Gå till innehåll

Tankgenomföring


totto

Rekommenderade inlägg

:snurrig: Hejsan, Jag undrar bara om det är någon som har ett råd om hur stor genomföring jag ska ha på mitt 340l kar?

Sumpen under är ett 100l med en eheim1262 som retur (3400lh) och invändiga pumpar till en början kommer att bli 1st tunze (6000lh) och en annan pump på ca 1500lh, tror ni att det räcker med en 32mm genomföring eller blir det för dåligt flöde? tacksam för svar.

mvh en förvirrad nybörjare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle göra en centrering till genomföringen för att känna mig säkrare. Klipp till 10 cm luftslang och lägg den i varmt vatten så att den blir mjuk.

Sedan pillar du in den mellan glaset och genomföringen i borrhålet.

Nu hoppar jag in lite då jag inte riktigt förstår syftet med detta. Kan du förklara då jag vill ta del av din erfarenhet och kunskap?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu hoppar jag in lite då jag inte riktigt förstår syftet med detta. Kan du förklara då jag vill ta del av din erfarenhet och kunskap?

Har man inget som centrerar och "låser" genomföringen kan den teoretiskt flytta på sig och då är det fritt fram för vattnet att flöda....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack allihopa för era svar:smiley20: verkligen bra forum det här.

Det känns som om det säkraste vore att slipa upp hålet så att det verkligen passar, men om jag fattar det rätt då så blir det en 40mm genomföring med 32mm innermått om jag slipar upp det ett par,tremm som ska passa?

Draedon, du har inte en bild på ett sådant diamantstift så man vet vad man ska leta efter (eller om någon annan har det)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack allihopa för era svar:smiley20: verkligen bra forum det här.

Det känns som om det säkraste vore att slipa upp hålet så att det verkligen passar, men om jag fattar det rätt då så blir det en 40mm genomföring med 32mm innermått om jag slipar upp det ett par,tremm som ska passa?

Draedon, du har inte en bild på ett sådant diamantstift så man vet vad man ska leta efter (eller om någon annan har det)

En 32mm genomföring kräver ett hål på 42mm.. alltså en sån du ska ha om du kommer köra med en 32mm durso, vilket vore lämpligt med tanke på att ditt hål är 40mm.

här har du länk till trumslipen jag använde, gick riktigt smidigt!

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=386916

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kylde inte, gick bra ändå.. men däremot tog jag det lite lugnt och gned inte på allt för hårt. det är ju ändå bara 2mm som ska slipas upp.

glaset kan säkert spricka.. blixten kan säkert slå ner i skallen på dig medans du slipar osv. KAN säkert hända men jag tror odsen för sprickor / blixt är ungefär likadana ;)

Men kom ihåg handskar och skyddsglasögon! lossnar lite småflisor som man INTE vill ha i ögonen.. jag fick ett gäng sådana på armarna (Idiot som man är så slipade jag i t-shirt) och det var inge kul..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...