skall du ha för styrkor på T5:or? Här har du några bra ballaster: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=5683.htm som fungerar med T5:or. Socklar (vattentäta sådana) kan du få från tex www.aquaristic.net för type €6/st annars tror jag Akvarielagret har, ganska nära för dig, till både Elfas avhämtningslager och Avkarielagret ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Thanx

Jag har inte riktigt bestämt Watt-talet än. Jag har redan en 250W MH så man kanske klarar sig med 4*24W?

Framrutan kan ha 80-100cm, ena kostsidan 70cm och andra 80cm. Så 24W på 60cm skulle fungera runt om och då även Elfas HF-don... intressant.

haha lite lätt pinsamt... hade inte en aning om att Elfas lager låg inom 5min gångavstånd från mitt :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner att jag måste flika in med en liten tråd jag skrev tidigare i ämnet "bygga eget vs fabriksbyggt"... Länk

I den tråden gällde det min belysningsplanering för ett kar på 200cm i längd, där jag försökte kalkylera upp vad som skulle bli billigast.

Har även en MH-jämförelse i tråden.

Min slutsats var helt enkelt:

Ska man ha en standardiserad storlek på den slutliga armaturen gör man bäst i att handla en ATI Sunpower. Finns det billigt material att tillgå ska det mycket till innan man klår den armaturen, speciellt om vi pratar om många rör.

Om man däremot kämpar med att försöka belysa ett hörnakvarium eller annan form på burken så har man inte så stort val annat än att försöka köra med hembygge.

Tips: gör en kalkyl själv och jämför. Tänk på fraktpriserna också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag hadde ett hörnakvarium så hadde jag 2st 54watts i framkant och 2st 24watts mot bakkanten av karet. Kompletterade med en 250watts i mitten men spanade att klämma in fler eller bara T5 belysning över hela. För att forma och få mest ljus så var det tanke med att ha 54watts ytters å sedan gå över till 39watts å slutligen 24watts i bakkant.

Tycker att Arcadias kit är en bra lösning och färdigkopplat om man ej vill koppla själv eller har den nödvändiga kännedomen.

Arcadias kostar väll ca 900kr fuktsäker och IP 67 klassad (plugg and play)

Bygg själv: Drossel ca 350:- 4st vattentäta hållare ca 120kr + kabel ca 50kr

Var på gång att byta upp mig till ett Juwel akvarium å då skulle jag valt Arcadias system för att slippa att koppla själv denna gång skulle varit 4x80 + 2x54watt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag hadde ett hörnakvarium så hadde jag 2st 54watts i framkant och 2st 24watts mot bakkanten av karet. Kompletterade med en 250watts i mitten men spanade att klämma in fler eller bara T5 belysning över hela. För att forma och få mest ljus så var det tanke med att ha 54watts ytters å sedan gå över till 39watts å slutligen 24watts i bakkant.

Tycker att Arcadias kit är en bra lösning och färdigkopplat om man ej vill koppla själv eller har den nödvändiga kännedomen.

Arcadias kostar väll ca 900kr fuktsäker och IP 67 klassad (plugg and play)

Bygg själv: Drossel ca 350:- 4st vattentäta hållare ca 120kr + kabel ca 50kr

Var på gång att byta upp mig till ett Juwel akvarium å då skulle jag valt Arcadias system för att slippa att koppla själv denna gång skulle varit 4x80 + 2x54watt

Är det kanske denna du menar: http://www.arcadia-uk.info/product.php?pid=47&mid=11&lan=en⊂=&id=4

Även CE-märkt! Säljs den i någon svensk butik?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...
Jörgen vad skall du ha för styrkor på T5:or? Här har du några bra ballaster: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=5683.htm som fungerar med T5:or. Socklar (vattentäta sådana) kan du få från tex www.aquaristic.net för type €6/st annars tror jag Akvarielagret har, ganska nära för dig, till både Elfas avhämtningslager och Avkarielagret ;)

Elfa donet, http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=5683.htm

kan det även fungera till 24W T5:or eller är det kört då det är specat till 26W?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...