Gå till innehåll

Gammarus-, artemia- och cyklops


Hulteke

Rekommenderade inlägg

Självklart kan du mata med samma mat som i din gamla värld, men maten i havet skiljer sig en del från den i sjöarna och vattnedrag. Vissa fiskar lever på små kräftdjur, andra äter hellre alger och liknande. Surfa in på någon webshop, alt. ta dig till en butik som säljer salt och hör med dem vad de matar med.

Kan ju säga att jag själv matar med frysfoder av olika slag, däribland krill, mysis, artemia och levande små kräftdjur som jag aldrig minns vad de heter, samt spirulina-flingor, nori och ibland lite grönsaker så som broccoli och spenat.

Hoppas det hjälper dig i din fråga. :) (Även om din fråga lät som en frågesportsfråga med någon dålig bottenvinst i potten. ;))

*Tillägg: Glömde skriva att jag matar med Ocean Nutricean Formula One & Two också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fråga ang. Ocean ... formula 1&2 - vad är skillnaden? Har en burk 2 hemma.

Jag har inte så mkt fisk än. Just nu två clowner så det klart jag kan mata med artemia, det förstår jag nog, frågan är om man kan mata med sötvatteninsekter eller om det blir osmosisk chock eller vad det nu kan heta?

Röda mygg etc - dödar man allt då eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte röda mygglarver ett dåligt foder? Inte för fisken då, utan för människor? HAr fått reda på att de innehåller något cancer-framkallat medel. Men det är det iofs mycket som gör som man kommer i kontakt med. :)

Ang. O.N så har de en annorlunda sammansättning av innehållet, det ena ska tydligen lämpa sig mer för någon fisk och då det andra för någon annan sort. Men jag blandar det 50/50 i en burk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Röda mygglarver innehåller ett hemoglobin som liknar det vi har i våra röda blodkroppar.

Det är stor allergirisk men det finns de som använt det för att få saltvattensfisk till lek.

Men många fiskar bör ha högre fetthalt i fodret (Planktonätare) eller högre halt av vegetabilier (kirurger med fler).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Röda mygg innehåller mkt starka alergener. Det finns några intressanta samband, bl.a. att det är mkt vanligt att pälsdjurallergiker är allergiska mot - kackerlackor!

Knäcker ngn den nöten? När barn får pälsdjursallergi och får offra sitt marsvin åt gudarna, rekommenderas många ett akvarium. Är man någorlunda seriös erbjuder man sina små skyddslingar frysfoder och inte sällan röda mygg. Då allergin redan finns, då mot pälsdjur, är man känslig för starka allergener. Däerför utvecklar man snabbt en överkänslighet mot röda mygg. Men kackerlackorna då? Jo, deras allergener är nära nära besäktade med den röda mygglarven vilket gör att kackerlacksallergin blir en bonusåkomma - finurligt va?

Förlåt att jag ägnade så mkt plats åt så lite vettig info.

Mvh. en som debuterade i astma 1973.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan fråga:

att kläcka artemia genom att exv. använda en sådan där hatcher som kläcker dem rätt ut i karet - vad finns för nackdelar med det? Tycker det verkar vara en kanonidé fram tills de stackars räkorna kommer in i uvc eller ngn impeller ...

Har ngn erfarenhet av detta?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...