Gå till innehåll

Fiskfälla


Darth Vader

Rekommenderade inlägg

jag har sett en sorts fälla i butik, så det finns. Jag vet dock inte vilket märke det var eller något sånt, en fyrkantig låda i plast med en lucka som jag tror fälldes ner med ett snöre. Tittade, som kanske framgår av beskrivningen, inte så noga, men det finns iallfall....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte 6 st plexiglas-skivor på clasohlsson

och limmade ihop en stor låda 20x20x30 cm

Fördelen med en stor låda är att man inte behöver

vänta typ 2 veckor innan fisken vågar att simma in i lådan.

Fungerar klockrent !

Du har inga bilder? hur fungerar den?

Måste du stänga fällan själv,dom här fiskarna är skygga så det kan ta ett tag innan dom simmar in.

/Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en spagettiburk som jag modifierade!

Den har måtten 28 x 14 x 9 cm.

Jag skar ur ett hål i locket samt en skåra i sidan på det.

Sågade ut en bit plexi som passade i springan samt limmade ett stop på den så den inte ska åka ur springan om man drar för långt i fiskelinan.

Locket sitter ju bra så när en fisk simmat in i fällan släpper jag bara ner "grinden" så är han fast.

Burken kan jag bara lyfta upp och den är ju vattentät så jag kan ju förvara fisken i den en stund om jag vill!

Bara att ladda fällan med mat när de är hungriga sen är alla inne i ett nafs! Ja vill säga utom den du verkligen vill fånga! ;)

post-911-14468913635833_thumb.jpg

post-911-14468913635993_thumb.jpg

post-911-14468913636115_thumb.jpg

post-911-14468913636261_thumb.jpg

post-911-14468913636414_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en spagettiburk som jag modifierade!

Den har måtten 28 x 14 x 9 cm.

Jag skar ur ett hål i locket samt en skåra i sidan på det.

Sågade ut en bit plexi som passade i springan samt limmade ett stop på den så den inte ska åka ur springan om man drar för långt i fiskelinan.

Locket sitter ju bra så när en fisk simmat in i fällan släpper jag bara ner "grinden" så är han fast.

Burken kan jag bara lyfta upp och den är ju vattentät så jag kan ju förvara fisken i den en stund om jag vill!

Bara att ladda fällan med mat när de är hungriga sen är alla inne i ett nafs! Ja vill säga utom den du verkligen vill fånga! ;)

wow siken bra lösning!!

här ser man ytterligare att saker i dagsbutiken kan funka kanon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt en annan typ av fälla som jag hittade på för 10 år sedan, enkel att bygga av tre stycken glasskivor. Höjden skall vara så att den sticker 1-2 cm över vattenytan. Fördelen är att man kan ställa i fällan kvällen innan man fångar fiskarna, sedan när du vill fånga fiskarna häller du i mat i fällan uppifrån, det brukar inte ta lång tid innan fiskarna simmar in genom öppningen, när rätt fisk är inne stänger man öppningen och håvar upp fisken. Sedan är det bara att hälla i mer mat tills man fångat de fiskarna man vill. Storleken på öppningen beror på hur stor fisk du vill fånga.

post-755-14468913646497_thumb.jpg

post-755-14468913646625_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt en annan typ av fälla som jag hittade på för 10 år sedan, enkel att bygga av tre stycken glasskivor. Höjden skall vara så att den sticker 1-2 cm över vattenytan. Fördelen är att man kan ställa i fällan kvällen innan man fångar fiskarna, sedan när du vill fånga fiskarna häller du i mat i fällan uppifrån, det brukar inte ta lång tid innan fiskarna simmar in genom öppningen, när rätt fisk är inne stänger man öppningen och håvar upp fisken. Sedan är det bara att hälla i mer mat tills man fångat de fiskarna man vill. Storleken på öppningen beror på hur stor fisk du vill fånga.

Hur får du upp fisken ur fällan? Är den så stor att du får ner en håv?

/Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja den är så stor att en håv går i, men det behöver inte var en stor håv för man kan fösa lite större fiskar över kanten ner i en glassbytta.

Glasskivorna i den jag har nu är 2 st 22 cm och den korta 17 cm bred, och med den fångar jag lätt mina största kejsare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...
Ja den är så stor att en håv går i, men det behöver inte var en stor håv för man kan fösa lite större fiskar över kanten ner i en glassbytta.

Glasskivorna i den jag har nu är 2 st 22 cm och den korta 17 cm bred, och med den fångar jag lätt mina största kejsare.

Vad är det han har i hörnorna på "trekantsfällan" för att hålla ihop den? Silikon? Den ska ju stängas när fisken gått i, kan man fortfarande göra de? Är silikonen (eller va de nu är) så pass mjukt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...