Darth Vader Postat 30 januari 2007 Dela Postat 30 januari 2007 Jag har två st. convict blenny som jag vill bli av med.Jag har fullt med sten och koraller så tömma karet är inget alternativ.Jag har provat med pet-flaska. Finns det någon fiskfälla att köpa?Eller har någon ett bra tips./Robert Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MattiasN Postat 30 januari 2007 Dela Postat 30 januari 2007 jag har sett en sorts fälla i butik, så det finns. Jag vet dock inte vilket märke det var eller något sånt, en fyrkantig låda i plast med en lucka som jag tror fälldes ner med ett snöre. Tittade, som kanske framgår av beskrivningen, inte så noga, men det finns iallfall.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikkel Postat 30 januari 2007 Dela Postat 30 januari 2007 http://www.aquapro2000.de/Allgemeines_Zubeh_r.53/Fischfalle.153/?osCsid=57f93fbae6bad99998b4fce8a96a1058De fleste butikker bruge at have en "loaner"..... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
uffe2 Postat 30 januari 2007 Dela Postat 30 januari 2007 Jag köpte 6 st plexiglas-skivor på clasohlsson och limmade ihop en stor låda 20x20x30 cm Fördelen med en stor låda är att man inte behövervänta typ 2 veckor innan fisken vågar att simma in i lådan.Fungerar klockrent ! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Darth Vader Postat 31 januari 2007 Författare Dela Postat 31 januari 2007 Jag köpte 6 st plexiglas-skivor på clasohlsson och limmade ihop en stor låda 20x20x30 cm Fördelen med en stor låda är att man inte behövervänta typ 2 veckor innan fisken vågar att simma in i lådan.Fungerar klockrent !Du har inga bilder? hur fungerar den?Måste du stänga fällan själv,dom här fiskarna är skygga så det kan ta ett tag innan dom simmar in./Robert Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Norberg Postat 31 januari 2007 Dela Postat 31 januari 2007 Jag köpte en spagettiburk som jag modifierade!Den har måtten 28 x 14 x 9 cm.Jag skar ur ett hål i locket samt en skåra i sidan på det. Sågade ut en bit plexi som passade i springan samt limmade ett stop på den så den inte ska åka ur springan om man drar för långt i fiskelinan.Locket sitter ju bra så när en fisk simmat in i fällan släpper jag bara ner "grinden" så är han fast. Burken kan jag bara lyfta upp och den är ju vattentät så jag kan ju förvara fisken i den en stund om jag vill!Bara att ladda fällan med mat när de är hungriga sen är alla inne i ett nafs! Ja vill säga utom den du verkligen vill fånga! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 31 januari 2007 Dela Postat 31 januari 2007 Jag la nyligen ut tips på en bra fälla i denna tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=15008 Finns andra tips i den med!Lycka till! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Darth Vader Postat 1 februari 2007 Författare Dela Postat 1 februari 2007 Jag gillar spagettifällan ska prova den.Tack för era svar./R Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 1 februari 2007 Dela Postat 1 februari 2007 En bild på min, Smältlimmad plexiglas.https://www.saltvattensguiden.se/galleri/showphoto.php/photo/35/ppuser/1313/sl/n I tråden jag länkar till ovan finns den met Peter och med den snygga ritningen jag fick med från dig! Jag har varit på G att bygga den flera gånger men inte blivit av! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nemo Postat 2 februari 2007 Dela Postat 2 februari 2007 I tråden jag länkar till ovan finns den met Peter och med den snygga ritningen jag fick med från dig! Jag har varit på G att bygga den flera gånger men inte blivit av!ojoj att jag missade detta , Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 2 februari 2007 Dela Postat 2 februari 2007 Jag köpte en spagettiburk som jag modifierade!Den har måtten 28 x 14 x 9 cm.Jag skar ur ett hål i locket samt en skåra i sidan på det. Sågade ut en bit plexi som passade i springan samt limmade ett stop på den så den inte ska åka ur springan om man drar för långt i fiskelinan.Locket sitter ju bra så när en fisk simmat in i fällan släpper jag bara ner "grinden" så är han fast. Burken kan jag bara lyfta upp och den är ju vattentät så jag kan ju förvara fisken i den en stund om jag vill!Bara att ladda fällan med mat när de är hungriga sen är alla inne i ett nafs! Ja vill säga utom den du verkligen vill fånga! wow siken bra lösning!!här ser man ytterligare att saker i dagsbutiken kan funka kanon Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pwin Postat 2 februari 2007 Dela Postat 2 februari 2007 Jag har använt en annan typ av fälla som jag hittade på för 10 år sedan, enkel att bygga av tre stycken glasskivor. Höjden skall vara så att den sticker 1-2 cm över vattenytan. Fördelen är att man kan ställa i fällan kvällen innan man fångar fiskarna, sedan när du vill fånga fiskarna häller du i mat i fällan uppifrån, det brukar inte ta lång tid innan fiskarna simmar in genom öppningen, när rätt fisk är inne stänger man öppningen och håvar upp fisken. Sedan är det bara att hälla i mer mat tills man fångat de fiskarna man vill. Storleken på öppningen beror på hur stor fisk du vill fånga. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Darth Vader Postat 3 februari 2007 Författare Dela Postat 3 februari 2007 Jag har använt en annan typ av fälla som jag hittade på för 10 år sedan, enkel att bygga av tre stycken glasskivor. Höjden skall vara så att den sticker 1-2 cm över vattenytan. Fördelen är att man kan ställa i fällan kvällen innan man fångar fiskarna, sedan när du vill fånga fiskarna häller du i mat i fällan uppifrån, det brukar inte ta lång tid innan fiskarna simmar in genom öppningen, när rätt fisk är inne stänger man öppningen och håvar upp fisken. Sedan är det bara att hälla i mer mat tills man fångat de fiskarna man vill. Storleken på öppningen beror på hur stor fisk du vill fånga.Hur får du upp fisken ur fällan? Är den så stor att du får ner en håv?/Robert Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pwin Postat 3 februari 2007 Dela Postat 3 februari 2007 Ja den är så stor att en håv går i, men det behöver inte var en stor håv för man kan fösa lite större fiskar över kanten ner i en glassbytta. Glasskivorna i den jag har nu är 2 st 22 cm och den korta 17 cm bred, och med den fångar jag lätt mina största kejsare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fiend Postat 11 oktober 2007 Dela Postat 11 oktober 2007 Massa bra fiskfångarfälltrix här! Skall genast klura lite på pwins ide. Har lite täckglas som är 29cm breda och 82cm höga som bör fungera klockrent. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jens karlskrona Postat 11 oktober 2007 Dela Postat 11 oktober 2007 Massa bra fiskfångarfälltrix här! Skall genast klura lite på pwins ide. Har lite täckglas som är 29cm breda och 82cm höga som bör fungera klockrent.Fick inte du oxå en sån där "första 30 kunderna box" på invigningen hos Ted? Den kan man nog lätt meka om till en fiskfälla utan att behöva limma mm... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fiend Postat 12 oktober 2007 Dela Postat 12 oktober 2007 Jens: Den fick jag, men den är ju så liten :/Jag behöver nå rejäla grejor till mina bamsefiskar. Förhoppningsvis så får jag flera fångster på en gång Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
spoiled Postat 12 oktober 2007 Dela Postat 12 oktober 2007 Ja den är så stor att en håv går i, men det behöver inte var en stor håv för man kan fösa lite större fiskar över kanten ner i en glassbytta. Glasskivorna i den jag har nu är 2 st 22 cm och den korta 17 cm bred, och med den fångar jag lätt mina största kejsare.Vad är det han har i hörnorna på "trekantsfällan" för att hålla ihop den? Silikon? Den ska ju stängas när fisken gått i, kan man fortfarande göra de? Är silikonen (eller va de nu är) så pass mjukt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.