Gå till innehåll

foderautomat vilken ska man ta?????


h0llowman

Rekommenderade inlägg

okej såg att pwss hade den kanske ska beställa en sån. tar den både pellets och flingfoder ??? hur är det med fukten inte så det fastnar i facken ???

////// peter

Jag har bara testat Eheim och tycker den är helt ok. Sitter en liten fläkt i som ska hålla fodret torrt vill jag minnas. Tror mig ha sett en ny Eheim modell med två olika behållare för t.ex. flingor och pellets.

Edit: Här är den: 11476850872752386_TWIN.jpghttp://www.eheim.de/eheim/inhalte/index.jsp?key=liniendetail_28390_ehen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft en sådan som den du länkar till Peter, och den fungerade bra, och hade bra inställningsmöjligheter.

En liten miss vid en påfyllning gjorde att jag tappade ner den i karet och kvaddade elektroniken trots snabbt agerande och lång torktid.

Nu kör jag med en Hydor Eko Mixor och den fungerar också bra, fast den låter lite mer vid utfodring då den liksom hackar runt för att skaka loss foder som ev- fastnat. Iofs inget jag själv upplevt.

Den neda nackdelen med foderautomater, som jag ser det, är att de saknar vettiga fastsättningsanordningar. Kardborre hjälper inte alltid om man bara har smal glaskant att fästa automaten på. Epoxilim och lite plastdetaljer gör dock oftast susen. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

någon som kör med den här från triton akvarium ???

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=309⊂=11

ser ju precis ut som eheimen den blir det verkar vara prisvärd!!!

Jag lyckades hitta en kort filmsnutt på tillverkarens hemsida. Har varit sugen på den eller en eheim själv men inte fått tummen ur ännu.

filmsnutt <-- titta här

(obs, filmklippet funkade inte i Mozilla för mig, men i Explorern gick det kalas, kanske beror på mig iofs.)

Tony Pet

FishFeeder.gif

Eheim

image.php?productid=3115

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte NutraMatic automat och betalade typ 300:-,

men den var rena skiten ! (bortkastade pengar)

Sedan köpte jag Eheim kostade ~380:-

och jag var helt nöjd med den.

Här är några skillnader:

- Lätt att ställa in matmängd (med den gamla var man tvungen att test 5 gånger innan man visste hur mycket mat som kom varje gång. Dessutom är det stora variationer beronde på typ av foder)

- Jämn matning

(med den gamla maskinen, så var det stora variationer = ibland kom det bara 1/4 matpotioner)

- Inbygga ventialation för att foderat ska vara torrt

- Stabil, då den har en stor tyng i bakstycket

(den gamla höll på att tippa ner i karet bara man nuddade den)

- Enkla menyer för att programmera den

- Kvailite på knapparna

(på min gamla så har alla knappar mer eller mindre gått sönder och glappkontakt)

- Ehiem är knäpptyst vid matning.

Det gamla lät som en gammal köttkvarn.

tjenare funderar på att köpa en foderautomat pga att jag jobbar 26timmars pass och då får mina fiska inte så mycket mat =(...

vad ska jag välja för automat??? märke någon??? någon som fungerar bra med fukt .m.m och är prisvärd ...

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Tips om man vill få fast sin foderautomat:

jag har på mina kar en list som går på insidan av karet som saltstopp - hoppas ni är med på vad jag menar. Nåväl, jag har använt en 6mm glasbit (för tyngdens skull) med ungefärliga mått 10x15cm. På denna har jag siliconerat fast eheim-mataren. Detta gör att den står hur stadigt som helst!

jag har erfarenhet av både Eheim och Eheimkopian som är rätt lik och har följande att säga.

Eheim

Gedigen, tung och välbyggd. Ett riktigt original helt enkelt!

Kopian

Lättare, men med bättre doseringsmöjligheter pga konstruktionen på plastbiten som täcker för så mkt av utloppet som man önskar. På denna modell är det enklare att vara noggrann.

Sammanfattning:

satsa på en bit 6mm glas och en siliconplupp samt vilken av automaterna du vill. Jag kör vidare på originalet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...