Gå till innehåll

Små fiskar som blir stora, i små kar?


ppihlstrom

Rekommenderade inlägg

en fråga, som säkert behandlats annorstädes, men ändå... min erfarenhet från sötvattensfisk är ju att de "anpassar" sin storlek efter hur mycket utrymme de har i karet - gäller inte samma för saltvattenfisk? Jag har ju bara 128liter och funderar allvarligt på en palettkirurg, o de kan ju också bli 20cm... men om jag köper en som är lite mindre så borde det inte vara ett problem, eller har jag helt fel? (ursäkta om jag kidnappar tråden lite)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en fråga, som säkert behandlats annorstädes, men ändå... min erfarenhet från sötvattensfisk är ju att de "anpassar" sin storlek efter hur mycket utrymme de har i karet - gäller inte samma för saltvattenfisk? Jag har ju bara 128liter och funderar allvarligt på en palettkirurg, o de kan ju också bli 20cm... men om jag köper en som är lite mindre så borde det inte vara ett problem, eller har jag helt fel? (ursäkta om jag kidnappar tråden lite)

Jag vet faktiskt inte, men jag har sett en del annonser ute lite här och var att folk vill sälja fisk pga. dom vuxit ur karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg en video någon hade lagt upp på en palett i ett alldeles för litet kar. Den bara simmade runt, runt och försökte hitta ut. Jag hade tre kirurger och en kaninfisk i mitt fraggkar (140 cm) ett tag men när de växte till sig blev de uppstressade och aggresiva så jag sålde kirurgerna till Petrol där de blev mycket lugnare. Kaninfisken (10 -15 cm) behöll jag i mitt 400 där den gömde sig mest hela tiden och hade nattfärg. Nu går den i mitt 1550 liters och är praktiskt taget alltid framme och färgad. Det tog en månad för den att lugna ner sig och färga riktigt. Nu går den inte och gömmer sig ens för en tupplur på dagen. Den bara ställer sig på botten och lutar sig mot en Trachyphyllia eller stjärnpolyp.

Jag skulle säga minst två meter för palett och segelfenskirurg och en och en halv meter för övriga. Men jag har inte prövat så många så det kan finnas fler som behöver större kar. Naso räknar jag inte som akvariefisk. De växer ur alla kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med risk för allmän storm: om det stämmer, varför har ingen kört med rävhaj eller hammarhaj? De är väl inte så stora när de kläcks och borde då inte växa så mkt i ett 1500-literskar? Eller? Man kan tycka detta är ett löjlöigt och extremt exempel men om anpassning till levnadsutrymme gäller en art, varför skulle den då inte gälla nästa? Personligen tror jag inte det stämmer alls. Varken med söt- eller saltvattensfisk, eller andra djur heller. Om du har en oscar exv. och har den i ett 60 literskar - inte kommer den sluta växa när den är 15cm! Ngr kommentarer? Vore istället för ett gäng olika åsikter kul med länk till seriös källa/forskning som visar att fiskar blir mindre i mindre akvarium. Sen kan ju bristande kunskap om foder mm. ge missväxt men då handlar det snarare om misskötsel än smart anpassning ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett indirekt förhållande och beror på matning och vattenbyte. I ett litet kar där vattnet inte byts så mycket blir det en ansamling av ämnen som kan vara tillväxtbegränsande. Exempelvis vid yngeluppdragning är ett välkänt faktum att en eller två av ynglen drar iväg i storlek - tas de bort så kommer något eller några andra göra en enorm tillväxtökning under några veckor och så blir det samma visa igen. Inom fiskodling är storlekssortering av yngel en av de viktigaste parametrarna för att öka tillväxten (parallellt med bra vatten och hård matning). I ett litet kar där man byter vatten ofta och har bra filtrering samt matar mycket så sker en snabb och obegränsad tillväxt. I sötvattensvärlden anse att om nitrat överhuvudtaget har någon skadlig inverkan på fiskar så är det som en tillväxtbegränsare och då pratar vi om värden över 200 ppm.

Eftersom de feromoner som fungerar som tillväxtbegränsare ofta verkar vara artspecifika så gjorde vi på följande sätt när vi drev upp ciklidyngel under 80-talet. Vi kunde ha 200 yngel i ett 200 liters som matades bra och 80 % vattenbyte varje vecka. Vi hade heller aldrig mer än 50 av samma (eller närbesläktade) art i samma kar utan körde oftas med 4 arter i varje kar. Vi sorterade hårt - ut med de största varje vecka.

Att storleken på karet direkt påverkar storleken på fisken är en av de mest långlivade myterna inom akvaristiken. Den påverkan man ser är indirekt och har med skötseln att göra och inte storleken.

Däremot som jag har påpekat många gånger så har vi en mångdubbelt tillväxttakt i akvarier än i naturen på grund av en aldeles för hård matning. Både fisken och akvariet mår mycket bättre om vi matar betydligt mindre. Det är inte ovanligt att det tar upp mot 5-6 år för en fisk att bli könsmogen i naturen - i akvarier tar det ofta inte mer än 1 - 1,5 år (variation med art givetvis).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, så då har jag helt fel då.... my bad....

men, om mitt minne inte sviker mig så har halogen en palett i sitt 100 liters... hej halogen: hur funkar det? måste man ha ett kar som är 2 meter långt minst för att den ska trivas? jag vill ju inte köpa en om den kommer att plågas o lida hos mig, då får det vara, men det skulle vara kul att veta hur det har funkat hos dig, och andra som har haft den typen av fisk i lite mindre kar...?!? Är det helt kört så är det, men om det funkar så... (menar absolut inte detta som ett påhopp, bara så alla vet :) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det man ska vara medveten om man tänker ha en fisk till den blir stor är att den inte kommer vara lätt att fånga. Det går men kan vara besvärligt. När en kirurg blir för stor för karet blir den ofta elak mot andra invånare och skapar då stress i karet. Kan även komma att skada andra med sin skalpell vilket kan få komplikationer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När paletten är liten går det naturligtvis bra. Men när blivit för stor att trivas i karet är det dags att uppgradera.

jo det är klart, det kan man ju göra naturligtvis... så om man tar det som utgångspunkt, hur lång tid har man på sig innan det är dags att uppgradera? Visst, det är väl vansinnigt individuellt, beroende på vattenkvalitet, matningar osv, men ändå, mellan tummen o pekfingret. Hur lång tid kan det tänkas ta från en liten rackare på 6-7 cm tills den börjar få det för trångt? 1 år, 2, 5, 10? kan ju vara bra att veta när man ska börja övertalningskampanjen visavi regeringen, eller hur?!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...