Gå till innehåll

Delteckar


Bengan

Rekommenderade inlägg

Stämmer bra det. Low iron är vitt när du tittar in i det från sidan av glaset, medans vanligt floatglas har en grönaktig ton. Detta gör att färgerna i akvariet ser annorlunda ut ovan ifrån mot om du tittar igenom rutan på karet. Ju tjockare glas, desto mer förvrängning av färgerna.

Globefish skickar dock inga kar, utan du får köra upp och hämta det själv.

Alternativet är att du åker ut till Zoogiganten i Lomma och hör med dem, de har en kille som bygger kar åt deras kunder, och det är betydligt billigare att åka ut dit och hämta karet sedan. Du kan få det borrat och med ytavrinningskammare, så det är bara att börja rita. :)

De har dock en leveranstid på ca 3-4 veckor, tänk på det. Killen som limmar karen har väl annat att göra också antar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite närmre till Zoogiganten för min del. Det är kanon att man kan beställa kar av dem, då har jag möjlighet att få mått som passar.:ler: Leverenstiden är rimlig tycker jag, eftersom jag inte kan komma igång förräns jag har flyttat ändå. Har tid på mig att läsa och lära mig mer under den tiden.

Tack för hjälpen!:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Jag har beställt Knops nybörjarguide och tänkt börja med den. Jag får se hur mycket böcker jag hinner läsa eftersom jag studerar samtidigt. De håller en fullt sysselsatta med litteratur.:snurrig:

Jag tror allt kommer att gå bra. Jag har en liten fråga angående cirkulation. Finns den något sätt att veta hur mycket cirkulation man ska ha i ett kar? Ungefär som med 1w/liter i belysning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror ju lite på vad du ska ha för djur i akvariet.

Om du tex ska ha mest sps koraller så vill du ha hög cirkulation.

lps koraller vill ha lägre cirkulation.

Men ett "minimum" brukar man väl säga är 10 x akvariets volym i cirkulation per timme

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

svårigheten för mig om man ska beställa ett kar är att veta hur det ska vara uppbyggt med ytavrinning osv hur stora hålen ska vara osv vad man ska ha för returpumpar och hur det konstrueras med rör. någon som har något tips eller vet någon tråd man kan kika behöver mer info.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!

Nu har de små grå arbetat på högtryck. Jag har varit och mätt lite i min kommande lägenhet. De måtten jag funderar på att ha på mitt kommande kar är (längd, bredd, höjd) 100 x 70 x 70. Tror ni det kan vara något? Vill ha lite extra höjd och djup. Jag tror att man kan göra ett trevligt revakvarium med de måtten. Kan man köra med T5:or i ett sådant kar? Tänkte på djupet och hur mycket ljus som når ner till botten. Vill gärna ha lite respons på mina tankar.;)

Ha det gott!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...