Gå till innehåll

Aqua Medic Chromis 140L kub


papi

Rekommenderade inlägg

hej alla!

Efter att ha läst trådar här ett tag och sett alla fina kar känns det dax att ta steget och prova på saltvatten. Beställde en Chromis kub från Tyskland som väntas komma hem om någon vecka, har även inhandlat ett RO-aggreat, lite tester, salt mm för att kunna rivstarta när burken anländer :). Funderar på att lägga en skiva lexan i botten som skydd vid eventuella revras, någon som vet vilket fritt öppningsmått kuben har? Kan man vänta med revbygget tills karet är inkört eller är det bättre att stapla LS rätt redan från början?

/Patrick

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Lika bra å möblera rätt från början så slipper man böka sen. 140 liter är bara att glömma, jag har 20kg ls. i mitt Chromis och jag fick i 100l vatten. Öppningsmåttet är ca 53cm på bredden och ca 48cm åt andra hållet då det sitter två 3cm glasremsor vid fram och bakglas. Du behöver även betydligt mer cirkulation än den 1000l/h pumpen som följer med, jag har 2st Marea 2400l/h + en MaxiJet 690l/h i mitt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Den måste monteras i bakkant då det är kapat upp en öppning för den i själva ramen.

Ja det var ju en rejäl öppning där.

Funderar på hur högt belysningen skall hängas över karet och visst skall man väl ha lite frigolit undet bottenglaset?

Tänkte kanske byta ut den medföljande skummaren till något utan biorotor och för att kunna köra den på ett ur. En sån här Red Sea Prizm Delux ligger bra till i pris.

http://www.tritonakvarium.se//product.asp?product=204⊂=11

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att det står minst 30 cm avstånd i bruksanvisningen. Det var i alla fall på den höjden jag hängde min.

Lycka till!

Tack, kul att läsa om ditt Chromis projekt Daniel. Kommer försöka dokumentera min start på ett liknande sätt och nu är det vattfyllt och igång :^) Bakre galset är målat med hobbylackfärg ultramarin blått, fick stryka 3 ggr innan det blev skaplig täckning. Plockade ut rotorn ur flotorn då jag inte vill ha någon biologi där men det kommer ut gymt mycket luft i vattnet...

Gjorde vattnet med RO Nautica och silicatfiler och ingen mätbar fosfat eller nitrat.

Måste hitta på nått sätt att blända av armaturen, har soffan alldeles bervid :x

post-3025-14468913715387_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, roligt att den inspirerar ;) Eventuellt kommer jag prova en djärvare och något mindre centrerad placering, längre fram.

Det blir inköp av LS i morgon, denna (tryckkokade gamla sten) är bara för att hålla akryglasskivan på botten så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade en gammal plastlåda i städskrubben som fick ny tjänstgöring som bländskydd till belysningen, fungerar riktigt bra så långt.

Inhandlade 12kg LS till mitt hårt kritiserade revbygge. En fripassagerar med sju armar irrar nu omkring på botten, den ser ut som en sjöstjärna tycker jag...

Tillsatten också en halv anpull Ultra Bio nitrifieringsbakterier och en macroalg av okänt slag. En av stenarna har en matta av rödbruna alger? Hur länge per dag kan det vara lämligt att ha lyset tänt?

Vattenvärden

Temp 25

Salthalt 1,022

Ph 8.2

Kh 9,6

Nitrit 0

Nitrat 0,5

Fosfat 0.05

Amonia mindre än 0,25

post-3025-14468913722106_thumb.jpg

post-3025-14468913722267_thumb.jpg

post-3025-1446891372242_thumb.jpg

post-3025-14468913722553_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygg revpelare! :smiley20:

Tackar! Jag har burken i vardagsrummet och bra insyn från tre håll så något i mitten känns rätt. Förhoppningsvis är det bra för invånarna med brutna siktlinjer.

Har upptäckt några fler invånare idag, en ser ut som en liten anemone och en annan är en ljusskygg ful snigel utan skal, ett par centimer lång.

I Daniel Knopps bok "guiden för nybörjaren" rekommenderar han att tända belysningen när LS och macroalg sätts i, vilket han gör efter 10 dagar. Min skummare ger ett par centimeters skum men skummet kolapsar innan det hamnar i koppen, kab det bero på att vattnet ännu inte är tillräckligt smutsigt?

post-3025-14468913730051_thumb.jpg

post-3025-14468913730217_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ändrat lite i revet och fått till en hålighet/grotta. Såg under kvällen en vit skiva som rörde sig i en hålighet, ungefär som ett platt kokt riskorn. När inte riskornet far runt tittar en annan krabat ut då och då. Svår att fånga på bild och ca en centimeter stor. Serverade den en större artemia till middag.

post-3025-14468913735828_thumb.jpg

post-3025-14468913735943_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bubblor från skummaren löste jag med filtervadd under den "läppen" som vattnet rinner över från själva skummardelen ner i skummarhuset, sen har jag aktivt kol men viktigast: rowhaphos i en strumpa, dessa tillsammans tog bort bubblorna. Annars får jag lov o säga att skummaren funkar riktigt bra!

Skoj att se att du är igång, ser så bra ut så!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns ju bra utrymme i skummaren ser jag nu, antar att du har strumpan där utmärkta tips, tack Dave. I övrigt så har skummnivån ökat en aning nu.

Vattenvärden dag 4

Temp 26

PH 8,1

Salthalt 1,0225

Kh 9,3

Nitrit 0

Nitrat 2

Fosfat 0,003

Amonia <0,25

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gula som är på bilden har jag med på en LS, men det växer inte upp ngt ifrån den som på din bild. Vad är det gula, Ted?

Alg och alg... jag tycker det ser ut som en filtrerande svamp, liknande även jag har i massor. Gillar mörka utrymmen så jag vet inte hur den kommer att bete sig i ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...