Gå till innehåll

Hur fort växer en fisk?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Tja. I mitt kar går nu en Korankejsare som är ca 6-7cm lång i juvenilfärg. Hur lång tid tar det innan den börjar färga om, och skulle det vara djurplågeri att låta den gå i ett AM Chromis i ca 2 år tills vi flyttar till hus och bygger ett större kar på ca 1000 liter?

Jag funderar nämligen på att sälja mitt Juwel och skaffa ett mindre så länge, men vill inte skiljas från en av mina finare fiskar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alldeles för litet kar till en så stor fisk. Den borde ha möjlighet att dubbla sin längd på det närmaste året. Då behöver den ett kar på minst en meter. Ett år till så skall den närma sig 20 cm. Och den bör få möjlighet att växa till 35 cm. Går den kvar i karet för länge blir den en hoptryckt dvärg utan möjlighet att växa till full storlek även om den senare får tillräcklig plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alldeles för litet kar till en så stor fisk. Den borde ha möjlighet att dubbla sin längd på det närmaste året. Då behöver den ett kar på minst en meter. Ett år till så skall den närma sig 20 cm. Och den bör få möjlighet att växa till 35 cm. Går den kvar i karet för länge blir den en hoptryckt dvärg utan möjlighet att växa till full storlek även om den senare får tillräcklig plats.

Bra sagt Stig även om du snålar lite med på storleken. Jag gillar inte att folk stoppar i fiskar som behöver simuyrymme i burkar som blir rena isoleringcellen. Stressen ökar och stress gör dem sjuka och kan även döda dem. Det är fan djurplågeri ju.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

Jag utökar din tråd lite Lagge... Hoppas det är ok.

Jag var å tittade lite efter lämpliga fiskar att komplettera mitt 180L med. Min sambo är jätteförtjust i Hepatus. Hade väl varit ok om man haft ett kar på över kubikmetern, men även om de exemplaren som fanns hos handlaren var på 4-5 cm ungefär så växer väl dessa fiskar så fort att det inte skulle dröja länge innan karet var alldeles för litet för dem... Eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sålt min Hepatus för någon vecka sedan, under det knappa året jag hade den så växte den ca 4-5cm. Är du ute efter blå fisk med gul stjärt så finns det ett antal frökenfiskar som passar in också. :)

Kanske skulle kika på någon dvärgkejsare istället?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har redan en sån frökenfisk som du pratar om... Jag la egentligen ner planerna för att skaffa en hepatus redan i butik för att jag gissade att den skulle växa för fort, men ville bara kolla med de som vet åxå... :) Förmodligen så kommer karet besättas med några mindre (i storlek) färgglada fiskar allt eftersom...

Växer alla arter i ungefär den takten (fullvuxna på omkring 2 år)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sålde vår hepatus för nån dryg månad sedan pga nedgradering. På 2 år hade den växt från en 5-krona i storleken till 12-15cm. Detta i ett kar på över 2m i längd och ganska mycket matning. 4-6ggr/dag i normala fall.

Min erfarenhet är att denna art inte är lika aktiv simmare som många andra kirurger. Kanske klarar sig denna i ett mindre kar än vissa andra kirurg-arter i samma storleksklass?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den jag har köptes av Bio Ted i maj -09. Då var den 5cm ca. Nu är den 15cm.

att jämföra är en A. leucosternon som inhandlades mars -09 och då var den 10cm , nu är den kanske 14 max ja den är mindre än hepatusen iaf.

Ett annat exempel är en Z. Flavecense som var 6cm ca mars -09 nu är den 9-10ca.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...