Gå till innehåll

Försvunnen Naso


norsken

Rekommenderade inlägg

Min Naso är spårlöst borta, undrar va som har skett även en liten chromis är borta va jag vet så har jag innte någon elak jäkel i burken. Nason mådde utmärkt inga problem. Jag är orolig för att det kan finnas något i LS som innte borde vara där men jag kan innte se nogot på netterna har varit å kollat flera gånger i natt men utan resultat.

post-2341-14468913650917_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spårlöst borta? Hur stor var den? Har du lyft på stenen och kollat efter den? Hur länge har den varit borta?

Låter ju konstigt att en Naso bara skulle försvinner då de i regel är lite större så brukar dom ju kunna ta lite stryk utan att för den delen gå hädan helt och bara försvinna. Värt att forska i helt klart.... Misstänker du att det är något i stenen som har tagit den är det ju värt att leta reda på ett eventuellt lik för att se vart i karet på ett ungefär detta djur bor.

Lycka till med detektivarbetet...

/Carl

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Troligen har den kilin in sig under nån sten (och dött) - Naso kan ibland drabbas av oförklarliga snabba dödfall kort efter introduktion i nytt kar, precis som andra lite ömtåligare firrar.

En Naso är nog lite stor för att falla offer för nån mantis eller liknande

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

uh, precis samma sak hände min naso! :(

när jag kom hem från jobbet en dag hittade jag inte honom, tog mig säkert 1 timma innan jag hittade honom. kolla väldigt noga under och mellan alla stenar, det var så jag hittade min.

har du några fler kirurger i karet? om ja så kan det vara bråk och din naso har blivit sjuk och stressad. mörka hela karet och i med några speglar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har letat över allt utan att hitta ett enda spår den var innte så stor ca.10-12cm. Jag har haft den i ca 3 månader. Den har alldrig bråkat eller blivit bråkad med av anndra. Något som innte stemmer måsste det vara nu kan jag innte hitta mina två puts fiskar heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ang. putsfiskar vet jag inte.

men EXAKT detta hände mig för ca. 2 månader sen. hade också en naso som bara försvann, det visade sig till slut att min gula kirurg hade stressat upp den så den hade blivit sjuk. när jag sedan hittade den låg den under en sten och flämtade.. dagen efter dog den tyvärr.

usch, det är verkligen inte kul! jag lider med dig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när så många fiskar försvinner samtidigt så kan du mer eller mindre helt säkert utesluta att det beror på något djur i stenen. Om du dessutom inte satt i ny sten i dagarna så är det nog helt uteslutet.Kolla istället snabbt vatten värden. mvh hasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag möblerade om i karet så blem en av mina Naso rädda och kilade fast sig under en sten. Hittade honnom när jag efter ett par timmar saknade ena Nason, fick krypa under akvariet och kika upp (ingen frigolit mellan karet/benställningen) och där såg jag den. Typiskt nog hade jag byggt in nason.. så det var bara att rikta en pump mot honnom så han inte skulle dö av syrebrist medans jag rev i akvariet och öppnade för honnom. Har märkt att just den nason är nervös när jag pillar i karet men ingen av de andra 16 kirurgerna.. Well well det slutade lyckligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle inte utesluta cowfishen förens jag var säker. Vissa har även gift i skinnet så att om någon fisk biter på dem så kan de stryka med. Dessutom kan det ju vara en möjlig orsak att den släppt gift om du saknar fler fiskar. Skulle dra i lite aktivt kol i karet för säkerhets skull.... Har en jordgubbsfisk som trackaserar min boxfish vid jämna mellanrum och den har förvisso klarat sig men om en stor Naso gett sig på din cowfish så måste han ju göra något för att försvara sig... Ser du något på cowfishen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...